اخبار ویژه

  زبان‌درازی افراطیون آویزان از برجام
عضو حزب نیمه تعطیل اعتماد ملی می‌گوید: رئيسی متوجه شده که ما اصلاح‌طلبان درست می‌گفتیم(!)
اسماعیل گرامی‌مقدم، زمانی سخنگوی حزب اعتماد ملی بود و پس از نقش‌آفرینی در فتنه سبز، مدتی از کشور گریخت اما در اثر احساس سرخوردگی در خارج، مجدد به کشور بازگشت.
او به نامه‌نیوز گفته است: در شرایط یک موضوع اصلی در کشور وجود دارد و آن مشکلات اقتصادی است و حل مشکلات اقتصادی هم در گرو حل مسائل سیاست خارجی است. در همه دنیا اقتصاد است که روند سیاسی را تعیین می‌کند اما در ایران برخلاف کشورهای دیگر سیاست، اقتصاد را تعیین می‌کند؛ یعنی در حقیقت سیاست و آن هم از نوع سیاست خارجی خود را به اقتصاد تحمیل می‌کند. تا زمانی که ما با دنیا تعامل نداشته باشیم، وضعیت همین است و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات اقتصادی حل شود».


او مدعی شد: «آقای رئیسی هم که یک زمانی در برابر اصلاح‌طلبان می‌گفت نباید همه چیز را به برجام و رفع تحریم‌ها گره زد، خودش به این نتیجه رسیده که ما درست می‌گفتیم و تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشوند، وضع همین است. حامیان دولت که یک زمانی دولت روحانی را مقصر می‌دانستند اکنون پاسخ دهند چرا تورم باز هم افزایش یافت؟ چرا بدون رفع تحریم‌ها نتوانستند مشکلات اقتصادی را درست کنند؟ چرا ارزش پول ملی باز هم کاهش یافت؟ البته خوشحالیم که آقای رئيسی وقتی مسئولیت را برعهده گرفت به‌دنبال حل و فصل مشکلات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها رفت».
این اظهارات خلاف واقع در حالی است که اولا آقای رئيسی در وسط میدان مدیریت است و خود را مانند برخی دولتمردان سابق آنقدر قرنطینه نکرده تا زخم بستر بگیرد.
ثانیا دولت جدید در 7 ماه فعالیت خود، بی‌اعتنا به تحریم‌ها توانسته حجم تجارت خارجی را به تقریبا آمار سال 96 (سال اوج اجرای برجام که تجارت خارجی 110 میلیارد دلار بود)، برساند. در این دوره و در حالی که در دولت سابق، صادرات نفت حتی به نزدیکی صفر میل کرد، دولت رئیسی توانسته بدون برجام و FATF، مجددا صادرات نفت را به 1/5 میلیون بشکه افزایش دهد.
واردات انبوه واکسن و مهار موفقیت‌آمیز قربانیان کرونا، گسترش چتر دیپلماسی به جهان فراغرب (از کشورهای منطقه و همسایه گرفته تا چین و روسیه) و عقد قراردادهای اقتصادی متعدد دستاورد همین دوره کوتاه‌مدت است و این در حالی است که تجارت و دیپلماسی خارجی در آخرین سال‌های دولت سابق سیر قهقرایی و رکود به خود گرفته بود.
ثالثاً در حالی که حتی برخی اصلاح‌طلبان اعتراف می‌کنند دولت روحانی جز برجام،‌ هیچ برنامه‌ای برای دیپلماسی و رونق اقتصادی نداشت، عجیب است که گرانی مقدم ادعا می‌کند «حل مشکلات اقتصادی در گرو برجام است و رئیسی هم به این نتیجه رسیده که ما اصلاح‌طلبان درست می‌گفتیم»! در این باره نیز گفتنی است که نه رونق اقتصاد صرفاً وابسته به دیپلماسی است و نه دیپلماسی در توافق با آمریکا منحصر می‌شود.
از همه طنزآمیزتر، فرار به جلوی سخنگوی حزب نیمه‌تعطیل اعتماد ملی است مبنی بر این که «چرا تورم باز هم افزایش یافت؟ چرا ارزش پول ملی کاهش یافت و چرا مشکلات اقتصادی بدون رفع تحریم‌ها برطرف نشد؟» این تجاهل در قضاوت در حالی است که مراکز پژوهشی در دولت روحانی،‌روند تورم در سال 1400 را براساس وضعیت اقتصادی که آن دولت تحویل می‌داد، افزایشی توصیف می‌کردند اما با این وجود دولت رئیسی توانست روند شتابان افزایش تورم را کند نماید؛ و البته به اذعان همه کارشناسان، با وجود کسری بودجه و نقدینگی و بدهکاری انباشته در دولت سابق (بعضاً 8 تا 10 برابر شده)، حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است. در حقیقت، این گرفتاری بزرگ را افراطیون مدعی اصلاحات، با آویزان کردن مدیریت به برجام و معطل گذاشتن مدیریت ظرف 8 سال پدید آوردند اما حالا قصور و تقصیرها و خیانت‌های خود را از دولت رئیسی مطالبه می‌کنند. نشریات اصلاح‌طلب: ریشه‌های تورم در عملکرد دولت سابق است
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان اذعان کرد: ریشه‌های تورم در انباشت نقدینگی در دولت سابق است.
این روزنامه می‌نویسد: به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران هر دولتی که بتواند پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند تورم را نیز کنترل خواهد کرد. بررسی آمارها حاکی از این است که در دولت گذشته با وجود شعار ممنوعیت بهره‌مندی از منابع بانکی و کنترل رشد پایه پولی، اما شاهد رشد ماهانه پایه پولی و نقدینگی و به تبع آن تورم بودیم؛ در این دولت هم شعارهایی برای عدم استقراض دولت از بانک مرکزی مطرح شد با این حال استقراض غیرمستقیم دولت از بانک‌ها و بانک مرکزی همچنان ادامه دارد ولی بانک مرکزی در آماری جدید اعلام کرده که دولت موفق شده تا ۱۱ واحد درصد پایه پولی را کاهش دهد.
هر چند انتظار می‌رفت این کاهش اثراتی را در اقتصاد داشته باشد ولی اینطور نشد، چراکه کلیات اقتصاد ایران دارای مشکلات اساسی است. وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: اصولا نباید به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی خدشه وارد کنیم، اگر آمار کاهش ۱۱ واحد درصدی پایه پولی از سوی بانک مرکزی اعلام شده باشد را باید به‌عنوان یک سند بپذیریم، اما در مورد بحث اتفاقاتی که افتاده و اینکه چرا اثر اتفاقات کنترل تورمی در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود، باید گفت که هنوز ریشه‌های طولانی تورم همچنان پابرجا است. یعنی ناترازی بودجه‌ای، ناترازی بانکی و تراز تجاری. البته ناترازی تجاری فعلا در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم این است که صادرات غیرنفتی ما بهبود پیدا کرده است و همین مسئله موجب شده تا حدودی ناترازی تجاری غیرنفتی ما کاهش پیدا کند. صادرات نفت ما هم در حال حاضر افزایش پیدا کرده است. همه اینها موجب شده هم منابع ارزی کشور بهبود پیدا کند و هم ناترازی تجاری کشور کمتر شود ولی ناترازی بودجه‌ای و بانکی هنوز سر جای خودش است.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: آمار بانک مرکزی را بپذیریم که پایه پولی کنترل شده و کاهش پیدا کرده است، اما عوامل موثر و تاثیرگذار دیگری بر تورم همچنان به قوت خود باقی هستند و تقویت شده‌اند. به‌عبارت دیگر عواملی نظیر انتظار تورمی، ناترازی‌های بانکی، ناترازی‌های بودجه‌ای، اضافه برداشت از بانک مرکزی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و از افزایش ۵۷‌ درصدی حقوق و دستمزد کارگران، باعث افزایش تورم هزینه‌ها می‌شود.
اقتصاد ایران عارضه‌های شدیدی دارد که نتیجه ساختار غلط و مدیریت ناکارآمد مدیران غیرمرتبط با اقتصاد است؛ مدیرانی که با تصمیم‌گیری‌های غلط باعث تخریب ریشه‌های اقتصاد شده است.
روزنامه اصلاح‌طلب تعادل هم در تحلیلی با اشاره به کاهش 11 درصدی پایه پولی نوشت: آخرین داده‌های آماری حاکی از این است که پس از افزایش ۴۲.۶ درصدی پایه پولی در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه‌،۱۴۰۰ این شاخص با ۱۱.۲ واحد درصد کاهش در اسفندماه به ۳۱.۴ درصد رسید. رشد پایه پولی در یک سال پایانی دولت روحانی به بالاترین رقم رسید به گونه‌ای که در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۰ این شاخص ۴۲.۶ درصد بود که بالاترین رقم در یک دهه اخیر محسوب می‌شد.همان‌طور که اشاره شد رشد پایه پولی در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۰ بی‌سابقه بود اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تاکید آن بر عدم استقراض از بانک مرکزی، سرعت رشد پایه پولی کنترل شد و مردادماه ۱۴۰۰ کاهش نیم درصدی نسبت به تیرماه و شهریورماه نیز کاهش ۲.۶ درصد نسبت به مردادماه داشت. این مسیر حاکی از جهت‌گیری درست بانک مرکزی و دولت سیزدهم است. کابوس اسرائیل؛ ۴۰ هزار پهپاد ایران با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر
منابع امنیتی اسرائیل می‌گویند: ایران دارای ۴۰ هزار پهپاد با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر است و می‌تواند مراکز مختلف اسرائیل را هدف بگیرد.
به گزارش روزنامه رای‌الیوم به نقل از منابع رسانه‌ای و امنیتی اسرائیل و از جمله روزنامه جروزالم‌پست، حزب‌الله لبنان هم‌اکنون تقریبا ۲ هزار پهپاد در اختیار دارد. بسیاری از این پهپادها پیشرفته و ساخت ایران هستند. اما سایر هواپیماها به‌طور مستقل توسط حزب‌الله ساخته شده‌اند. حزب‌الله از دهه نود به این سو در حال استفاده از پهپادهای ایرانی است و در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ از پهپادها استفاده کرد.
بر اساس این گزارش‌، حزب‌الله ۲۰۰ هواپیمای بدون سرنشین در اختیار دارد که توسط ایران در سال ۲۰۱۳ ساخته شده‌اند و با کمک ایران هم اکنون تعدادشان به شدت افزایش یافته است. قرار است پهپادهای یاد شده در حمله علیه اهداف راهبردی اسرائیل و همچنین شناسایی نیروها و پایگاه‌های اسرائیلی بکار برده شوند.
حزب‌الله نمونه‌های پیشرفته‌ای از پهپاد در اختیار دارد و همچنین ده‌ها هواپیما ساخت چین در اختیار دارد که جهت تصویربرداری و حمل بمب‌ها و افکندن آنها به کار می‌روند.
ایران از سال ۱۹۸۴ به این سو در حال پی‌ریزی ارتشی متشکل از پهپادها است. ناوگان ایران در این خصوص نه تنها دارای برد بیش از ۲ هزار کیلومتر است بلکه از توان بهینه ‌سازی و بکارگیری آنها در سطح بسیار بالا برخوردار است.
ایران هزاران پهپاد در اختیار دارد و ۹ نوع هواپیمای بدون خلبان با ۴۸ مدل دارد. حزب‌الله لبنان علاوه‌بر جنبش حماس و جهاد اسلامی در غزه در حال استفاده از انواع متعددی از پهپادهای ایرانی است.
روزنامه جروزالم‌پست یادآور شد: ایران از پهپادها فقط برای حمله استفاده نمی‌کند بلکه از آنها برای حمل‌ونقل تسلیحات به همپیمانانش نیز استفاده می‌کند. ایران هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت حمل کلاهک‌های جنگی به وزن بین ۵ تا ۱۵ کیلوگرم و برد اولیه
۴۰۰ کیلومتر ساخته است..
در همین راستا عاموس ‌هارئیل کارشناس نظامی روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص گفت: اسرائیل هفت تیر بدون گلوله را به سوی ایران نشانه گرفته و اعلام نظر اسرائیل مبنی بر اینکه در صدد سرنگون کردن رژیم ایران است، واقعیت ندارد و حزب‌الله در آستانه خودکفا شدن در زمینه تولید موشک‌های نقطه زن و پهپاد است که از سوی ایران دریافت می‌کند.
این کارشناس نظامی نزدیک به موسسه امنیتی رژیم اسرائیل تاکید کرد: تهدید اسرائیل مبنی بر حمله به ایران دیگر توجه جهان را برنمی انگیزد به ویژه پس از آنکه اختلافات داخلی شدید در درون مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل نشان داد که تل‌آویو طی چند سال اخیر از گزینه نظامی علیه ایران صرف نظر کرده است.
«طال لیو رام» تحلیلگر نظامی روزنامه اسرائیلی معاریو هم به نقل از منابع امنیتی در تل‌آویو تاکید کرد: ارزیابی‌های اسرائیل نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان هم اکنون انبوهی از موشک نقطه‌زن در اختیار دارد و در حال پیشبرد و بهینه‌سازی آنها از نظر کمی و کیفی است.
وی به نقل از منابع یاد شده افزود: مشکل موشک‌های نقطه‌زن دولت اسرائیل را به اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز در زمینه نحوه برخورد با آنها طی سال‌های آتی وادار خواهد کرد به‌ویژه پس از آنکه حزب‌الله به‌دنبال حملات اسرائیل علیه زرادخانه‌های این موشک‌ها در سوریه‌، مرکز ثقل بهینه‌سازی و پیشبرد آنها را از سوریه به لبنان منتقل کرد.