اخبار کوتاه


ترس از شفاف شدن فرآیند صدور مجوزها

یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سختگیری‌های بی‌موردی در اعطای مجوزها باید به‌صورت کلی رفع شود، گفت: کانون وکلا و کانون سردفتران از شفاف شدن فرآیند صدور مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها ترس دارند، زیرا مجوزهایی که صادر کرده‌اند، بسیار کمتر است و این باعث ایجاد انحصار شده است. علی سعدوندی در گفت‌وگوی با ایرنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر، قانون مصوب مجلس به یکی از مهم‌ترین اقدامات اصلاحی دولت در زمینه اصلاح نظام مجوز دهی تبدیل شده که در آن همه دستگاه‌ها باید به درگاه ملی مجوزها متصل شوند؛ آیا رفع انحصارها، امضاهای طلایی، تصاحب قدرت، شفاف شدن فرآیند صدور مجوزها و عیان شدن مشکلات در زمینه انحصار و صدور مجوزها می‌تواند به‌عنوان آثار درگاه ملی مجوزها اخذ شود، اظهار کرد: قطعاً وضعیت بهتر خواهد شد؛ اگر نهاد واسط (درگاه ملی مجوزها) همه موضوعات را پیگیری و در صورت کوتاهی دستگاهی با آن برخورد کند، شرایط بهتر می‌شود. وی افزود: اگر با دستگاه‌هایی که در صدور مجوز کوتاهی می‌کنند، برخورد شود، می‌توان به حل شدن تدریجی معضل مجوزها و رفع امضاهای طلایی امیدوار بود. این استاد دانشگاه گفت: درگاه ملی مجوزها زمینه حضور افراد متقاضی مجوز را در سازمان‌های مختلف از بین می‌برد. عدم حضور افراد برای اخذ مجوز می‌تواند کمک کند که با فساد در این حوزه مبارزه شود.

 

وضعیت مناسب منابع ارزی کشور

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطالبات ما از کشور انگلیس وصول شده و حتی از آن پول استفاده نیز شده است، گفت: راجع به سایر وجوه مسدودی نیز به مرور زمان اطلاع رسانی کرده و خواهیم کرد، باید در مجموع گفت که روند کار به خوبی پیش می‌رود.
به گزارش تجارت، علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه هئیت دولت، در پاسخ به سؤالی درباره نوسانات اخیر بازار ارز، با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور در قیاس با سال گذشته بهتر شده است، تصریح کرد: درآمدهای ارزی صادرات‌های صورت گرفته به خصوص صادرات نفتی وصول شده است و در همین فروردین ماه اوضاع خوبی در حوزه درآمدهای ارزی داشتیم.
وی گفت که ۱۱ میلیارد دلار در فروردین ماه ارز تخصیص داده‌ایم و افزود: وضعیت خوب است و خوشبختانه نسبت به سال گذشته در زمینه تخصیص ارز به جایگاه ارزشمندی رسیده‌ایم. صادرکنندگان اسکناس‌های خود را می‌آورند و در سامانه نیما قیمت‌ها از ثبات خوبی برخوردار است. لذا در زمینه تامین منابع ارزی هیچ مشکلی نداریم.
صالح آبادی اضافه کرد: ما در زمینه فروش نفت به رقم‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم و تمامی درآمدهای فروش نفت را وصول می‌کنیم، بنابر این حتی اگر برجام هم نباشد، تامین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در بازار ارز نخواهیم داشت.