کرانه باختری محور قدس امسال شد

سیل فلسطینیانی که در آستانه روز قدس، در سایه یورش‌های پیاپی اشغالگران به مسجدالاقصی، به سمت این مکان مقدس رفتند، ده‌ها هزار نفر برآورد شده است. آمار‌ها درباره حاضران در نماز پنج شنبه شب، به رقم ۷۰ هزار فلسطینی اشاره کرده‌اند. دیروز هم با وجود شدت گرفتن درگیری‌ها، بیش از ۱۶۰ هزار فلسطینی وارد مسجدالاقصی شدند.
از آغاز ماه مبارک رمضان، حملات نظامیان صهیونیستی به مردم فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی تشدید شده است. همزمان با روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، گزارش‌هایی که از مسجدالاقصی به سراسر جهان مخابره شد، حاکی از این بود که نظامیان صهیونیست با گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی مردم را هدف قرار دادند. آماری که هلال احمر فلسطین از شمار زخمی‌ها تأیید کرد، ۴۲ نفر بود. پس از چندین ساعت ناآرامی، بعد از ظهر دیروز رسانه‌های عربی بازگشت آرامش به مسجدالاقصی را تأیید کردند. منابع خبری پنج شنبه شب نیز اعلام کرده بودند با وجود محدودیت‌های رژیم صهیونیستی هزاران فلسطینی نماز عشا را در صحن‌های مسجدالاقصی اقامه کردند. آنچه مراسم روز قدس امسال را بیش از پیش برجسته کرده بود، شمار فلسطینیانی بود که از نقاط مختلف کرانه باختری برای برای اقامه نماز به مسجدالاقصی رساندند که تعداد آن‌ها در نماز عشای پنج‌شنبه،۷۰هزار نفر برآورد شده است. چهار شنبه شب نیز حدود ۲۵۰ هزار فلسطینی نماز عشا را در مسجدالاقصی اقامه کردند و نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی نیز پس از پایان مراسم نمازگزاران، به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
پهپاد جنین؛ پاسخ به نیرو‌های ذخیره صهیونیست‌ها
عزم فلسطینیان برای تداوم مقاومت، واکنش اشغالگران را به دنبال داشته است. رسانه صهیونیستی والا در گزارشی از تصمیم ارتش این رژیم برای فراخوانی شش گردان از نیرو‌های ذخیره خبر داد تا به این وسیله این رژیم در هفته‌های آینده توان خود را برای مقابله با تشدید تنش و ناامنی در کرانه باختری افزایش دهد. این نیرو‌ها با هدف کاهش احتمال تردد فلسطینیان برای انجام عملیات شهادت‌طلبانه به ویژه در امتداد نوار سبز جداکننده کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی مستقرمی شوند و تلاش می‌شود با جذب گردان‌های ذخیره، فشار بر نیرو‌های عادی، نیروی پلیس و مرزبانی رژیم صهیونیستی کاهش یابد. رسانه صهیونیستی والا خاطرنشان کرد‌: «فراخوانی نیرو‌های ذخیره در چارچوب برنامه هماهنگ و همه‌جانبه نیرو‌های اشغالگر در سرتاسر کرانه باختری در پی عملیات اخیر فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد و برخی از این نیرو‌ها در نوار غزه در نزدیکی مرز‌های لبنان و سوریه مستقر می‌شوند.» نیرو‌های مقاومت فلسطین بار‌ها هشدار دادند که در صورت ادامه یافتن این حملات به آن پاسخ خواهند داد. این در حالی است که شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تصاویری از پهپاد جنین را منتشر کرد. این پهپاد هم اکنون در نیروی هوایی گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به کار گرفته شده است. تصاویری از حمله با این پهپاد به یک دستگاه خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته شد. این حمله در شانزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۸ انجام گرفت. کارشناسان می‌گویند پهپاد‌های مقاومت، به برتری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان مناطق اشغالی پایان خواهد داد.


یادآوری پاکسازی قومی و آپارتاید
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان قدس را محور اصلی امت اسلامی دانست و تأکید کرد رژیم اشغالگر نوعی بیماری است که باید از شیوع آن جلوگیری و آن را نابود کرد. مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین تأکید کرد: «یورش مکرر نیرو‌های اشغالگر به مسجدالاقصی، یهودی‌سازی مداوم، پاکسازی قومی و عملیات آپارتاید و تبعیض نژادی در قدس تنها عزم ملت فلسطین را برای ادامه راه مبارزه تا آزادسازی قدس افزایش می‌دهد.»‌مریم ابودقه، عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با تأکید بر اهمیت مقاومت گفت: «روز قدس که شاهد همبستگی گسترده‌ای با آرمان فلسطین است، فرصت مهمی برای یادآوری مردم در مورد اقدامات اشغالگران علیه این شهر مقدس از جمله یهودی‌سازی، شهرک‌سازی، آوارگی، پاکسازی قومی، و تجاوز شدید به مقدسات آن است.»‌محمود خلف، عضو کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز با اعلام اینکه این روز نماد اتحاد ملت در نبرد دفاع از قدس و بسیج کوشش‌ها برای نجات مقدسات مسلمانان از توطئه‌های یهودی‌سازی و شهرک‌سازی است، قدس و مقدسات آن را نماد هویت عربی و اسلامی دانست. زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنرانی ویدئویی در همایش کمیته فلسطینی برگزاری روز جهانی قدس در نوار غزه گفت: «سلام و درود بر اسرا، مسجدالاقصی، کرانه باختری، جنین و شهید قدس حاج قاسم سلیمانی.» وی ادامه داد: «ملت فلسطین با وجود تجاوزگری‌ها همچنان مبارزه می‌کند و هرگز شکست نخورده و تسلیم نخواهد شد و به مقاومت ادامه خواهد داد.»‌با این حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان نگران از بین رفتن راه‌حل دو دولتی است. وی در دیدار با میگل آنجل موراتینوس، نماینده عالی اتحاد تمدن‌ها در سازمان ملل در رام الله در کرانه باختری به این موضوع اشاره کرد. موراتینوس همچنین دیدار‌های جداگانه‌ای با محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین و حسین الشیخ، از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین داشت. این دو مقام فلسطینی خواستار حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌ها و تلاش برای اجرایی کردن قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل شدند.