۲۲۴ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی وجود دارد که قریب بودجه یک سال کشور است

  رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته هزاران منابع مالیاتی را شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است.
به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح‌اله خدائیان در دیدار رئیس‌سازمان امور مالیاتی با ابراز تاسف از میزان فرار مالیاتی در کشور، اظهارداشت: نباید مالیات ستانی محدود به حقوق ‌بگیران شود، باید افرادی که به فرار مالیاتی اقدام می‌کنند شناسایی و با این امر ضمن ساماندهی اقتصاد کشور نسبت به کاهش اختلاف طبقاتی نیز اقدام نمود.
خدائیان گفت: حدود 224 هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی وجود دارد که قریب به بودجه یکسال کشور است، از یک طرف فرار مالیاتی وجود دارد و از طرف دیگر نسبت به وصول منابع مالیاتی که شناسایی شده‌اند هم اقدام نمی‌شود.
وی کاهش اطاله دادرسی مالیاتی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: گاهی رسیدگی به یک پرونده مالیاتی چند سال به طول می‌انجامد که این موضوع باعث بی‌ارزش شدن مبلغ مالیات می‌شود.


رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: طبق گزارش دریافتی 229 هزار پرونده مالیاتی به ارزش 96 هزار میلیارد تومان در هیئت‌های حل اختلاف مستقر در سازمان امور مالیاتی وجود دارد که ساماندهی آنها امری ضروری است.
خدائیان وجود شرکت‌های صوری در حوزه مالیاتی را ناشی از ضعف‌ سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: با توجه به فراهم ساختن دسترسی سازمان امور مالیاتی برای رصد شرکت‌ها از ناحیه سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، این سازمان به‌راحتی می‌تواند شرکت‌های صوری یا اجاره‌ای را شناسایی و معلق کند.
وی با اشاره به کمک سازمان بازرسی به سازمان امور مالیاتی کشور در شناسایی منابع مالیاتی جدید گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته هزاران منابع مالیاتی را شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است.
رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور به مصادیقی اشاره کرد که عدم شناسایی آن منابع باعث تعجب هستند و یادآور شد: طبق گزارش بازرسان سازمان بازرسی، در تهران 116 صرافی، 129 قطعه ساز و 29 تالار پذیرایی شناسایی شده که پرونده مالیاتی نداشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که شاید عزمی در شناسایی مودیان نیست و مواردی که ذکر شدند از جمله چیزهایی نیستند که از چشمان تیزبین ماموران به دور باشند.
بنابر این گزارش، در ابتدای این دیدار رئیس‌سازمان امور مالیاتی با استقبال از گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور گفت: رویکرد ما این است که مالیات را به سمت مالیات ستانی بر مبنای اطلاعات و داده پیش ببریم. هرقدر نظرات شخصی را در رسیدگی‌ها و وصول مالیات کم کنیم و واقعیت‌ها و اطلاعات مستند را مبنا قرار دهیم، مالیات منصفانه‌تر، عادلانه‌تر و بجا و درست‌تر خواهد بود. ظرفیت‌هایی خوبی طی یک دهه گذشته ایجاد شد ولی هنوز این ظرفیت‌های قانونی به بار ننشسته و آن‌گونه که باید به وصول مالیات کمک نمی‌کند.
داود منظور با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه‌ها در دسترسی به شبکه اطلاعاتی کشور افزود: مالیات نیاز گسترده به شبکه اطلاعات دارد؛ اما دستگاه‌ها اطلاعات خود را ملک شخصی دانسته و از دسترسی به سازمان امور مالیاتی خودداری می‌کنند.
وی از رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور خواست که در مسیر ایجاد دسترسی به سامانه‌ها، سازمان امور مالیاتی را کمک کند.