شناسایی اولویت‌ها و تصمیم‌گیری برای حل آنها در دور اول سفرهای استانی

گروه سیاسی/ رئیس جمهور سه‌شنبه گذشته در سی‌ و سومین جشنواره ملی «امتنان»، با تأکید بر اینکه همه دغدغه‌ها و مشکلات جامعه کارگری باید با محوریت عدالت برطرف شود، ارتقای امنیت شغلی کارگران را از دغدغه‌های مهم کارگران و جزو اولویت‌های دولت برشمرد و تأکید کرد: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید با جدیت در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این مراسم که در آغاز هفته کارگر و باهدف تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کارگری در یکی از کارخانه‌های تولید تایر در تهران برگزار شد، کارگر را ستون و محور تولید، تحقق اقتصاد مقاومتی و محور ساختن کشوری مستقل و قدرتمند و ایجاد امنیت اقتصادی دانست و گفت: همه ما بویژه مسئولان دولت باید به فکر تأمین و ارتقای معیشت کارگران و مهارت‌افزایی آنها باشیم.
ممنوعیت تعلل در پرداخت حقوق‌ها
رئیس جمهور با بیان اینکه همه مسائل کارگران باید با محوریت عدالت حل و فصل شود، تصریح کرد:‌ مسائلی نظیر بیمه، خدمات اجتماعی و درمانی به کارگران و پرداخت بموقع حقوق، مسائلی است که باید در اولویت توجه مسئولان امور کارگری باشد. بنده صراحتاً اعلام کردم که هیچ شرکت، پیمانکار یا واحد تولیدی به هیچ وجه حق ندارد در پرداخت منظم و بموقع حقوق کارگران تعلل کند و اگر واحدی مشکل مالی داشته باشد هم باید این مشکل را در بخش دیگری حل کند و اجازه ندارد تبعات آن را متوجه حقوق کارگران کند. وی با اشاره به موضوع امنیت شغلی کارگران که از سوی همه نمایندگان تشکل‌های صنفی کارگران به عنوان یک دغدغه مطرح شد، تصریح کرد: از وزیر کار می‌خواهم که این دغدغه را با در نظر گرفتن همه اقتضائات و جوانب موضوع و با مشارکت خود کارگران، فعالان کارگری و اقتصادی و همه بخش‌های مرتبط و مسئول پیگیری و برطرف کنند تا یک اطمینان و آرامش نسبی برای کارگران ایجاد شود. آیت‌الله رئیسی توجه بیشتر به آموزش و مهارت‌افزایی، ارتقای شرایط ایمنی و بهداشت فضای کار و تأمین مسکن کارگری را از دیگر مسائلی برشمرد که باید به طور جدی از سوی مسئولان امور کارگری مورد پیگیری قرار گیرد.


بساط  دلالی نیروی انسانی جمع شود
وی با اشاره به دغدغه دیگر مطرح شده درباره دلالی نیروی انسانی از سوی شرکت‌های واسطه کاریابی افزود: وزیر کار با همکاری تشکل‌های کارگری و با فعال کردن سامانه کاریابی این وزارتخانه هر چه سریع‌تر بساط دلالی نیروی انسانی را جمع کنند تا کارگران بتوانند در سامانه جامع کار بدون واسطه و با حفظ کرامت و احترام توانمندی‌های خود را به کارفرمایان معرفی و کارفرمایان نیز با رعایت احترام از آنها دعوت به کار کنند. رئیس جمهور جلوگیری از واردات بی‌رویه را موضوعی بسیار مهم و محوری توصیف کرد و افزود: واردات کالاهایی که تولید مشابه داخلی، استاندارد و قابل رقابت با نمونه خارجی در کشور دارند، خنجری بر پشت تولید در کشور و مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است.
ضرورت اجرای قانون مشاغل سخت
رئیسی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی سامانه جامع کار تصریح کرد: وزارت کار و بخصوص سازمان تأمین اجتماعی دغدغه آن دسته از کارگران را که مشاغل آنان جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور است مورد توجه قرار دهند و در اجرای این قانون با سهولت و عدم سخت‌گیری عمل کنند. رئیس جمهور با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارتقای شاخص‌های اشتغال و تولید در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: این آمارها گواه آن است که کارگران و فعالان اقتصادی کشور در سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک عملی گفتند و این جای خوشحالی و سپاسگزاری دارد. آیت‌الله رئیسی در پایان این دیدار و در پاسخ به درخواست یکی از حاضران درباره اینکه تولیدات داخلی به جای رسیدن به دست مصرف کنندگان واقعی به دست واسطه‌ها می‌رسد، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که برای رفع این مشکل اقدام جدی و فوری به عمل آورد.
کاهش 38 درصدی تعدیل نیرو
حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با بیان اینکه در فروردین امسال با کاهش ۳۸ درصدی تعدیل نیروی کار نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم، این آمار را به معنای رونق تولید و افزایش امیدواری فعالان اقتصادی دانست. وی از راه‌اندازی ۱۱۰ خانه بهداشت کارگری، راه‌اندازی ۳۰۰ کانون یاریگری کار و تولید در زمینه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی جامعه کارگری و تلاش جدی این وزارتخانه برای پایبندی کامل به قاعده سه‌جانبه‌گرایی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با کارگران خبر داد. همچنین ۶ تن از نمایندگان و رؤسای تشکل‌های صنفی کارگران نیز در این جلسه در سخنانی به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های جامعه کارگری پرداختند. در این مراسم با حضور رئیس جمهور و با اهدای لوح، از ۱۰ نفر از کارگران نمونه کشور ۳ گروه کارگری نمونه و ۵ واحد نمونه کارگری تجلیل شد. دکتر رئیسی همچنین از همسر شهید جامعه کارگری، محمد پازوکی طرودی که سال ۹۵ به عنوان کارگر نمونه برگزیده شده بود، اما قبل از حضور در جشنواره امتنان و هنگام آزمایش آخرین اختراع خود، یعنی دستگاه جسدیاب در مناطق جنگی جنوب کشور بر اثر انفجار مین به شهادت رسیده بود، تجلیل کرد.
دولت خود را ملزم به اجرای منویات رهبری می‌داند
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت نیز از دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت یاد کرد و از اساتید دانشگاه و دانشجویان خواست که به صورت مسأله‌محور موضوعات مهم کشور از جمله مباحث مربوط به آب، قاچاق کالا، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی را بررسی و برای حل آنها راهکار ارائه دهند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، درباره اهمیت و جایگاه علم و فرهنگ با محوریت دانشگاه، همه اجزای دولت را موظف به تلاش برای تحقق فرامین ایشان دانست.

بــــرش
رئیس جمهور در جریان بیستمین سفر استانی دولت روز گذشته به قزوین رفت

رئیس جمهور برای برگزاری بیستمین سفر استانی دولت مردمی به قزوین سفر کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه در بدو ورود به قزوین طی سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان قزوین که در مسیر رشد کشور نقش‌آفرین هستند، گفت: این استان یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور است و مهم‌ترین ظرفیت آن نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآمدی است که در این استان وجود دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی با اشاره به آشنایی خود با کاستی‌ها و اولویت‌های استان قزوین گفت: ان‌شاءالله بعد از سفر وزرا به نقاط مختلف استان در شورای اداری گزارش سفر و مصوبات آن اعلام خواهد شد. وی تأکید کرد: دولت مصمم است در دور اول سفرهای استانی اولویت‌ها و مسائل را شناسایی و نسبت به آنها تصمیم‌گیری کند. طبیعتاً در دور اول سفر امکان حل و فصل همه مشکلات وجود ندارد، اما می‌شود اولویت‌ها را شناسایی و نسبت به رفع مشکلات در استان تصمیم‌گیری کرد. آیت‌الله رئیسی که در بدو ورود به استان قزوین مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت، با گرامیداشت یاد و نام مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی، تصریح کرد: آقای ابوترابی چهره‌ای نامدار و مقاوم و روحانی‌ای الهامبخش برای همه آزادگان بود. دیدار با اقشار مختلف مردم، برگزاری شورای اداری، بازدید از پروژه‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس ‌جمهور در سفر یک روزه به استان قزوین است.
مشروح اخبار این سفر در شماره بعدی منتشر خواهد شد.