دولت می‌تواند جلوی سونامی گرانی‌ها را بگیرد؟ روزهای سخت اقتصادی

کیمیا نجفی
ابراهیم نکو گفت: گرانی اجناس و آشفتگی‌ها تصویر رها شدن اقتصاد یک کشور را در ذهن جامعه تداعی می‌کند. در چنین شرایطی جامعه تصور می‌کند که کسی به فکر اقتصاد و معیشت مردم نیست.
بازار کالاهای اساسی این‌ روزها در آشفتگی به سر می‌برد. یک‌روز گرانی محصولات تیتر خبر رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و روز بعد کمبود برخی دیگر از کالاها جنجال به پا می‌کند. برای بررسی شرایط کمی به عقب برگردیم، پس از شروع سال جدید قیمت برخی از کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی افزایش چشم‌گیری داشت، گوجه، برنج و پس از آن اما و اگرها درخصوص گرانی ماکارونی سروصدای زیادی به پا کرد و حالا نیز خبر کمبود کالاهای اساسی نظر مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. آنطور که گفته می‌شود قفسه فروشگاه‌ها خالی از برخی اقلام اساسی همچون روغن و ماکارونی شده است و این اقلام به صورت سهمیه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در این میان که بسیاری از شهروندان از کمبود روغن خبر داده‌اند، آمارهای عجیبی از دپوی روغن منتشر شده است. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز در شرایطی که خبرها از کمبود و سهمیه‌بندی روغن در برخی فروشگاه‌ها خبر می‌دهند، ۷۰۰ تن روغن در گمرکات کشور دپو شده و ۱۳۰ هزار تن هم روی آب مانده‌ است. این درحالی است که وضعیت دیگر بخش‌های افتصاد نیز تعریف چندانی ندارد، به عنوان نمونه می‌توان به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد. پیش از شروع سال جدید به کرات وعده کاهش 15 درصدی قیمت خودرو را شنیدیم اما نه تنها این وعده محقق نشد بلکه از ابتدای سال تا کنون شاهد تمایل بازار به افزایش بیشتر قیمت‌ها هستیم. از سوی دیگر افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن در فصل جابه‌جایی مستاجران نیز آشفتگی بازار اجاره را نشان می‌دهد. در این میان مهم‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود این است که دولت در شرایط فعلی چگونه می‌تواند وضعیت آشفته اقتصاد را مدیریت کند ؟ ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: دولت برای مدیریت اقتصاد در شرایط فعلی باید گوش برخی از مدیران و وزیران خود را بکشد و هر چه سریع‌تر مسئله برجام را به نتیجه برساند.
وی افزود: گرانی اجناس و آشفتگی‌ها تصویر رها شدن اقتصاد یک کشور را در ذهن جامعه تداعی می‌کند. در چنین شرایطی جامعه تصور می‌کند که کسی به فکر اقتصاد و معیشت مردم نیست.


این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و بررسی بخش‌های مختلف به نظر می‌رسد که دولت توان مدیریت وضعیت فعلی را به واسطه مدیران اقتصادی خودش از دست داده است. چرا که اگر گرانی‌ها به یک یا دو کالا محدود می‌شد می‌‌توانستیم دلیلی برای آن بیاوریم اما امروز تمام بخش‌ها با گرانی روبه‌رو شده‌اند و قیمت بسیاری از کالاها به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است. در این شرایط اعتماد مردم نیز نسبت به دولت از بین خواهد رفت. اکنون دولت باید به فکر این باشد که با چه کارهایی می‌تواند دوباره اعتماد مردم را بازسازی کند. متاسفانه این روزها مردم تنها وعده و شعار دولتمردان را می‌توانند با یکدیگر مقایسه کنند و نه عملکرد آنها را.
مروری بر وضعیت آشفته بازار مسکن
دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت آشفته مسکن اشاره کرد و در این باره گفت: وضعیت نامناسب بازار مسکن متاسفانه صدها صنوف دیگر را درگیر شده و موجب کسادی در بخش‌های مرتبط با صنعت ساختمان شده است.
وی افزود: بازار خودرو نیز از آشفتگی‌های اخیر به دور نمانده و هر روز شاهد افزایش قیمت در برابر کاهش کیفیت در این بازار هستیم. این مسئله نشان می‌دهد که متاسفانه حتی سیستم نظارتی ما نیز ضعیف شده است و کسی گوش مقصران را نمی‌کشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته اکنون صحبت از از یک یا دو نفر نیست و نمی‌توان به راحتی تمام مقصران را پیدا و آنها را تنبیه کرد. رئیس جمهور باید تمام تلاش خود را برای تنبیه وزیران و مدیران ناتوان خود به کار بگیرد. دولت باید تعارف را کنار گذاشته و وزیرانی که نتوانسته‌اند به وعده‌های خود عمل کنند را از بدنه دولت حذف کند و در عوض مدیرانی که توانا هستند را بر سر کار بیاورد. از سوی دیگر مجلس نیز به جای بررسی مسائل بیهوده بر روی مسائل مهم اقتصادی تمرکز کرده و برای سر و سامان دادن به بخش‌های مختلف اقدام کند.
ابراهیم نکو گفت: اینکه ما پس از سال‌ها باز به مسئله کوپنی و سهمیه کردن کالاها بازگردیم اصلا اتفاق جالبی نیست. اینکه دائماً وعده مقابله با محتکران و مقصران داده شود اما در عمل اتفاق رخ ندهد فقط مردم را خسته می‌کند. اگر به جای این وعده‌ها جلوی فعالیت مقصران در بدنه دولت گرفته شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
ارتباط برجام با اقتصاد کشور
نکو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله بر جامعه اشاره کرد و در این باره گفت: متاسفانه برجام با پیچ و خم‌هایی روبه‌رو شده است. من معتقدم که اگر دولت قبلی در برابر برجام سنگ‌اندازی نمی‌کرد و برجام هر چه زودتر به نتیجه می رسید وضعیت اکنون به شکل دیگری بود. واقعیت این است که بسیاری از مسائل در درون کشور با بحث برجام مرتبط شده است. بخشی از این ارتباط طبیعی بوده اما بخش دیگری از این بهانه‌ها برای پوشاندن برخی از کوتاهی‌ها است.
وی در پایان گفت: دولت‌ها تشکیل می‌شوند که مشکلات گذشته را مرتفع کرده و برنامه‌های بهتری برای امور مختلف کشور از جمله اقتصاد داشته باشند ؛ باید بدانیم که کوتاهی‌ها و ناتوانی‌های خود را به گردن گذشتگان انداختن از یک سو سرگرم کردن مردم و شانه خالی کردن از وظایف خود است و از سوی دیگر جنگیدن با دشمن فرضی و خیالی است که هیچ دستاوردی برای مردم و کشور نداشته و فقط از دست دادن فرصت‌های خدمت به کشور و مردم را به دنبال دارد.