اخبار ویژه

  جای اشک تمساح برای معلمان به غارت صندوق فرهنگیان اعتراض می‌کردید
حزب اصلاح‌طلب موسوم به «مجمع ایثارگران» با صدور بیانیه‌ای نوشت: ناکارآمدی و سوء‌مدیریت‌ها مانع از تحقق حداقلی مطالباتِ بر حق معلمان و کارگران شده‌ است.
این حزب که توسط افراطیونی مثل جواد امام، غلامرضا ظریفیان، حسین لقمانیان، سعیدپور عزیزی و... اداره می‌شود، در بیانیه خود آورده است: «در آستانه روزهای بزرگداشت و تکریم دو قشر وسیع، موثر و سرنوشت‌ساز کشورمان یعنی کارگران و معلمان قرار داریم و این در حالی است که متاسفانه برای چندین دهه به مطالبات صنفی این دو قشر زحمتکش توجه اساسی نشان داده نشد و هنوز هم پاسخ درخوری برای آن مطالبات قانونی وجود ندارد. بگذریم که به جای تامین نظرات معقول و قانونی فعالان این دو صنف مهم جامعه، شاهد برخوردهای خشن و دستگیری و زندانی شدن مطالبه‌گران و معترضین این دو قشر هم هستیم.متاسفانه تیم ناکارآمد مدیریتی حاکم به دلیل نداشتن انسجام درونی و فقدان طرح و برنامه‌های متناسب با نیازهای روز جامعه معلمان و کارگران و سایر اقشار، نه تنها از برآورده کردن حداقل انتظارات معیشتی معلمان و کارگران عاجز مانده و به گونه‌ای نارضایتی آنان را تشدید کرده است بلکه وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور نیز در این موارد فراموش شده ‌است. تیم مدیریتی آموزش و پرورش تاکنون عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نکرده و دورنمایی از یک برنامه مدبرانه و امیدبخش را برای جامعه فرهنگی ترسیم نکرده است.
دو قشر کارگر و معلم از عوامل اصلی حرکت و پویایی جامعه به‌سوی تعالی، رشد و شکوفایی هستند اما سالهاست چالش‌های معیشتی در قالب تبعیض در پرداخت یا عدم توجه به شان و کرامت صنفی، موجب تلنبار شدن نارضایتی و اعتراضات صنفی شده‌ و البته این آسیب‌ها هم‌چنان ادامه دارد. متاسفانه محدودیت‌های این دولت در اثر تحریم‌های اقتصادی که هیچ تدبیری برای رفع آنها نمی‌شود و نیز ناکارآمدی و سوء‌مدیریت‌ها و عدم تصویب قوانین و مصوبات کارساز توسط نمایندگان مجلس مدعی انقلابی بودن، مانع از تحقق حداقلی مطالباتِ بر حق معلمان و کارگران شده‌ است. ما می‌دانیم که معلمان و کارگران با مشکل همیشگی معیشت و عدم توجه به خواسته‌های صنفی و سیاسی از طرف ساختار قدرت، دست به‌گریبانند. در نهایت «مجمع ایثارگران» تاکید می‌کند که برای برون‌رفت از بخشی از بحرانی که کشور و نظام را تهدید می‌کند، در گام اول باید  احیای برجام و رفع تحریم با هدف ایجاد گشایش اقتصادی و رفع موانع معیشتی حقوق‌بگیران ثابت علی‌الخصوص کارگران و معلمان در اولویت نظام قرار بگیرد».


این بیانیه آمیخته با عوام فریبی در حالی صادر شده که بسیاری از مشکلات معیشتی امروز فرهنگیان و کارگران از جمله در زمینه تورم و رکود و تعطیلی تولید، ریشه در سوء مدیریت ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات دارد اما متاسفانه احزاب همسو (از جمله همین مجمع کذایی) در تمام آن هشت سال، هرگز سخنی به گلایه و مطالبه بر زبان نراند بلکه با هورا کشیدن و هوچیگری، مانع از رسیدن صدای اقشار متوسط و پایین به گوش دولتمردان وقت شدند.
از سوی دیگر، اخیراحکم متهمان پرونده بانک سرمایه، شامل رد مال نامشروع و ۱۷۰ سال حبس، صادر شد که دو متهم اول پرونده، محمد امامی (تهیه‌کننده سینما) و شهاب‌الدین غندالی (رئیس‌وقت صندوق ذخیره فرهنگیان و موسس بانک سرمایه) هستند. صندوق ذخیره فرهنگیان، سهامدار عمده بانک سرمایه محسوب می‌شود اما در دوره حضور مدعیان اعتدال و اصلاحات، خیانت گسترده‌ای در این مجموعه، به اموال مردم به‌ویژه معلمان و فرهنگیان شد و فساد 14 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داد. با این وجود نه حزب مجمع ایثارگران و نه هیچ حزب اصلاح‌طلب دیگری، نه درباره این غارت بزرک و نه مفاسد درشت دیگر در دولت مدعی تدبیر که در واقع دستبرد به معیشت زندگی عامه مردم بود، واکنشی نشان ندادند.
جهت اطلاع سیاست‌بازان اصلاح‌طلبی که برای فرهنگیان اشک تمساح می‌ریزند و تحریک به تجمع و اعتراض در دولت جدید می‌کنند، شهاب‌ غندالی، مهر۹۲ (آغاز دولت روحانی) مدیرعاملی صندوق ذخیره فرهنگیان را برعهده‌ گرفت و تا مهر ۹۵ در این سمت حضور داشت. وی در دولت خاتمی، معاونت مالی- اداری و منابع وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. خود غندالی می‌گوید «سال ۸۴ که معاون وزیر بودم، خودم بانک سرمایه را به همراه دوستان تاسیس کردم. بعدها (در دولت روحانی) وقتی علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش شد، به وزارت برگشتم و مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان شدم.»
نماینده دادستان در جریان دادگاه گفته بود: «متهمان، از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان، نقشه‌های مجرمانه خود را پیاده‌‌ می‌کردند. بررسی مکالمات میان غندالی و همسر او با امامی روشن می‌کند که غندالی، به‌عنوان مهره‌ای قابل اطمینان در اختیار قرار گرفته بود و امامی از طریق نفوذ در او، سیاست‌های مورد نظرش را در بانک سرمایه پیاده می‌کرد. وی از این طریق و به منظور غارت اموال و وجوه بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته و صندوق ذخیره فرهنگیان، اقدام به حذف افراد غیرهمسو و معرفی و انتصاب‌ اشخاص مطیع در سمت‌های کلیدی بانک می‌کرد.» از نکات قابل تأمل در سوابق غندالی، اعلام استعفای او از معاونت وزیر در دوره اصلاحات، به دفاع از تحصن مجلس ششم است. آن زمان، مدعیان اصلاحات در مجلس و دولت، برای گروکشی سیاسی، اقدام به تحصن و تهدید به استعفا کرده بودند. غندالی، همچنین از عناصر محوری جبهه اصلاحات، در زمینه تشکیلات‌‌سازی و سربازگیری سیاسی در میان فرهنگیان و معلمان در پوشش مطالبات صنفی است. افراطیون مدعی اصلاحات در طول دولت اصلاحات و سپس دولت روحانی، ضمن ایجاد تشکل‌هایی مانند «کانون صنفی معلمان»، «مجمع فرهنگیان»، «انجمن اسلامی معلمان»، «سازمان معلمان»، «کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان» و...، اقدام به سربازگیری در خدمت پروژه‌های رادیکال سیاسی کردند.
نکته تلخ درباره مفاسد انجام گرفته در ذیل صندوق فرهنگیان و مجموعه‌های تابعه آن، سخنان آبان‌ماه ۹۵ روحانی است که با تحریف‌گری و دفاع از فساد دانه‌درشت‌ها گفته بود: «بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برای‌شان لذت‌‌بخش است! اگر دستگاهی وامی داده و آن پول شده بدهی معوق، نمی‌دانم چرا بعضی‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را بگویند اختلاس»!
این نکته هم شایان ذکر است که اخیرا فردی به نام «هادی مهرانی» مدیر کانال جانبازان اصلاح‌طلب، با کلاهبرداری نسبت به وکیل خود، از کشور متواری شد. توهین به امام حسن عسکری‌(ع)، آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره)و مدافعان حرم، از جمله سوابق رذالت این اصلاح‌طلب فراری است که در پوشش مدیر کانال جانبازان اصلاح‌طلب (!؟) فعالیت می‌کرد. آمریکای نیازمند برجام ناچار به پذیرش شرایط ایران است
وزیر خارجه آمریکا گفت: از زاویه منافع و امنیت آمریکا، واضح است که وجود توافق هسته‌ای با ایران، بهتر از نبود آن است.
آنتونی بلینکن که برای سومین روز در کنگره حاضر شده و درباره بودجه وزارت متبوع خود، سیاست خارجی و توافق برجام، به رایزنی با اعضای کنگره پرداخته بود، بار دیگر با پرسش‌های اعضای کنگره در ارتباط‌ با نگرانی‌های آنها در مورد جزئیات و‌ محتوای مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران رو‌به‌رو شد. هَل راجرز، نماینده ارشد جمهوری‌خواه، نیز پرسید آمریکا متحدان را در مقابل تهدیدهای موشک‌های بالستیک و گروه‌های ‌تروریست نیابتی تهران چگونه کمک خواهد کرد.
بلینکن در بخشی از پاسخ خود بار دیگر با تأکید بر اولویت وجود توافق در مقایسه با نبود آن کرد و‌ گفت: «ابتدا در مورد توافق هسته‌ای با ایران، این مسئله‌ای است که ما هنوز منتظریم ببینیم آیا می‌توان به یک توافق دوجانبه دست یافت یا خیر. و این را هم بگویم که این مسئله دیگر یک تمرین فرضی نیست چون دیده‌ایم که شرایط تحت وجود توافق و یا بدون آن چگونه بوده‌. و می‌توانم بگویم که از زاویه منافع آمریکا و امنیت آمریکا، واضح است که وجود توافق بهتر از نبود آن است.»
وی اضافه کرد: این مسئله نه تنها در ارتباط با برنامه اتمی ایران، بلکه در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خطرناک تهران صدق می‌کند، زیرا از تاریخ شروع مذاکرات اتمی در ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ که دولت پیشین از برجام خارج شد، هیچ حمله‌ای علیه آمریکا در منطقه نبود، اما از تاریخ خروج آمریکا از برجام و قراردادن سپاه در لیست ‌تروریستی این حملات آغاز شد.‌ بنابراین سؤال این است که مؤثرترین شیوه برای ما با هم برای مقابله با برنامه هسته‌ای و تهدیدهای دیگر ایران چیست؟
یادآور می‌شود بلینکن روز سه‌شنبه گذشته هم در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا تأکید کرده بود: فشار حداکثری علیه ایران، نتایج مطلوب ما را نداشت. بدون اینکه بخواهم نیش و کنایه بزنم باید بگویم ما موقعیت بسیار چالش‌انگیزی را به ارث بردیم: برنامه هسته‌ای ایران که در حال تاخت‌وتاز بود و فعالیت‌های مخربی که در سراسر منطقه تشدید شده بود.
بلینکن خاطرنشان کرده بود: تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و برعکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود. زمان‌گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید. این‌ها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود. از این طریق همچنین می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم ایران که همین حالا به ستیزه‌جویی‌های باورنکردنی روی آورده به سلاح هسته‌ای یا توانایی دستیابی به آن در مدت‌زمان کوتاه دست پیدا نخواهد کرد.
وی همچنین گفته بود: برای مدت قابل توجهی حمله‌ای به نیروی‌های ما نشده بود، برای سليمانی‌اشک نمی‌ریزیم اما از زمانی که از توافق خارج شدیم، او را کشتیم و برچسب ‌تروریستی به سپاه زدیم حملات به ما تا 400 درصد افزایش داشته است.
تأکید وزیر خارجه آمریکا بر این مطلب که «وجود برجام برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بهتر از نبود آن است، در حالی است که آمریکایی‌ها قبل از انعقاد آن توافق تأکید داشتند عدم توافق بهتر از توافق بد است. در عین حال اظهار نیاز آمریکا به برجام و تأکید بر بحرانی شدن شرایط چه در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و چه افزایش حملات به نیروهای آمریکایی پس از خروج آمریکا از برجام، نشان می‌دهد که واشنگتن برای احیای مجدد برجام باید شرط‌های ایران در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و ارائه تضمین معتبر را بپذیرد. روند مطمئن و افزایشی صادرات نفت ایران بدون برجام
در میانه بحران جهانی نفت و انرژی، صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافت.
روزنامه وطن امروز در این باره به نقل از گزارش‌های نشریات غربی نوشت: اطلاعات شرکت کپلر - یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها - نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که چین به عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت خام ایران، واردات نفت خود از روسیه را کم کرده است. در واقع تحریم‌ها علیه روسیه باعث شده است چین خرید نفت از این کشور را کاهش داده و به خرید نفت از ایران روی بیاورد. ایران سریع‌ترین روند افزایش تولید را در 3 ماهه نخست 2022 نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه داشته و حجم صادرات آن به بالاترین رقم از زمان خروج دونالد ترامپ از قرارداد برجام در 2018 رسیده است. همچنین حمله روسیه به اوکراین جریان تجارت جهانی نفت را مختل کرده و به ایران فرصت افزایش صادرات به چین را داده است. طبق گفته یکی از تحلیلگران شرکت کپلر، چین تمایل بیشتری برای واردات نفت خام ایران دارد و نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا به خاطر معامله با ایران نیست، چون به نظر می‌رسد ظرفیت واشنگتن با روسیه پر شده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، پس از اینکه قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسید، ایران اکنون به‌رغم اینکه قیمت‌های بالاتری نسبت به مسکو پیشنهاد کرده است، نفت بیشتری به چین می‌فروشد. روزنامه جوان هم در گزارشی در همین زمینه تاکید کرد؛ ایران در میانه بحران جهانی، در حال صادرات مطمئن نفت است. افزایش 30 درصدی صادرات نفت از نگاه تحلیلگران بین‌المللی، حاکی از تبحر ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکاست. این افزایش صادرات نشان می‌دهد تلاش‌های ایران برای تقویت صادرات موفق بوده است.