«آقای نادر» از هم‌نفسی با آوینی تا معراج در روز قدس

همزمان با درگذشت نادر طالب‌زاده چهره شناخته شده جبهه فرهنگی انقلاب شخصیت‌های زیادی از چهره‌های سیاسی تا خیل عظیمی از سینماگران، مدیران و چهره‌های برجسته و شناخته شده فرهنگی و هنری کشورمان با صدور پیام‌های جداگانه‌ای فقدان این سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تسلیت گفتند.
نادر طالب‌زاده از آن دسته افرادی است که در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی همواره خودش را در خط مقدم مبارزه با استکبار و صهیونیسم و دفاع از ارزش‌های انقلاب می‌دانست و برای استیلای جبهه حق از هیچ اقدامی فروگذار نکرد؛ اقداماتی مثل ر‌ها کردن زندگی و دانشگاه در امریکا تا حضور در دفاع مقدس هشت‌ساله و جنگ بوسنی و هرزگوین تا لبنان و هر جای دیگری که مرز مبارزه با صهیونیست خوانده می‌شد. ساخت و تولید چندین مستند، راه‌اندازی کنفرانس افق نو، تقویت جشنواره عمار، کارگردانی سریال «بشارت منجی» و تولید چندین برنامه موفق گفتگو محور با حضور میهمانان برجسته داخلی و خارجی و فعالیت‌های متنوع بسیار دیگری در عرصه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای از جمله فعالیت‌های اثرگذار وی بود. طالب‌زاده از جمله مجاهدانی بود که به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و تلاش برای همراه‌سازی متفکران بین‌المللی به منظور مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم، در فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفته بود.
خبر بیماری و بستری شدن نادر طالب‌زاده به دلیل نارسایی قلبی ۱۸ دی‌ماه سال گذشته در مراسم افتتاحیه جشنواره «عمار» منتشر شد. اگرچه مدتی بعد به دلیل بهبودی حالش از بیمارستان مرخص شد، اما هفته گذشته به دلیل عود کردن علایم بیماری دوباره به بیمارستان منتقل شد و سرانجام در شامگاه جمعه ۹ اردیبهشت‌ماه برابر با روز جهانی قدس دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این پرچمدار جبهه فرهنگی انقلاب صبح امروز (یک‌شنبه) پس از تشییع از مقابل مسجد بلال صدا و سیما، در جوار رفیق شهیدش سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی به خاک سپرده می‌شود.
جهادگر جبهه جنگ نرم


در همین رابطه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی با صدور پیامی درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت. در بخشی از پیام رئیس‌جمهور آمده است: «این جهادگر جبهه نرم در مستندسازی، مجری‌گری، کارگردانی و برنامه‌سازی، آثار درخشانی از خود به جا گذاشت و در کسوت یک فعال رسانه‌ای و همچنین مدیر فرهنگی و کارشناس مسائل بین‌المللی، افق‌های تازه‌ای از آگاهی‌بخشی و مبارزه با تهاجم فرهنگی را گشود. همواره در سنگر مقاومت و استقامت پاسدار بی‌چشمداشت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی فرهنگ و هویت ملی بود.»
پیام حاتمی‌کیا
ابراهیم حاتمی‌کیا رفیق و یار قدیمی نادر طالب‌زاده هم با صدور پیامی نوشت: «نادر‌ترین یار؛ حاج نادر طالب‌زاده از میان یاران رفت. نادر طالب‌زاده، نادر‌ترین شخصیتی بود که در حوزه هنر سینما می‌شناختم. نادر بود در چهره پرنفوذ و مهربانش. نادر بود در اصرار و ایمان به آنچه معتقد بود و با همه وجود آن را در رسانه و هنر به‌کار می‌بست. نادر بود در زیست غریبش در سرزمین غرب. نادر بود در سلوک عارفانه و مؤمنانه. نادر بود و بعید می‌دانم کسی بتواند جای خالی او را پر کند.»
مسعود ده‌نمکی، کارگردان و تهیه کننده سینما نیز با انتشار متنی انتقادی ضمن تسلیت درگذشت نادر طالب‌زاده نوشت: «نادر جان! می‌دانم از امشب پوسترهایت را فراوان چاپ خواهند کرد و برایت کلیپ‌ها و مستند‌ها خواهند ساخت، اما از غصه‌های این سال‌های آخر تو نخواهند گفت. از بی‌مهری‌های کسانی که تو برای‌شان نردبان فراهم کردی. از حرف‌های درگوشی که بار‌ها برایم گفتی و مرا هم به صبوری دعوت کردی. از اینکه می‌گفتی مسعود جان! نسل جنگ چیز دیگری بود و تکرارنشدنی است و از هم‌سنگران امروز باید به اندازه فهم‌شان توقع داشت. می‌دانم درست مثل شهید آوینی همان‌ها که خون به جگرش کردند و برایش مرثیه خواندند، برای تو هم همان‌ها که قلبت را آزردند سیاه‌پوش خواهند شد.»
محمود گبرلو، مجری تلویزیون و منتقد سینما نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طالب‌زاده یک فرد خاص و عجیب بود. یک انقلابی و آرمانخواه معمولی نبود. تمام عمرش را لحظه به لحظه وقف اهداف انقلاب اسلامی کرد و حتی از انقلابیون رایج انقلابی‌تربود، چون با علم و دانش و آگاهی قدم در این راه گذاشته بود. آرمانخواه ساده‌لوح نبود که با شور و شعار عمل کند بلکه با عقل و درایت و آگاهی قدم بر می‌داشت. در بیان اندیشه‌های خود پاک و نجیبانه رفتار می‌کرد.»
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نیز با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «نادر جان تو ثابت کردی که جهاد در عرصه جنگ نرم چه بسا دشوارتر و مظلومانه‌تر از جنگیدن در میادین آتش و خون است. چه خوب نشان دادی که جهاد با سرمایه گران‌سنگ آبرو گذاشتن در میدان و از ملامت‌ها و زخم زبان‌ها نهراسیدن کمتر از شهادت با مرگ سرخ نیست.»
روزنامه جوان نیز درگذشت این چهره فرهیخته و سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تسلیت می‌گوید.