نبرد نهایی نزدیک است

روز قدس امسال با سال‌های قبل تفاوت دارد. نه‌تن‌ها از بعد ملتهب‌تر شدن رویداد‌های فلسطین، بلکه از نظر گسترش دامنه مقاومت به بیرون از غزه. حالا دیگر مسلح شدن کرانه باختری نه یک برنامه، که واقعیتی عینی است. مجموعه این تحولات باعث شده که رهبران مقاومت زوال رژیم صهیونیستی را گریزناپذیر بخوانند و دبیر کل حزب‌الله وعده نزدیک‌بودن نبرد و پیروزی نهایی بدهد.
تهدید علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی در آستانه روز قدس، به آستانه خانه نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسید. روز سه شنبه به دنبال ارسال نامه‌ای با محتوای تهدید آمیز به همراه یک گلوله برای بنت، دفتر او اعلام کرد که مسئولان امنیتی پوشش حمایتی- امنیتی از نخست‌وزیر و خانواده وی را تشدید کردند. وب‌سایت «وای‌نت» گزارش کرده که پاکت حاوی نامه و گلوله به یکی از افراد خانواده نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل داده شده بود و در این نامه وی و خانواده‌اش در منطقه‌ای به نام «رعنانا» جایی که زندگی می‌کنند، تهدید به مرگ شده‌اند. سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) از آغاز تحقیقات خود در این زمینه خبر داد، ولی پلیس رژیم صهیونیستی ارائه جزئیات بیشتر درباره این تحقیقات را ممنوع و در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات در این زمینه را به همراه سرویس امنیت داخلی اسرائیل پیش خواهد برد؛ موضوعی که نشان‌دهنده امنیتی‌تر شدن شرایط در سرزمین‌های اشغالی است. خود بنت در بیانیه‌ای گفته که رقابت سیاسی هر چه می‌خواهد حساس و عمیق باشد، نباید اجازه داد به مرحله‌ای از خشونت، تهدید به مرگ و رفتار‌های قلدرمآبانه کشیده شود. به گفته او، اختلاف‌نظر‌ها در رقابت سیاسی طبیعی است، منتهی تهدید به مرگ و خشونت در رقابت‌های سیاسی امری «غیرقابل قبول» است.
گلوله آتشین کرانه باختری
موازی با شرایط امنیتی در داخل سرزمین‌های ۱۹۴۸، کرانه باختری در آستانه روز قدس در حال تبدل شدن به یک گلوله آتشین جدید است که به زودی خواهد توانست پا به پای غزه، وارد رویارویی با تل‌آویو شود. چند هفته بعد از عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینیان در قلب تل‌آویو و منطقه «یافا» که ۱۲ اسرائیلی در آن کشته شدند، حالا مشخص شده که دست‌کم دو نفر از مجریان این عملیات‌ها از کرانه باختری و مشخصاً از منطقه جنین بوده‌اند. طی چند هفته گذشته، موازی با تشدید تنش غزه با تل‌آویو، اسرائیلی‌ها بر کرانه باختری به‌خصوص جنین متمرکز شده‌اند. دیروز، در جریان یورش نیرو‌های رژیم صهیونیستی به اردوگاه «جنین» یک جوان ۱۸ ساله فلسطینی شهید و دست‌کم چهار جوان دیگر زخمی شدند. «احمد مساد»، جوان ۱۸ ساله فلسطینی از ساکنان شهرک «برقین» واقع در «جنین» به ضرب شلیک مستقیم گلوله به ناحیه سر شهید شده و چهار جوان دیگر زخمی شدند که یکی از زخمی‌شدگان دختر و بقیه بین سن ۱۶ الی ۱۹ سال هستند. در جریان یورش نیرو‌های رژیم اشغالگر به اردوگاه جنین و شهرک «قباطیه» درگیری‌های مسلحانه‌ای میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان رخ داد. نیرو‌های رژیم صهیونیستی پس از یورش به اردوگاه «جنین» و شهرک «قباطیه» چهار تن از شهروندان فلسطینی را بازداشت کردند. اشغالگران همچنین دو اسیر آزاده از شهرک «قباطیه» را پس از یورش به منزل‌شان بازداشت کردند که یکی از آن‌ها «یاسر حنایشه» است که سه ماه قبل، پس از گذشت ۱۰سال آزاد شده بود و دیگری «یاسر ابوالرب» است که ۱۹ سال در زندان‌های رژیم اشغالگر بازداشت بود.


توافق «منبر قدس» بر زوال رژیم صهیونیستی
سه شنبه شب در آستانه روز جهانی قدس، ۱۱ رهبر مقاومت در منطقه، در نشست سالانه معروف به منبر قدس شرکت و سخنرانی کردند. محور سخنرانی همه شرکت‌کنندگان، نزدیکی زوال رژیم صهیونیست بود. دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی این نشست، محور مقاومت را به دلیل محوری بودن مسئله قدس، «محور قدس» نامید و گفت: قدس امروز در غزه شمشیری دارد که از آن دفاع می‌کند، همانگونه که سال گذشته در نبرد «شمشیر قدس» به وقوع پیوست. وی تأکید کرد که موضوع قدس امروزه بار دیگر به صدر مسائل بازگشته و قدس موضوع اصلی امت اسلامی شده است و اینکه در حقیقت محور مقاومت را باید محور قدس نامید، چرا که قدس نقطه تجمیع همه کشورها، گروه‌ها و ملت محور مقاومت است. نصرالله تأکید کرد همانطور که مراحل سخت را با پیروزی‌های پی‌درپی پشت‌سر گذاشتیم، امروز نیز در آستانه نبرد و پیروزی بزرگ و نهایی ایستاده‌ایم. زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در فعالیت‌های «منبر قدس» به مناسبت روز جهانی قدس گفت: ما هرگز تا زمان پیروزی کوتاه نخواهیم آمد و سازش نخواهیم کرد. ایران با تمام جسارت و پایبندی خود به آزادی فلسطین و حمایت از مقاومت و خانواده‌های شهدا ایستاده است. نیرو‌های ما در سرتاسر فلسطین و شهر‌ها و روستا‌های آن هستند.
وی گفت: شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شهید قدس بود. او یک مدافع بود و به الگویی برای تمام کسانی تبدیل شد که به خاطر قدس می‌جنگند. همچنین عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنانی موجودیت رژیم صهیونیستی را موقتی دانست و گفت که نابودی این رژیم اجتناب‌ناپذیر است. رهبر انصارالله گفت که در موضع روشن، صریح، اصولی و مذهبی خود ثابت‌قدم است و از حقوق مردم فلسطین دفاع می‌کند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز گفت عملیات مقاومتی در کرانه باختری و داخل اراضی اشغالی نکات مهمی را ثابت کرد که مهم‌ترین آن این است که گزینه مقاومت گزینه مردم ما است و عملیات شهادت‌طلبانه گزینه استراتژیکی برای آزادی و بازگشت و نماز در مسجدالاقصی است. وی گفت: ایران با تمام قدرت از محور مقاومت در جهان عربی به ویژه مقاومت فلسطین حمایت کرد. ملت فلسطین ملتی است که ناامیدی را نمی‌شناسد و از حقوق خود درباره وطنش کوتاه نمی‌آید. ۷۴ سال از شکست و اشغالگری عزم و اراده ملت فلسطین را سست نکرد. پیامد‌های نزاع عربی- صهیونیستی نشان می‌دهد که اشغال رو به زوال است. همچنین هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق، رژیم صهیونیستی را «یک رژیم موقت و نابود شدنی» خواند وگفت: «این وعده خدا و پیامبرش است و شناخت واقعیت و عقاید فاسد و خطرناک دشمن، نقطه آغاز تحقق پیروزی است.» وی افزود: تداوم اشغال مسجدالاقصی به دست دشمن صهیونیستی، جنایتی است که باید هرچه زودتر پایان یابد و این مسئله باعث ایجاد زخم عمیقی در امت اسلامی شده است.