ورود آمریکا به جنگ مستقیم با روسیه در اوکراین

  سرویس خارجی-

74 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و هیچ یک از طرفین جنگ به رغم گزارش‌هایی که از خسارات و تلفات سنگین یکدیگر منتشر می‌کنند، نتوانسته‌اند به اهداف اعلامی خود برسند. به گفته مقامات روسیه حمایت‌های بسیار گسترده نظامی و ارسال گسترده تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین از دلایل اصلی طولانی شدن این جنگ است. با ورود جنگ روسیه و اوکراین به هفته یازدهم، دولت آمریکا باز هم اعلام کرده دستور صدور یک بسته جدید کمک تسلیحاتی دیگر به ارزش
۱۵۰ میلیون دلار به اوکراین را صادر کرده است.رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این نهمین بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین است. پایگاه «سی‌ان‌بی‌سی» اما گزارش داده با این بسته مجموع کمک‌های نظامی ارسال‌شده از آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ به ۳.۸ میلیارد دلار رسید.


جو بایدن روز جمعه گفته بود برای اینکه اوکراین در برابر روسیه موفق شود لازم است آمریکا و متحدانش ارسال سلاح و مهمات به این کشور را ادامه دهند. همزمان گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور کهنه سربازان آمریکایی و صهیونیستی در میادین جنگ منتشر می‌شود که برای پول می‌جنگند. در چنین شرایطی دیروز رئیس‌دومای روسیه صراحتاً آمریکا را به مشارکت مستقیم در این جنگ متهم کرد. «ویاچسلاو ولودین» در کانال تلگرامی خود نوشت: «واشنگتن اساساً عملیات نظامی را هماهنگ و توسعه می‌دهد و از این طریق مستقیماً در اقدامات نظامی علیه کشور ما مشارکت دارد.» به گفته وی واشنگتن و اعضای اروپایی ناتو «کیف» را به تسلیحات سنگین مجهز کرده‌اند.
نابودی اروپا
رئیس‌جمهور بلغارستان نیز مثل رئیس‌جمهور مجارستان نسبت به تبعات ویرانگر ادامه جنگ اوکراین هشدار داد. او با اعلام اینکه «طولانی شدن بحران اوکراین عواقب اقتصادی ناگواری برای اروپا خواهد داشت»، تصمیم پارلمان کشورش برای ارسال کمک‌های نظامی به «کیف» را «خطرناک» توصیف کرد. به گزارش تسنیم، «رومن رادف» در مراسم روز ارتش بلغارستان گفت: «این به معنای نابودی اقتصاد اروپا به دست خود اروپا است و ما در این مسیر حرکت می‌کنیم.» نمایندگان پارلمان بلغارستان در جلسه رای‌گیری چهارشنبه گذشته خود به دولت و وزارت دفاع این کشور اجازه تعمیر تجهیزات نظامی اوکراین را دادند، ولی در عین حال تأکید کردند که دولت حق ارسال هیچ‌گونه سلاحی به اوکراین را ندارد!
روز پنجشنبه هفته گذشته نیز «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان تهدید کرده بود کشورش تحریم نفتی روسیه را وتو خواهد کرد چرا که این تحریم‌ مشابه «انداختن بمب اتمی روی اقتصاد مجارستان» است. طبق این گزارش، در نتیجه تهدیدات مجارستان، آنطور که منابع دیپلماتیک در بروکسل گفتند، کمیسیون اروپا مجبور به نرم کردن تقاضاهای خود در زمینه ممنوعیت نفت روسیه کرد.
زلنسکی: علیه روسیه اتحادی وجود ندارد
رئیس‌جمهور اوکراین نیز در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» اعتراف کرد که بین کشورهای اتحادیه اروپا درخصوص موضوع تحریم روسیه اتحاد وجود ندارد: «درخصوص معرفی محدودیت‌های ضد روسی، آمریکا پیشتاز است و بیش از کشورهای دیگر انجام می‌دهد. من حمایت‌های مشابهی در موضوع تحریم‌ها از سوی انگلیس شاهد هستم. اتحادیه اروپا باید یک موضع متحد اتخاذ کند. تا به حال، درخصوص موضوع تحریم‌های خاص چنین اتحادی نداشتند.»
آمریکا از جنگ اوکراین سود زیادی می‌برد
معاون وزیر خارجه چین اما روز شنبه در سخنانی گفته که آمریکا سود زیادی از جنگ اوکراین به دست آورده و در حال قربانی کردن اروپاست. «لی یوچنگ» معاون وزیر خارجه چین «توسعه ناتو» را ریشه اصلی بحران کنونی در اروپا و جنگ روسیه با اوکراین دانست و طرح اتهاماتی علیه چین در بحران روسیه و اوکراین را بی‌اساس توصیف کرد. این دیپلمات چینی به موضوع تایوان نیز اشاره کرد و گفت: «اتحاد مجدد (چین و تایوان) راه درست رو به جلو بوده و اقدام تایوان برای به دست آوردن حمایت خارجی برای به پیش بردن استقلال، راه به جایی نمی‌برد.»
هشدار ژاپن
همزمان «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن هشدار داد که درگیری‌های مسلحانه‌ای شبیه به جنگ اوکراین ممکن است در شرق آسیا به وقوع بپیوندد. شبکه روسی راشاتودی در این خصوص اعلام کرده که «کیشیدا» در جریان دیدار با «بوریس جاسون» نخست‌وزیر انگلیس در لندن بار دیگر ادعاهای مشابهی درباره احتمال حمله چین به تایوان را مطرح کرد و گفت که صلح و ثبات در تنگه تایوان برای توکیو و جامعه بین‌الملل ضروری است.این مقام ژاپنی در این خصوص توضیح داد: «ما باید با همپیمانان و کشورهای همفکر خود همکاری کنیم و هرگز تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت فعلی از طریق استفاده از زور در منطقه هند و اقیانوسیه به ویژه شرق آسیا را تاب نمی‌آوریم»«کیشیدا» سپس با هشدار درباره تداوم جنگ اوکراین گفت: «اوکراین احتمالاً همان شرق آسیای فردا باشد»از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین بسیاری از کشورهای غربی همچون آمریکا و حتی کشورهای دیگر سعی کرده‌اند تا به نوعی چین را به جنگ اوکراین ارتباط دهند و بگویند که روسیه به چین برای حمله به تایوان چراغ سبز نشان داده است؛ ادعایی که پکن آن را رد می‌کند.چندی پیش «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان گفت که در حال بررسی وضعیت اوکراین برای آموختن درس‌هایی برای استفاده از این جنگ برای زمان حمله احتمالی چین به این جزیره هستند.
حملات سنگین به فرودگاه‌های نظامی
از تحولات میدانی جنگ نیز خبر می‌رسد که فرودگاه‌های نظامی اوکراین طی روز شنبه هدف حملات گسترده موشکی روسیه قرار گرفت. سخنگوی وزارت دفاع روسیه در همین زمینه با اشاره به نابودی ۳۱ پست فرماندهی اوکراین در حملات موشکی این کشور، گفت هواپیماهای اوکراینی در فرودگاه‌های نظامی چند منطقه نیز منهدم شدند. «ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای گفت: «روز شنبه، نیروهای موشکی و توپخانه‌ای روسیه ۳۱ پست فرماندهی و ۲۴۵ پایگاه، مناطق تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای اوکراینی را هدف قرار‌دادند»به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه همچنین آمده است که فرودگاه‌های نظامی چند شهر اوکراین با موشک‌های نقطه‌زن روسی هدف قرار‌داده شدند.سخنگوی این وزارتخانه توضیح داد:‌ «موشک‌های با دقت بالا، هواپیماهای اوکراینی را در فرودگاه‌های مناطق آرتسیز، اودسا و ووزنسنسک منهدم کرده‌اند».«کناشنکوف» در ادامه خبر داد که موشک‌های اسکندر روسیه به تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی در نزدیکی «خارکیف» اصابت کردند.
سایر اخبار این روزنامه
سوریه در یک جنگ بین‌المللی پیروز شد مقاومت، بر سرافرازی ملت سوریه افزود هماهنگی دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌­ها به نفع مردم فلسطین؛ بشارت‌ آزادی نزدیک (یادداشت روز) اخبار ویژه تظاهرات در تل‌آویو با شعار «امنیت نداریم» ۳۰ درصد معتادان نمی‌دانند با «یک‌بار مصرف» معتاد می‌شوند افزایش 1000 درصدی تمایل به مهاجرت از انگلیس به دلیل افزایش تورم و مالیات کره جنوبی در واکنش به یادداشت کیهان دست به دامان آمریکا شد پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت والده مکرمه حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر آینده منطقه را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند‌، نه میز مذاکره هلال احمر ایران در شرایط بحران و سوانح طبیعی از بهترین‌ها و آماده‌ترین‌هاست ورود آمریکا به جنگ مستقیم با روسیه در اوکراین پیش‌بینی فروپاشی آمریکا و بزرگ‌ترین انفجار خبری دنیا هماهنگی دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌­ها به نفع مردم هماهنگی دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌­ها به نفع مردم