آغاز سفرهای تعطیلات عید فطر

زهره توکلی
خبرنگار
با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات دو روزه عید سعید فطر، به طور حتم بسیاری از مردم کشور بخصوص افرادی که در ایام تعطیلات نوروز به هر دلیل در شهرهای خود مانده بودند، به سفر می‌‌روند و بار دیگر سفر و گردشگری در کشور رونق می‌‌گیرد.
از آنجا که تعطیلات عید فطر امسال در وسط هفته قرار گرفته و برخی افراد برای استفاده بیشتر از تعطیلات روزهای قبل یا بعد از آن را هم به این دو روز تعطیلی متصل می‌‌کنند، بنابراین تعداد سفرها و ماندگاری مسافران و گردشگران  در استان‌های مقصد بیشتر خواهد شد.


مهران حسنی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه مازندران استانی است که از فصلی بودن سفرها خارج شده است و در مناسبت‌های مختلف بویژه در ایام تعطیل مناسبتی و همچنین تعطیلات آخر هفته شاهد حضور میهمانان عزیز گردشگر در استان هستیم، دراین باره به «ایران» گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی  از سفرهای نوروزی نمی‌گذرد، لذا ستاد اجرایی خدمات سفر استان آمادگی لازم را برای تعطیلات عید فطر دارد. وی از برگزاری 2 جلسه به‌صورت منطقه‌ای با فرمانداران  خبر داد و گفت: «قرار است آخرین جلسه نیز به صورت همزمان با «ستاد اجرایی خدمات سفر» و «ستاد ساماندهی طرح‌های دریا» با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار که جانشین استاندار در هر 2 ستاد هستند، برگزار شود تا مدیران کل دستگاه‌های متعدد استان از جمله اداره ارشاد اسلامی، صدا و سیما، هلال احمر، هیأت نجات غریق و... به عنوان رؤسای کمیته‌ها، آمادگی کامل را برای استقبال از گردشگران داشته باشند.
این مسئول با بیان اینکه رزرو مراکز اقامتی استان برای روزهای مختلف یعنی از امروز تا جمعه هفته آینده انجام شده است، ادامه داد: ظرفیت  اسکان در استان برای مسافرت‌های تعطیلات پیش‌رو کافی است و تیم‌های نظارتی از امروز فعالیت خود را به صورت ویژه آغاز می‌‌کنند و اگر مسافری در این خصوص شکایتی دارد می‌‌تواند با شماره  09629 «سامانه اطلاع‌رسانی و رسیدگی به شکایات سفر»، تماس بگیرد.
حسنی با بیان اینکه مازندران در ایام نوروز امسال با 15 میلیون نفر «شب اقامت» به عنوان مقصد نخست گردشگری کشور انتخاب شد، گفت: با توجه به اینکه تهران در همسایگی مازندران قرار دارد و حجم بزرگی از جمعیت در این استان قرار دارد، تهران به عنوان بازار نخست هدف گردشگری مازندران است و پس از آن استان‌های البرز، سمنان، خراسان‌های رضوی و شمالی، اصفهان و فارس بیشترین مسافران این استان محسوب می‌‌شوند. البته در ایام نوروز از سیستان و بلوچستان هم مسافر داشته‌ایم.
یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز «ایران» گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، گرچه تاکنون درصد بالایی از اقامتگاه‌های رسمی ما در استان رزرو شده است اما در تعطیلات عید فطر شلوغی ایام نوروز را نخواهیم داشت، با این وجود تمامی اقامتگاه‌های مجاز ما آمادگی لازم را دارند.
وی که مسئولیت کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر استان را نیز برعهده دارد، افزود: در این مدت پیگیری‌های لازم برای بازگشایی هتل‌هایی که تاکنون تعطیل بوده‌اند صورت گرفته تا در این ایام مورد استفاده قرار گیرند.
این مسئول درخصوص نظارت بر اقامتگاه‌های رسمی استان افزود: نظارت بر اقامتگاه‌ها از طریق بازرسان و در طول سال به صورت مداوم انجام می‌‌شود و این افراد در ایام تعطیلات پایان ماه رمضان نیز فعال هستند به طوری که  101 بازرس در شهرستان مشهد و 60 بازرس نیز در دیگر شهرستان‌های استان، مسئولیت نظارت بر این اماکن را به عهده دارند. همچنین شماره 09629 به عنوان سامانه خدمات کشوری سفر و نیز شماره استانی 37045-051 پاسخگوی شکایات و سؤالات مسافران خواهد بود.
وی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به هزینه‌های اقامتی استان نیز در تمامی واحدهای رسمی نصب و در سامانه متعلق به میراث فرهنگی هم درج شده است، می‌‌گوید: اگر تعداد مسافران بیش از ظرفیت‌های واحدهای رسمی استان باشد اماکنی را به صورت اضطرار در شهر مشهد که بیشترین مسافر استان را دارد نظیر اماکن زیر مجموعه شهرداری با ظرفیت 8 هزار و 140 نفر، 10 هزار حسینیه و بقاع متبرکه، مساجد با ظرفیت 5 هزار نفر و ایجاد ظرفیت 30 هزار نفر در فضاهای دیگر  در نظر خواهیم گرفت. همچنین میهمانسراهای دولتی با ظرفیت 37 هزار و 300 نفر، زائرسراهای ارزان‌قیمت با ظرفیت 10 هزار و 261 نفر که متعلق به استان قدس رضوی و بنیاد زائر هستند و دیگر ظرفیت‌های موجود در استان که آمادگی لازم را برای شرایط اضطرار دارند.
بیدخوری گفت: تهران، اصفهان، استان‌های شمالی کشور نظیر مازندران، آذربایجان‌های شرقی و غربی و فارس از جمله استان‌هایی هستند که معمولاً بیشترین مسافران استان‌های خراسان رضوی را تشکیل می‌‌دهند.اسماعیل سجادی منش، مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر نیز به «ایران» گفت: با توجه به تعطیلات چند روزه عید فطر امسال، تمامی مراکز اقامتی استان بوشهر نظیر هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های مبله، مجتمع‌های گردشگری و... برای خدمات‌رسانی به گردشگران آماده هستند. در صورت افزایش مسافرت به استان در این ایام نیز ظرفیت‌های اقامتی بوشهر با همکاری دستگاه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان، افزایش می‌‌یابد.
وی با اشاره به گردشگری دریایی به عنوان یکی از جذابیت‌های استان ساحلی بوشهر و آمادگی استان برای استفاده گردشگران از این ظرفیت، اظهار داشت: تیم‌های نظارتی ما در معاونت گردشگری در تمام ایام سال حضور فعال دارند ولی در این روزها نظارت‌ها افزایش می‌‌یابد و مسافران در صورت هرگونه شکایت، می‌‌توانند با شماره‌های 33327567 ، 33327992 و  33323177 با کد 077 تماس بگیرند.