آزادی قدس از همیشه نزدیک‌تر

در شرایطی که صهیونیست‌ها مدعی هستند در هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی خود و با وجود عادی‌سازی روابط با رژیم‌های عربی امنیت و ثبات بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند، روند تحولات اخیر در فلسطین و گسترش مبارزات مسلحانه از غزه به کرانه باختری و قدس، حکایت از این دارد که نفس‌های تل‌آویو به شماره افتاده است. وحشت مقامات صهیونیستی از وارد شدن به جنگ جدید با غزه و متعاقب آن عقب‌نشینی از سیاست‌های خود در مسجدالاقصی در کنار فروپاشی سیاسی و قومی از درون، نشان می‌دهد آزادی قدس بیش از هر زمان دیگری نزدیک‌تر است. در آستانه روز جهانی قدس که هدفش آزادی فلسطین از دست اشغالگران غاصب است، فضای امنیتی در سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش ملتهب است. درگیری اخیر بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در قدس و کرانه باختری اولین دور تنش‌ها پس از عادی‌سازی روابط با اعراب است. هرچند اسرائیلی‌ها بر این باور بودند که با عادی‌سازی روابط با رژیم‌های عربی می‌توانند برنامه‌های خود را در کرانه باختری و قدس با خیال راحت به پیش ببرند، اما تحولات یک سال گذشته نشان می‌دهد که این طرح چندان موفق نبوده است و عادی‌سازی هم نتوانسته صهیونیست‌ها را راضی کند. افزایش عملیات استشهادی در سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر چنان ترس و لرزی را بین صهیونیست‌ها ایجاد کرده که تردد اسرائیلی‌ها در خیابان‌های تل‌آویو را کاهش داده و خیابان‌های خالی از جمعیت نیز گزارش شده است. اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی وخیم است و مقامات تل‌آویو چنان از تشدید تنش با فلسطینی‌ها نگران هستند که حتی سفر‌های خارجی خود را هم لغو می‌کنند. طبق گزارش دیروز پایگاه خبری «i۲۴»، مقامات ارشد تل‌آویو از جمله نفتالی بنت نخست‌وزیر، «یائیر لاپید» وزیر خارجه و «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به توافق رسیده‌اند که تمام برنامه‌های خود را برای سفر خارجی در آینده نزدیک لغو کنند.
گروه‌های غزه در یک سال گذشته و پس از پیروزی‌هایی که در جنگ‌های متعدد و به ویژه شمشیر قدس در مقابل دشمنان غاصب به دست آوردند، از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری درخواست کردند مبارزات مسلحانه را در پیش بگیرند و اعلام کردند که در صورت وقوع جنگ در کنار برادران خود خواهند ماند. در ماه‌های اخیر هم جنبش حماس و جهاد اسلامی هشدار داده‌اند که اگر صهیونیست‌ها در قدس دست از پا خطا کنند، پاسخ کوبنده‌ای به آن‌ها خواهند داد. همین هشدار‌های مقاومت بود که در روز‌های اخیر تل‌آویو را از سیاست‌های تنش‌زای خود در مسجدالاقصی به عقب راند و از ورود شهرک نشینان به این مکان مقدس جلوگیری کرد.
اگر تا چندی پیش مقاومت فلسطین فقط به غزه محدود شده بود، اکنون سراسر فلسطین در جرگه مقاومت قرار گرفته است. مقاومت غزه اکنون سراسر فلسطین را تحت چتر حمایتی خود دارد و با توانمندی‌هایی که در عرصه موشکی به دست آورده است، قدس و کرانه باختری را هم زیر بال و پر خود گرفته است. مقامات صهیونیست در روز‌های اخیر به ارتش دستور داده‌اند که از هرگونه اقدام نظامی در غزه خودداری و فقط به سیاست‌های تحریمی اکتفا کنند. همین عقب‌نشینی‌ها و دست به عصا عمل کردن نشان می‌دهد که این رژیم از مواجهه مستقیم با فلسطینی‌ها واهمه دارد. رژیمی که تنها دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه است و به ادعای خودش قدرتمند‌ترین نیروی هوایی منطقه را هم در اختیار دارد در مقابل سلاح‌های فلسطینی‌ها که به گفته نخست‌وزیر اسرائیل با مبلغ کمتر از ۱۰۰ دلار ساخته شده است، ناتوان مانده است. سامانه گنبد اهنین هم که با صرف میلیارد‌ها دلار و با هیاهوی زیاد ساخته شد، نمی‌تواند بسیاری از موشک‌های مقاومت را رهگیری کند.
جنگ‌های پی‌در پی اسرائیل با غزه در یک دهه گذشته که در نهایت با شکست صهیونیست‌ها تمام شده است، صهیونیست‌ها را به مهاجرت معکوس سوق داده است و بر اساس نظرسنجی‌هایی که اخیراً از سوی رسانه‌های اسرائیل انجام شده است، ۵۹ درصد صهیونیست‌ها دنبال مهاجرت به اروپا و امریکا هستند. صد‌ها هزار نفر در یک دهه گذشته از سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده و عطای این رژیم را به لقایش بخشیده‌اند. صهیونیست‌ها برای یافتن سرزمین موعود و داشتن امنیت به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند، ولی نتوانسته‌اند به آرزوی خود دست یابند.


فرماندهی یکپارچه مقاومت
علاوه بر مقاومت داخل فلسطین، در سال‌های اخیر گروه‌های مقاومت منطقه از حزب‌الله لبنان گرفته تا حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن نیز در کنار فلسطینی‌ها بوده‌اند و آمادگی خود را برای هر گونه کمک نظامی در مقابل صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند. پیش از عملیات شمشیر قدس در سال گذشته، یک اتاق فرماندهی متصل بین فلسطینی ها، حزب‌الله و عراقی‌ها و ایران و سوریه تشکیل شده بود تا به فلسطینی‌ها کمک‌رسانی کند. بر اساس گزارشی که روزنامه الاخبار لبنان سال گذشته منتشر کرد، آمده است: «پیش از عملیات شمشیر قدس، اتاق عملیات جنگ در بیروت با حضور فرماندهان مقاومت فلسطین یعنی مشخصاً حماس، فرماندهان مقاومت لبنان و فرماندهان نیروی قدس تشکیل شد و سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس ایران در خلال جنگ دو بار به بیروت سفر کرد. این اتاق عملیات جنگ فراتر از انتقال تجربیات بود.» به نوشته این روزنامه، «از مهم‌ترین اقدامات این اتاق عملیات ارائه اطلاعات نظامی به طرف فلسطینی از طریق بهره‌گیری از توان پهپادی بود. این اتاق عملیات همچنین توانست به طرق خاصی در وسط جنگ، فرماندهان میدانی حماس را از غزه به بیروت بیاورد و همچنین مایحتاج نظامی مقاومت را در وسط جنگ، وارد نوار غزه کند.» همچنین، «محور مقاومت آماده بود در صورت پیشروی اسرائیل و بالا گرفتن تنش در سطحی منطقه‌ای وارد واکنش شود. آمادگی محور مقاومت برای درگیری با اسرائیل از جنوب لبنان تا صنعا بود.» این هماهنگی چنان موفق بود که اسماعیل هنیه، رئیس حماس در دیدار با علمای فلسطین به پیروزی بزرگ در نبرد سیف القدس پرداخت و گفته بود: «این پیروزی بزرگ توسط مقاومت و از طریق اتاق عملیات مشترک تحقق یافت». همین فرماندهی مشترک باعث شد در عملیات شمشیر قدس، که ۱۱ روز طول کشید بیش از ۴ هزار موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شود و برای اولین بار بسیاری از شهر‌های اسرائیل مورد هدف قرار گرفتند. این بازدارندگی نظامی مقامات تل‌آویو را وادار کرده در محاسبات خود در مقابل فلسطینی‌ها بی گدار به آب نزنند. یکپارچگی گروه‌های مقاومت در منطقه که خواب را از مقامات تل‌آویو ربوده‌اند، می‌توانند در صورت نیاز جبهه‌های جدیدی را برای مقابله با اشغالگران صهیونیست بگشایند و هزینه‌های تل‌آویو را بالا ببرند.
فروپاشی از درون
رژیم صهیونیستی که ۷۴ سال است با فلسطینی‌ها درگیر است این روز‌ها با بحران‌های داخلی هم دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند زمینه فروپاشی این رژیم جعلی را تسریع کند. روزنامه معاریو، اخیراً در گزارشی با ابراز نگرانی از شدت گرفتن انتفاضه فلسطینیان ساکن مناطق ۱۹۴۸ هشدار داد، سقوط نقب سرآغاز سقوط تل‌آویو و قدس به دست فلسطینیان خواهد بود. معاریو در یادداشتی در این باره با اشاره به انتفاضه فلسطینیان در نقب تأکید کر د: «روز به روز بر دامنه مخالفت فلسطینیان این منطقه با سیاست‌های اسرائیل افزوده می‌شود و تلاش‌های نفتالی بنت نخست‌وزیر برای اخراج آن‌ها از زمین و منازل شان هم بر شدت آن می‌افزاید.» اندیشکده سیاست خارجی «میتویم» اسرائیل، پیش‌تر در مقاله‌ای نگرانی‌های اسرائیل در خصوص افول و تضعیف امریکا و از بین رفتن نظم جهانی ساخته شده توسط ایالات متحده و قدرت یافتن چین و روسیه را بررسی کرده بود. در این مقاله آمده است: «ظهور چین و تضعیف نسبی قدرت امریکا اعتبار نظم جهانی لیبرالی را تضعیف می‌کند و این برای اسرائیل خطرناک است. برخی از اقدامات اسرائیل مانند ترور‌های جهانی عناصر نظامی که در فعالیت علیه اسرائیل نقش داشتند، با دنیای ارزش‌های لیبرال مغایرت دارد و در غیاب امریکا کسی از فعالیت‌های اسرائیل حمایت نمی‌کند.» براساس این گزارش «تضعیف ایالات متحده، اسرائیل را نیز تضعیف خواهد کرد. بسیاری از قدرت‌های مادی و نمادین اسرائیل ناشی از نزدیکی آن به واشنگتن است. غروب آفتاب امریکا نیز به ما خواهد تابید. باور اینکه اسرائیل بتواند اتحاد نزدیک مشابهی با پکن یا روسیه داشته باشد سخت است.» به گزارش دویچه‌وله، درگیری میان عرب‌های اسرائیل خشم نفتالی بنت را هم برانگیخته و نخست‌وزیر اسرائیل از «دولت در دولت» گفته و تأکید کرده که «این مشکل ابعاد وحشتناکی به خود گرفته است. بر این اساس، کابینه اسرائیل قصد دارد با تمام قوا با این مشکل مقابله کند. نفتالی بنت به اعراب اسرائیل اطمینان داد که دولت قصد محافظت از آن‌ها را دارد. او گفته: «شهروندان عرب باید بفهمند که نیرو‌های امنیتی اسرائیل دشمن نیستند بلکه راه‌حل هستند.» در صورتی که عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی هم به مقاومت فلسطین بپیوندند اوضاع امنیتی برای تل‌آویو سخت‌تر خواهد شد. شبکه یورو نیوز هم هفته پیش در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل طی روز‌های اخیر در حالی با تنش‌ها در بیت المقدس و سپس درگیری نظامی با گروه حماس روبه‌رو بوده است که در داخل نیز فضای برخی از شهر‌های اسرائیل ملتهب گزارش می‌شود. بر اساس این گزارش، هفته گذشته تظاهرات طرفداران راست افراطی اسرائیل در بسیاری از شهر‌ها منجر به درگیری با پلیس و در برخی موارد با عرب‌های اسرائیلی شد. به نوشته یورونیوز، «درگیری بین هواداران راست افراطی اسرائیل با اقلیت عرب باعث شد رووین ریولین، رئیس اسرائیل نسبت به خطر «جنگ داخلی» در این کشور هشدار دهد.» همه این تحولات داخلی و بیرونی حکایت از این دارد که بنیان رژیم صهیونیستی سست‌تر از لانه عنکبوت است و به فروپاشی خود نزدیک شده است و روند وقایع به این گونه رقم خورده که آزادی قدس را تسریع کرده است.