مربی خارج‌نشین؛ گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال

شهروندآنلاین: فدراسیون بسکتبال بعد از تغییراتی که چند ماه قبل در رأس خود تجربه کرد، حالا با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند. اواسط سال گذشته بود که ریاست قبلی فدراسیون مصطفی هاشمی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد، اما با حضور جواد داوری در رأس فدراسیون به نظر می‌رسد او چندان علاقه‌ای به ادامه همکاری با این مربی قدیمی و باسابقه ندارد و قصد کرده تغییراتی در رأس فدراسیون ایجاد کند.

بررسی گزینه‌های مختلف شروع شد

جواد داوری بعد از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال ایران، همه چیز را درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی به بعد از پایان مسابقات لیگ برتر موکول کرد. فینال لیگ برتر بسکتبال ایران چند روز قبل با قهرمانی تیم شهرداری گرگان به پایان رسید. حالا با گذر از جشن‌های متعدد قهرمانی نماینده استان گلستان، همه بسکتبالی‌ها در انتظار انتخاب سرمربی تیم ملی هستند.

در این خصوص فدراسیون بسکتبال مذاکرات و رایزنی‌های زیادی انجام داد. گزینه‌های ایرانی متعددی در ذهن رئیس فدراسیون مرور شدند. حتی نام‌های خارجی نیز مطرح شد که مذاکراتی نیز با آنها صورت گرفت. در این بین اما یک گزینه توجهات را جلب کرد. مربی باسابقه ایرانی- مجارستانی که ظاهرا گزینه اصلی فدراسیون بسکتبال برای هدایت تیم ملی است.

مربی ایرانی- مجارستانی، گزینه اصلی هدایت تیم ملی

جواد داوری از روز اولی که حضور در صندلی مدیریت فدراسیون بسکتبال را تجربه کرد، یک وعده بزرگ داد. اینکه هدف اولش توجه به بسکتبال پایه و پرورش استعدادهای جدید برای این رشته و برنامه‌ریزی برای سال‌های بعد است. از این رو، او دست روی گزینه‌ای برای هدایت تیم ملی بسکتبال گذاشته که سوابق زیادی در امر پایه دارد. یک مربی ایرانی که سال‌هاست در مجارستان زندگی می‌کند؛ سعید ارمغانی.

سعید ارمغانی کیست؟

اگرچه همه اهالی بسکتبال سعید ارمغانی را به خوبی می‌شناسند، اما شاید این نام برای نسل جدید بسکتبال کمی ناآشنا باشد. ارمغانی در اواسط دهه 60 بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران بود. او بعد از درخشش‌های متوالی در نهایت توسط ژادانی، مربی مجارستانی به این کشور رفت و برای واشاش بازی کرد. او از همان زمان مقیم کشور مجارستان شد و تا الان در این کشور زندگی می‌کند.

البته ارمغانی در سال‌های گذشته بارها به ایران آمده و مربیگری کرده است. او در اوایل دهه 80 حتی سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران هم شد، اما شکست در بازی‌های غرب آسیا و تغییر در رأس فدراسیون به کارش خاتمه داد. این مربی دوملیتی بعدها به عنوان سرمربی تیم ذوب‌آهن و مشاور فنی تیم فولاد ماهان اصفهان هم با بسکتبال ایران کار کرد.

این مربی در دو، سه سال گذشته در کشور مجارستان به کار پایه در بسکتبال پرداخته و ترجیح داده در بحث آکادمی فعالیت کند. حالا او گزینه اصلی فدراسیون بسکتبال برای سرمربیگری تیم ملی است و باید دید طی روزهای آینده مذاکرات چگونه پیش می‌رود.

فدراسیون زیر بار قرارداد دلاری می‌رود؟

در خصوص توافق فدراسیون بسکتبال با سعید ارمغانی گفته می‌شود که برنامه‌های او مورد تایید مسئولان قرار گرفته، اما یک مساله وجود دارد که مذاکرات را طولانی کرده و آن هم موضوع مالی است.

سعید ارمغانی به واسطه سال‌ها زندگی در کشور مجارستان و اینکه همچنان مقیم این کشور است، برای حضور در ایران مثل همه مربیان خارجی درخواست قرارداد دلاری با فدراسیون بسکتبال دارد. این در حالی است که بالا بودن قیمت دلار در ایران و البته نوسانات این ارز در کشور سبب شده تا فدراسیون خواهان بستن قرارداد ریالی شود. از طرف دیگر، فدراسیون بسکتبال این روزها با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و به همین خاطر بستن قرارداد دلاری با سرمربی تیم ملی می‌تواند بر مشکلات جواد داوری و همکارانش بیفزاید.

داوری: مشغول مذاکره‌ایم، صبر کنید

برای پیگیری موضوع حضور سعید ارمغانی در تیم ملی بسکتبال، دقایق کوتاهی با جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال همکلام شدیم. او در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «ما همچنان درباره مسائل مختلف در حال مذاکره هستیم. انشاءالله همه چیز تا هفته آینده مشخص می‌شود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور سعید ارمغانی ممکن است منتفی شود،‌گفت:‌ «به هر حال باید درباره همه شرایط صحبت شود. باید در هیات رئیسه فدراسیون یکسری موارد را قطعی کنیم. از سوی دیگر، تلاش خواهیم کرد تا هم فدراسیون از قرارداد سرمربی جدید سود ببرد و هم خود مربی‌ای که می‌آید متضرر نشود. فکر می‌کنم چند روز دیگر تکلیف روشن شود.»

داوری صحبت‌هایش را این‌طور به پایان برد: «کارشناسان و پیشکسوتان بسکتبال کمی به ما زمان بدهند. انشاءالله تلاش خواهیم کرد تا بهترین تصمیم را بگیریم. باید تغییرات زیادی در کل کادر تیم ملی بسکتبال داشته باشیم. با وسواس زیاد جلو می‌رویم و انشاءالله تصمیماتی می‌گیریم که برای آینده بسکتبال مفید باشد.»