لهستان و بلغارستان پول گاز روسیه را به روبل ندادند؛ مسکو شیر گاز را بست!

  سرویس خارجی-
تنها ساعاتی پس از اینکه شرکت «گازپروم» غول انرژی روسیه اعلام کرد صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل امتناع این کشورها از پرداخت به روبل برای عرضه گاز متوقف کرده است، اتریش اعلام کرد، از این پس هزینه واردات گاز را به روبل پرداخت می‌کنیم.
«گازپروم» خطاب به کشورهایی که در جنگ اوکراین مشارکت فعال دارند اعلام کرده بود تا زمانی که پرداخت‌ها به روبل روسیه انجام نشود عرضه گاز را متوقف می‌کند. مدتی بعد خبر رسید شیر گاز به روی دو کشور لهستان و بلغارستان بسته شده است. شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این فرمانی صادر کرده بود مبنی بر اینکه کشورهای غیر دوست روسیه باید هزینه گاز دریافتی را به روبل بپردازند.
افزایش 24درصدی قیمت گاز


به گزارش یورونیوز در پی انتشار بیانیه شرکت انرژی گازپروم روسیه مبنی بر توقف تحویل گاز به لهستان و بلغارستان، قیمت گاز در اروپا تا ۲۴ درصد افزایش یافت. بنابر گزارش‌ها این مبلغ در حالی به ۱۲۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده که با گرم شدن هوا و کاهش تقاضا برای گرم کردن خانه‌ها و ادارات انتظار می‌رفت قیمت انرژی نیز افت کند.
اتریش کوتاه آمد
به دنبال قطع صادرات گاز روسیه به لهستان و بلغارستان به دلیل عدم پرداخت بهای گاز با روبل اتریش کوتاه آمد و اعلام کرد بعد از این هزینه گاز را به روبل پرداخت خواهد کرد. صدراعظم اتریش دیروز اعلام کرد، کشورش با سازوکار پرداخت پول گاز به روبل موافقت کرده و از آن پیروی خواهد کرد. «اورسولا فون در لاین» رئیس‌کمیسیون اروپا اما به کشورهای اروپایی درباره خرید گاز از روسیه به روبل هشدار داد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام اروپایی گفت، خرید نفت از روسیه و پرداخت بهای آن از طریق واحد پولی این کشور، نقض تحریم‌هایی است که علیه مسکو اعمال شده‌اند...کشورهای اروپایی همسایه، انرژی مورد نیاز لهستان و بلغارستان را تأمین خواهند کرد!
رئیس‌کمیسیون اروپا اما با متهم کردن روسیه به «باج‌گیری گازی»، گفته بود برای سناریوی قطع صادرات گاز روسیه به اروپا آماده شده ایم. فون‌درلاین دیروز (چهارشنبه) توقف عرضه گاز روسیه به برخی از مشتریان اروپایی را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» دانست و گفت کمیسیون اروپا  در حال کار بر روی یک واکنش هماهنگ به این تنش‌زایی مسکو است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با صدور بیانیه‌ای گفت: «اطلاعیه شرکت گازپروم مبنی بر توقف یکجانبه تحویل گاز به مشتریان در اروپا، تلاش دیگری از سوی روسیه برای استفاده از گاز به عنوان ابزار باج‌خواهی است.این غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است و بار دیگر عدم اعتماد روسیه به عنوان تامین‌کننده گاز را نشان می‌دهد:وی با بیان اینکه قوانین اتحادیه اروپا همه کشورها را ملزم می‌کند تا برای مقابله با شوک عرضه گاز، یک برنامه اضطراری داشته باشند، تاکید کرد اروپایی‌ها در حال کار بر روی یک پاسخ هماهنگ به تنش‌زایی روسیه هستند.»