رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه سیاست‌ اشتباه دهه‌های گذشته است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان داشت: از نگاه امیرالمومنین(ع) دو آرمان و هدف والا از سیاست ورزی و حکمرانی یعنی فراهم آوردن زمینه تعلیم و تربیت و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی انسان و در یک کلمه توسعه انسانی و ساخت یک کشور مدرن با زیباترین و کارآمدترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت، در پرتو آراستگی مدیران ارشد و میانی جامعه به عدالت و تقوا و اراده و عزم آنها برای فهم معارف قرآن و عترت تحقق خواهد یافت.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهیم باید همه ما از جمله مدیران و مقامات کشور و مردم تلاش کنیم تا رابطه خود را با کلام وحی مستحکم کنیم، اظهار داشت: هرچه این رابطه مستحکم‌تر شود، راه برای سعادت جامعه هموارتر می‌شود و اگر فاصله بگیریم نتیجه‌ای جز تنگناهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهد داشت. در همین راستا باید تصمیمات برخوردار از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی و قابل دفاع در مجامع علمی از سوی مقامات کشور اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه تقریبا عموم رسانه‌ها اذعان داشتند که راهپیمایی روز قدس امسال با شکوه متفاوتی برگزار شد که نویدبخش وحدت امت اسلام برای حمایت از آزادی قدس است، گفت: در سرزمین‌های اشغالی با وجود سخت‌گیری‌های غیرانسانی مزدوران رژیم صهیونیستی، بیش از 200 هزار نفر در اجتماع عظیم قدس و نماز جمعه شهر قدس حضور داشتند که این مسئله بسیار امیدبخش بود و برای دشمنان مسلمین پیام‌آور یاس و ناامیدی است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه توصیه جدی دارم به مقامات ارشد و اجرایی کشور که باید راه را برای اجماع علمی هموار کنند، تصریح کرد: برای برون‌رفت از تنگناها باید در حوزه مسائل اقتصادی به یک تصمیم مورد حمایت جامعه علمی و نخبگان سیاسی رسید.


امام جمعه موقت تهران همچنین با بیان اینکه دولت محترم مصمم بر اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور است چرا که امروز بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختاری هستیم، تأکید کرد: بسیار ضروری است و نمی‌توان در این مسیر اغماض کرد اما باید به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود که رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه سیاست‌های اشتباه در دهه‌های گذشته است و برون رفت از این تنگناها نیازمند برنامه و اعتماد مردم به نظام و عزم و اراده راسخ برای تحول
است.
وی گفت:‌ بدون تردید می‌توان اذعان کرد که در طول دهه‌های اخیر سیاست پولی و مالی دولت‌ها در راستای رشد اقتصادی ناکارآمد بوده و دولت محترم به این اذعان دارد که این سیاست‌ها را اصلاح کند اما باید برنامه اصلاحات ساختاری برای تحول در شاخص‌های اقتصادی برای مردم توضیح داده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: اولا باید طراحی نظام بودجه‌ریزی مناسب یعنی نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، در پاسخ به سیاست‌های کلی رهبر انقلاب و تاکیدات مکرر ایشان در دستور کار قرار گیرد و از صاحبنظران و مدیران کارآزموده دعوت شود و مردم در جریان قرار گیرند و برنامه دولت برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی مشخصا تبیین شود. ثانیاً مدیریت صحیح درآمد نفتی و فراهم آوردن زمینه هدایت این درآمدها به صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار قرار گیرد.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: باید مردم در جریان تصمیمات اصلاحی قرار گیرند و اگر دولت تصمیم دارد نحوه پرداخت یارانه را اصلاح کند که امروز در اراده دولت است، مردم باید قبل از اجرای طرح از نحوه جبران یارانه‌ها مطلع شوند. چراکه مردم باید در کنار دولت باشند تا اصلاحات اقتصادی به درستی در کشور اجرا شود.
بازگشت تغذیه رایگان به مناطق محروم
بعد از 10 سال
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: ما بر آنیم که برای پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری که در شهریور 1399 فرمودند سند تحول باید اجرایی شود، با دو قید مبنی بر اینکه برنامه عملیاتی داشته باشیم و شاخص‌مند باشد، اقدام کنیم. ان‌شاءالله این کار در تعدادی از یک منطقه خارج از کشور و تعدادی از مناطق داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی یعنی همه عوامل اعم از نهاد رسانه، خانواده، حکومت، دانشگاهیان و دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شود.
به گزارش فارس، وی به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این دولت عزم جدی داشت و با همکاری مجلس و شورای نگهبان، رتبه‌بندی را که به یک شعار تبدیل شده بود، از شعار به عمل تبدیل کرد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد.
نوری خاطرنشان کرد: این رتبه‌بندی کاملا متفاوت از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی است که قبلا دولت پیشنهاد کرده بود.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در مناطق محروم، تغذیه رایگان که 10 سال بود قطع بود، دوباره بر می‌گردد. همچنین در حوزه تحصیل و تهذیب و ورزش که شعار محوری است، کارهایی در حال انجام است.
تسهیلات قرض‌الحسنه کارگری
افزایش یافت
حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پیش از خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: در دوران سازندگی و دوران تحریم، حقیقتاً کسانی که در حمایت از مردم عزیز پیشمرگ و پیش قراول بودند و آن شکست مفتضحانه در موضوع تحریم را به آمریکا تحمیل کردند، جامعه عزیز کارگری بودند.
وی افزایش مناسب حقوق کارگران با همکاری جامعه کارگری را از اقدامات حوزه کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و گفت: با همکاری جامعه کارگری و کارفرمایی افزایش مناسب حقوق کارگران در شورای عالی کار به انجام رسید و امید و انگیزه بیشتری را در جامعه کارگری ایجاد کرد.
400 هزار مسکن کارگری ساخته می‌شود
به گزارش فارس‌، عبدالملکی امنیت شغلی را از دیگر محورهای مهم حوزه کارگری معرفی کرد و اظهار داشت: به هزار و ۶۷ کارخانه و شرکتی که مشکل اقتصادی داشتند، رسیدگی کردیم و با حل مشکلات آنها برای حدود
۵۰۰ هزار کارگر امنیت شغلی ایجاد شد. همچنین پیگیر تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهر‌سازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری هستیم که در حال اجرا هست و در ۱۴۰۱ بخشی از ثمرات آن را می‌بینیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهتمام به افزایش بهره‌وری توسط کارگران و کارفرمایان را از دیگر دستاوردهای حوزه کار و تولید برشمرد و افزود: در ۶ ماهه دوم سال گذشته ۶۰۰ مرکز آموزش مهارت‌های جوار کارگاهی ایجاد کردیم.
وی بازرسی ویژه از مراکز دولتی و حاکمیتی در ۶ ماهه دوم سال گذشته را از اقدام‌های دیگر وزارت کار دانست و گفت: رعایت حقوق کارگران در شرکت‌های دولتی و حاکمیتی را بازرسی کردیم و مراکزی که رعایت نکنند و شرایط را اصلاح نکنند، نام آن شرکت‌ها و کارخانه‌ها را اعلام می‌کنیم.
عبدالملکی فعالیت کارگران بدون بیمه را مانع حفظ آتیه آنها خواند و بیان داشت: تعداد زیادی از کارگران بدون بیمه و آتیه کار می‌کنند. سال گذشته در یک  موفقیت خوب، یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزوده شد و ۴۰۰ هزار نفر از اینها شاغلین جدید هستند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر کسانی که قبلاً بدون بیمه کار می‌کردند و بیمه شدند. ۷۰ درصد این عملکرد مربوط به ۶ ماهه دوم سال است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش حقوق بازنشستگان کارگری متناسب با افزایش حقوق کارگران را که در شورای عالی کار تصویب شده است، تصویب کردیم و به دولت ارسال کردیم و امیدواریم در جلسات آتی هیئت دولت مطرح و تصویب شود.
وی با اعلام اینکه سهم سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان کارگران را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش دادیم، ادامه داد: مبلغ وام‌های قرض‌الحسنه کارگری را ۴۰ درصد افزایش دادیم و امسال مجدداً افزایش قابل ملاحظه‌‌‌‌ای خواهیم داشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما عهد کردیم دست افراد ناسالم را کوتاه کنیم. مجاری فساد را ببندیم، در مدت ۸ ماهه گذشته سامانه سوت‌زنی را اجرا کردیم، با بررسی‌های بازرسی و حراستی میدانی به علاوه سامانه سوت‌زنی بیش از ۱۰۰۰ مورد فساد و تخلف شناسایی شد و بیش از ۷۰۰ مورد در حال پیگیری است تا پرونده آنها کامل شود و به مراجع قانونی ارسال شود. تعدادی از این پرونده‌ها به مراجع قانونی ارسال شده و مابقی در حال تکمیل و ارجاع است.
عبدالملکی گفت: آمار تعدیل نیروی کار در فروردین ۱۴۰۱ نسبت به فروردین سال گذشته کاهش داشته و به این معنی است که کارگران و کارفرمایان دوره جدید با روحیه مضاعف و با نگاه به آرمان انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب تلاش مضاعفی برای ساختن کشور دارند. سال ۱۴۰۱ به فضل الهی برای کارگران و کارفرمایان سال بهتری خواهد بود.