روز قدس فرصتی برای همبستگی با مردم مظلوم فلسطین

هنگامی‌که در ۱۶ مردادماه سال ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس اعلام و مسلمانان جهان را به اعتراض به صهیونیسم جهانی در این روز فراخواندند، کمتر کسی فکر می‌کرد که این فراخوان و در پی آن حمایت مردم ایران از مقاومت فلسطین به یکی از فراگیر‌ترین و بنیادی‌ترین حرکت‌های اعتراضی علیه صهیونیسم تبدیل و سبب شود رؤیا‌های صهیونیست‌ها جهت تسلط برجهان اسلام نقش بر آب شود.
راهبرد حضرت امام خمینی (ره) در حمایت از مقاومت مردم فلسطین و استمرار آن در دوران زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و حمایت‌های مردم در ایران و جهان اسلام از آن دستاورد‌های ارزشمندی را در پی داشت که از آن جمله می‌توان به تبدیل مسئله فلسطین به موضوع اول جهان اسلام اشاره کرد. حمایت انقلاب اسلامی از آرمان فلسطین و آزادی قدس سبب شد موضوع ر‌هایی قدس از یک گفتمان ناسیونالیستی در جهان عرب به گفتمان اسلامی تبدیل و عقبه آن از جمعیت ۱۵۰ میلیونی اعراب به جمعیت بیش از ۵/۱ میلیاردی جهان اسلام در آن روز‌ها تبدیل شود.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بیشتر کشور‌های عربی برمبنای ایدئولوژی پان‌عربیسم به مقابله با صهیونیسم می‌پرداختند و مسئله فلسطین را یک مسئله ارضی و سرزمینی قلمداد می‌کردند. انقلاب اسلامی توانست نشان دهد که مسئله فلسطین، مسئله‌ای مربوط به‌کل جهان اسلام است که بایستی همه ملت‌ها با اتکای به آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود و در جهت مقابله باریشه فساد تلاش کنند. ازاین‌رو امام (ره)، مسئله را از بعد ملی و ناسیونالیستی عرب خارج کرد و به آن چهره‌ای اسلامی بخشید؛ و به همین دلیل است که اگر تاریخ مبارزات مردم فلسطین مورد ارزیابی قرار گیرد، آن را به دو فصل می‌توان تقسیم کرد، فصل اول دوران شکست‌ها و واگذاری تدریجی سرزمین‌ها در بیش از ۵ جنگ مهم است که از سال ۱۹۴۸ میلادی (۱۳۲۷ هجری شمسی) و قبل از آن آغاز و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و فصل دوم که با پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ انقلاب و اسلام در میان مبارزان فلسطینی آغاز که همچنان ادامه دارد.. قاعده‌ای که در دوران امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بر آن تأکید و به‌صورت میدانی همه ظرفیت‌های ممکن برای تحقق آن به کار گرفته شد.
معظم له در سال ۱۳۹۹ در پاسخ به نامه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن تجلیل از مبارزات گروه‌های مقاومت فلسطین خاطرنشان کردند: «جمهوری اسلامی همچون گذشته به‌حکم وظیفه دینی و انسانی و مبتنی بر اصول ارزشی انقلاب اسلامی از هیچ کوششی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و استیفای حقوق آنان و هم‌چنین دفع شر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی دریغ نخواهد کرد.»


حمایت مردم ایران از مقاومت فلسطین علاوه بر ابعاد انسانی و وظایف مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عمل به آن حدیث نبوی است: «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد می‌کند: «یا لَلْمُسْلِمینَ»‌ای مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، مسلمان نیست» چراکه به‌حکم آیه کریمه «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» همه مسلمانان یک امت‌اند، وظیفه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل مظلومیت مردم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه آن‌ها در این عرصه بسیار سنگین است.
دفاع مردم ایران از آرمان ر‌هایی قدس سبب شد که استراتژی ایران هراسی کشور‌های منطقه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی شکست‌خورده و انقلاب اسلامی را از حصار تنگی که نظام سلطه بنا داشت در پوشش ملی‌گرایی فارسی محدود کند، ر‌هایی بخشیده و سبب تحکیم روابط میان مردم ایران و دیگر مسلمانان و مستضعفان منطقه شود و همین امر سبب شد که عقبه استراتژیک نظام اسلامی از محدوده مرز‌های جغرافیایی ایران فراتر رفته و دامنه آن در مرز‌های جهان اسلام گسترش یابد که دور شدن تهدیدات نظامی و امنیتی از کشورمان یکی دیگر از دستاورد‌های آن است.
اما آنچه در سال‌های اخیر به این مبارزات جهت داده و آن را قوت و قوام بخشیده و میدان مبارزه را از مبارزه با سلاح‌های سبک، به عرصه مقابله موشکی و... کشانده است و رژیم صهیونیستی را که مدعی دارا بودن قوی‌ترین سیستم‌های دفاع ضد هوایی تحت عنوان گنبد آهنین است ناکام و مستأصل کرده است نقش تأثیرگذار تلاش‌ها و حمایت‌های شهدایی همچون شهید سلیمانی است که کلاً صحنه مبارزات را تغییر داده و اکنون نیرو‌های مقاومت فلسطین نظیر جهاد اسلامی و حماس را به یکی از تعیین‌کننده‌ترین نیرو‌ها نه‌تن‌ها در مسئله فلسطین، بلکه در عرصه منطقه‌ای تبدیل کرده است.
اکنون و در ادامه مبارزات مردم گروه‌های مقاومت فلسطینی و گسترش آن از نوار غزه و کرانه باختری به درون سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸، تحولی جدی در عرصه مبارزات مردم فلسطین با اشغالگران صهیونیستی ایجاد و سبب شده است که روزبه‌روز مقاومت توانمندتر قدرتمندتر و در نقطه مقابل صهیونیست‌ها نیز ناتوان‌تر و ضعیف‌تر شده‌اند.
این تحول بنیادین سبب شده است که امروزه این گروه‌های مقاومت فلسطینی‌ها هستند که با پشتوانه مردمی در تمامی سرزمین‌های اشغالی و مواجهه قدرتمندانه با صهیونیست‌ها، آن‌ها را به ستوه آورده و نقشه آینده منطقه را که وجه بارز آن نابودی رژیم صهیونیستی است ترسیم می‌کنند؛ و در این میان تداوم حمایت‌های مردم ایران به مقاومت قوام بیشتری می‌بخشد، نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار روز سه شنبه با دانشجویان بر آن تأکید و با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، روز قدس امسال را متفاوت از سال‌های قبل دانستند و گفتند: مردم و جوانان فلسطینی فداکاری‌های بزرگی از خود نشان می‌دهند و رژیم صهیونیستی نهایت رذالت و جنایت را به کار بسته است و هر غلطی که می‌تواند انجام می‌دهد و امریکا و اروپا نیز از او حمایت می‌کنند. ایشان ملت فلسطین را در عین مظلومیت، مقتدر خواندند و با اشاره به مجاهدت و ایستادگی جوانان فلسطینی که نمی‌گذارند قضیه فلسطین به فراموشی سپرده شود افزودند: روز قدس فرصت مناسبی برای اعلام همدلی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و روحیه دادن به آن‌ها است.