هلاکت 5 صهیونیست در هفتاد و چهارمین سالروز نکبت

  سرویس خارجی-

اگر تا همین چند سال پیش صهیونیست‌ها مراسم رسمیت یافتن اشغال فلسطین را با جشن و پایکوبی آغاز می‌کردند، احتمالا تا چند سال آینده خیلی از آنها مجبور خواهند شد این روز را «سیاه پوش» شوند. در فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی، روز رسمیت یافتن اشغالگری فلسطین به «یوم النکبه» یا همان روز نکبت معروف است، اما امسال برای رژیم صهیونیستی روز نکبت در بدترین زمان ممکن بود و روز نکبت درست کمتر از یک هفته پس از پایان رمضانی قرار گرفت که به گفته ناظران مسائل فلسطین یکی از پرحادثه‌ترین ماه‌های رمضان برای صهیونیست‌ها بوده است. حتی از قبل از ماه رمضان امسال، تلفات صهیونیست در اراضی اشغالی رکورد زد و مرکز رادیو و تلویزیون‌های رژیم صهیونیستی موسوم به «کان» اعلام کرد که طی ماه مارس گذشته (یک ماه قبل از ماه رمضان امسال)‌، ۱۶ نفر از صهیونیست‌ها در عملیات استشهادی فلسطینیان کشته شدند و فلسطینی‌ها با همین شور و حرارت ماه رمضان را آغاز و به پایان رساندند و اکنون درست چند روز پس از عید فطر‌، سرزمین‌های اشغالی شاهد برگزاری مراسم روز نکبت بوده است.
روز نکبت پُر تلفات


بی دلیل نیست که روز نکبت امسال نیز برای صهیونیست‌ها پرتلفات بود و یکی از عملیات‌های موفق مقاومت فلسطین در همین روز رقم خورد. در همین ارتباط نیز شامگاه پنجشنبه منابع خبری از عملیات فلسطینی‌ها در نزدیکی تل‌آویو خبر دادند و رسانه‌های صهیونیستی در همان ابتدای کار کشته شدن حداقل ۴ صهیونیست و زخمی شدن ۶ صهیونیست دیگر در عملیات حمله با سلاح سرد و تیراندازی در شهرک «العاد» در نزدیکی «کفر سابا» واقع در شرق «تل‌آویو» را تائید کردند. برخی منابع عبری نیز گزارش دادند که مجری این عملیات با چاقو و چکش به صهیونیست‌ها حمله کرده و همزمان برخی منابع شمار کشته‌ها را 5 نفر و شمار مجروحان را بیش از 10 نفر اعلام کردند.
همین شرایط هم باعث شد تا رئیس‌پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به «کنست» در واکنش به عملیات جوانان فلسطینی همزمان با 74 اُمین سالگرد اشغال اعلام کند که «شادی روز استقلال (اشغال فلسطین) به یک روز هولناک و غم‌انگیز تبدیل شد و این نشان دهنده بهای زندگی در این سرزمین است.»
بلافاصله پس از عملیات مهم و موثر شهرک «العاد» در نزدیکی تل‌آویو، منابع صهیونیستی اعلام کردند صدها نفر از نیروهای ویژه ارتش طی عملیات زمینی و هوایی با مشارکت بالگردها و پهپادها در جست‌وجوی مجریان عملیات تل‌آویو هستند، هرچند با وجود خیانت مجدد تشکیلات خودگردان به فلسطینیان و لو رفتن اطلاعات دو مجری عملیات استشهادی «تل الربیع» با نام‌های «اسد یوسف اسد الرفاعی» 19ساله و «عماد ابو شاکر»، 20 ساله و از اهالی روستای «رومانا» در حاشیه شهر جنین کرانه باختری، اما تا عصر جمعه و لحظه تنظیم این گزارش نیروهای صهیونیستی در بازداشت و دستگیری این جوانان فلسطینی ناکام ماندند.
درد مهاجرت معکوس
البته باید توجه داشت که عملیات «شهرک العاد»، پاسخی طبیعی و قابل پیش‌بینی به هتاکی یک روز قبل صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی بود. در واقع اگر تا سال گذشته، نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه با موشک‌های خود به تجاوزگری و هتک حرمت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی پاسخ می‌دادند، اما به نظر می‌رسد اکنون دیگر فلسطینیان ساکن در کرانه غربی رود اردن و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ خود آستین بالا زده و هرگونه اقدام تجاوزکارانه و اشغالگری صهیونیست‌ها را به طور مستقیم پاسخ می‌دهند و موشک‌های حماس و جهاداسلامی برای جنگ مستقیم با صهیونیست‌ها در انبارها، آماده شلیک باقی خواهد ماند.
در عین حال عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان ساکن در کرانه باختری و ساکنان مناطق اشغالی 1948 یک چالش امنیتی بسیار بزرگتر برای امنیت صهیونیست‌هاست و همین موضوع باعث شده تا مهاجرت معکوس از مناطق اشغالی به عنوان پاشنه آشیل و زخم کهنه صهیونیست‌ها باردیگر در مناطق اشغالی دهان باز کند. در واقع عنصر ثبات امنیتی اسرائیل، مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنصر برای مهاجران بالقوه یهودیان از کشورهای جهان طی دهه‌های اخیر بوده است، اما این ویژگی مهم در چند سال اخیر به شدت رنگ باخته است. القدس العربی درباره آمار جذب مهاجران به فلسطین اشغالی می‌گوید که علی‌رغم گذشت هفتاد و چهار سال از تاسیس اسرائیل دولت‌های متوالی در تل‌آویو تنها موفق به جذب 41 درصد از مجموع یهودیان جهان شده‌اند و آمار مهاجرت از 70 هزار یهودی در سال 2000 به 43 هزار نفر در سال 2001 و سپس 30 هزار نفر در سال 2002 و 19 هزار نفر در دوره زمانی 2013-2003 کاهش یافته و در دوره زمانی ذکر شده تراز مهاجرت صهیونیست‌ها در برخی سال‌ها به نفع مهاجرت معکوس بوده است. همچنین طبق نتایج نظرسنجی‌ها، پس از جنگ غزه در تابستان سال 2014 چهل درصد از یهودیان به مهاجرت به خارج در صورت وجود فرصت مناسب به علت فقدان امنیت و وخامت اوضاع امنیتی و نگرانی از تنش نظامی فکر می‌کردند و اکنون با تداوم مبارزات میهنی فلسطینی‌ها و مشخص شدن شکنندگی امنیت اسرائیل برآوردهایی درباره وقوع مهاجرت معکوس به ویژه میان جوانان یهودی وجود دارد.
تداوم ناامنی در مناطق اشغالی فلسطین حتی کار را به جایی رسانده که روز جمعه شبکه عبری زبان کان به نقل از منابع سیاسی اسرائیلی از احتمال لغو سفر ماه آینده پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به فلسطین اشغالی خبر داد و به نظر نمی‌رسد با توجه به تداوم ناامنی‌ها به این زودی شرایط برای حضور پاپ در مناطق اشغالی فلسطین مهیا شود.
کابینه بنت ترک برداشت
همزمان با رشد عملیات‌های مقاومت فلسطین که به طور عمده از جوانان ساکن در کرانه باختری و حتی سرزمین‌های اشغالی 1948 نشات می‌گیرد، اوضاع کابینه سیاسی تل‌آویو هم نامساعد است. برخی منابع نزدیک به نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده‌اند که دولت وی ظرف یک ماه آینده منحل شود و روزنامه عبری زبان معاریو اعلام کرد که 3 نفر از اعضای حزب یمینا (حزب متبوع بنت) درصدد جدا شدن از این حزب و تشکیل یک فراکسیون پارلمانی جدید هستند.
در عین حال نه فقط کابینه بنت، بلکه پیش‌بینی می‌شود که کابینه‌های آتی تل‌آویو با هر شکل و شمایلی و از هر گروه و حزبی با بزرگترین چالش موجودیتی این روزهای رژیم صهیونیستی، یعنی چالش ناامنی رو‌به‌رو خواهند بود. امروز احساس ناامنی مناطق اشغالی فلسطین بسیار فراتر از موشک در جنگ‌های کلاسیک است و توالی عملیات‌های استشهادی جوانان فلسطینی حکایت از آن دارد، دیگر هیچ کوچه و خیابانی برای ساکنان مناطق اشغالی امن نیست. هر کابینه و هر نخست‌وزیری که در تل‌آویو روی کار بیاید، درگیر چالش مدیریت امنیت خواهد بود و با وجود ادامه اشغالگری به نظر نمی‌رسد که فلسطینی‌ها تصمیمی برای کنار گذاشتن مقاومت را داشته باشند، به‌ویژه آنکه دسترسی به سلاح گرم در مناطق اشغالی 1948 بسیار آسان است و مسلح شدن فلسطینیان ساکن در کرانه باختری تیر خلاص را بر امنیت شیشه‌ای رژیم صهیونیستی شلیک
خواهد کرد.