برندگان و بازندگان بازارهای مالی


گروه اقتصاد کلان: بازارهای مالی که از قبل نگران چشم‌انداز افزایش شدید نرخ بهره ایالات‌متحده، افزایش تورم جهانی و جنگ اوکراین بودند، این هفته به دلیل ترس از کندی رشد اقتصادی در چین متلاطم شدند زیرا پکن سرسختانه قرنطینه‌های کووید-۱۹ را اجرا می‌کند. به گزارش «تجارت»، بیشتر شاخص‌های آسیایی با کاهش بازدهی ایالات‌متحده افزایش یافتند اما سهام چین سقوط کرد. سهام چین و هنگ کنگ روز پنجشنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین سقوط کردند اما کاهش یک شبه بازدهی خزانه‌داری آمریکا از دیگر شاخص‌های معیار حمایت کرد. افت ۰.۷۸ درصدی برای هنگ کنگ و ۰.۳۶ درصدی برای چیپ‌های آبی چین، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ام اس سی آی را در خارج از ژاپن ۰.۲۲ درصد کاهش داد. معیارهای سهام استرالیا و کره صعودی شدند همچنین نیکی ژاپن ۰.۸۱ درصد افزایش یافت. معاملات آتی نزدک ۰.۶ درصد و معاملات آتی اس اند پی ۵۰۰ به میزان ۰.۴ درصد رشد کردند. بازده ۱۰ ساله آخرین بار در ۲.۸۴۵۵ درصد بود اما پس از کاهش یک شبه از ۲.۹۸۱ درصد در معاملات اولیه روز چهارشنبه ضربه خورد. شاخص نزدک فناوری ۱.۲۲ درصد سقوط کرد که توسط نتفلیکس پایین آمد که پس از گزارش کاهش غیرمنتظره مشترکان، ۳۵.۱ درصد سقوط کرد. بلو چیپ داو ۰.۷۱ درصد افزایش یافت. چین در روز چهارشنبه پس از شگفت‌انگیز کردن بازارها با ثابت نگه داشتن نرخ‌های وام معیار، با وجود وعده‌های مکرر دولت برای حمایت از اقتصاد کندی که تحت تاثیر بدترین شیوع کووید در دو سال اخیر قرار گرفته است، دوباره کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. با این حال، بانک مرکزی چین روز چهارشنبه، پیش از اعلام نرخ وام، نرخ یوان را در ضعیف‌ترین نرخ از نوامبر تعیین کرد و در روز پنجشنبه آن را کاهش داد.اخبار مربوط به کاهش عرضه گاز روسیه به اروپای شرقی بر حال و هوای تیره و تار رشد اقتصادی افزوده است و شاخص سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی را به پایین‌ترین حد در ۱۳ ماه گذشته رساند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۱ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از ۱۵ مارس رسید. شاخص نیکی توکیو و شاخص کوسپی سئول نیز به ترتیب ۱.۸ درصد و ۱.۱۹ درصد کاهش یافتند.بلوتراشه‌های چین پس از سقوط به پایین‌ترین میزان خود در دو سال اخیر در روز سه‌شنبه ثابت بودند و معیار هنگ‌کنگ ۰.۷۲ درصد سقوط کرد. سهام استرالیا نیز ۰.۷۳ درصد کاهش یافت.

پرداخت روبل در ازای صادرات گاز روسیه
روسیه که به دلیل تحریم‌های ناشی از تهاجم به اوکراین، خواستار پرداخت به روبل برای گاز خود شده است، اعلام کرد که از چهارشنبه عرضه به لهستان و بلغارستان را متوقف خواهد کرد. این اقدام که به عنوان تشدید تنش بزرگ تلقی می‌شود، قیمت نفت و گاز را افزایش داد. بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۰۰۱۹ به وقت گرینویچ ۱.۱۱ دلار یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶.۱۰ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۴ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۱۰۲.۵۴ دلار در هر بشکه رسید. بانک مرکزی چین این هفته اعلام کرد که از اقتصاد این کشور حمایت خواهد کرد زیرا نگرانی‌ها از اینکه اصرار پکن بر ادامه سیاست «کووید صفر» به رشد داخلی و جهانی آسیب می‌رساند و در عین حال مشکلات عرضه را تشدید می‌کند، افزایش یافته است. دلار که در این هفته بالاترین حد خود در دو سال گذشته را ثبت کرد، در برابر سبدی از ارزهای رقیب به ۱۰۲.۳۴ واحد رسید. طلا نیز بالاتر رفت و به ۱۹۰۳ دلار در هر اونس رسید. جریان‌های ایمنی نیز از ین حمایت کردند که از پایین‌ترین سطح اخیر به بالاترین سطح یک هفته‌ای ۱۲۶.۹۶ رسید و یک شبه بهترین روز خود را در بیش از دو سال اخیر بر روی پوند انگلیس تجربه کرد. تحلیلگران می‌گویند: بازارها نگران هستند که سرعت مورد انتظار افزایش نرخ توسط فدرال رزرو می‌تواند به رشد آسیب برساند درست زمانی که بسیاری از اقتصادها شروع به بهبودی از رکود ناشی از همه‌گیری کرده‌اند. سرمایه‌گذاران همچنین از بی‌ثباتی قیمت‌های کالاها در پی جنگ اوکراین نگران بوده‌اند و صندوق بین‌المللی پول این هفته درباره خطرات رکود تورمی در آسیا هشدار داد. فروش یک شبه در وال استریت بر نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد ضربه زدن به درآمد تاکید کرد، به طوری که نزدک به میزان ۴ درصد کاهش یافت و پایین‌ترین سطح از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون را ثبت کرد. پس از بسته شدن بازار، آلفابت مادر گوگل (NASDAQ:GOOGL)، اولین فقدان درآمد سه ماهه خود را گزارش کرد که حدود ۳ درصد کاهش یافت. شرکت مایکروسافت (NASDAQ:MSFT) قبل از نتایج خود ۴ درصد سقوط کرد اما پس از پیش‌بینی رشد دو رقمی درآمد در سال آینده، بهبود یافت. معاملات آتی نزدک ۰.۲۸ درصد کاهش یافت. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز کاهش یافت.

وضعیت معاملات در شرق آسیا
گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، در معاملات اولیه آسیا ۰.۴ درصد افزایش یافت که با افزایش ۰.۵ درصدی سهام استرالیایی و رشد ۰.۶ درصدی در سهام بلو چیپ چین همراه شد و نیکی ژاپن ۱.۲ درصد رشد کرد. شاخص کوسپی در حالی که بانک مرکزی در اقدامی غیرمنتظره به دنبال مهار تورم فزاینده است، نرخ سیاست خود را به بالاترین میزان از اگوست ۲۰۱۹ افزایش داد و ۰.۴ درصد کاهش یافت. بازارهای آسیایی از جمله هنگ کنگ، سنگاپور و استرالیا همچنین بازارهای اصلی اروپا و ایالات متحده در روز جمعه برای عید پاک تعطیل هستند. کابینه چین روز چهارشنبه کاهش آتی نسبت‌های ذخایر الزامی بانک‌ها (RRR) را برای حمایت از اقتصاد آسیب دیده توسط قرنطینه‌های کووید-۱۹ اعلام کرد. بازدهی اوراق خزانه ایالات‌ متحده در اوایل تجارت آسیایی ثابت ماند. بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری ۲.۷۱۲۰ درصد در مقایسه با بالاترین سطح سه ساله ۲.۸۳۶ درصد بود. پس از عقب‌نشینی بازدهی ایالات متحده ، ین پس از تضعیف آن از مرز ۱۲۶ به ازای هر دلار، کمی تسکین یافت. چشم‌انداز افزایش سریع و تهاجمی نرخ بهره ایالات متحده و انتظارات رو به رشد بازار مبنی بر اینکه بانک مرکزی ژاپن نرخ‌ها را در کوتاه مدت بسیار پایین نگه دارد، ین را تضعیف کرده است. یورو در برابر دلار ۰.۲ درصد افزایش یافت اگرچه به دلیل نگرانی‌ها در مورد اوکراین، فاصله زیادی با پایین‌ترین سطح یک ماهه خود نداشت. بازارهای سهام از تجاوزگری بانک‌های مرکزی متضرر شده‌اند اما وال استریت روز چهارشنبه به دلیل بهبود سهام‌های رشد حساس به بهره، افزایش یافت. نزدک بیش از ۲ درصد جهش کرد در حالی که اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز بیش از یک درصد رشد کردند.