یارانه مستقیم ۴۰۰ و ۳۰۰ هزارتومانی هر ایرانی

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح جزئیات طرحی که قرار است در آن ارز ترجیحی به تدریج حذف و به جای آن یارانه مستقیم به مردم داده شود، پرداخت.
رئیس‌جمهور در ابتدا یادآور شد: «از ابتدای دولت ما ۸ میلیارد دلار برای اختصاص به‌عنوان ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود. ما در ابتدا به مجلس لایحه‌ای در همین‌باره دادیم که فوریت آن رأی نیاورد. فکر کردیم چه‌کنیم که هم اجماع بین قوا داشته باشیم، و هم اقناع مردم و هم ایجاد زیرساخت‌های لازم را همراه هم داشته باشیم. برخی به ما می‌گویند چرا در سال اول؟! و چرا تعجیل می‌کنید؟ ولی ما شتابزده عمل نمی‌کنیم و بحث کاملاً کارشناسی و با پیش‌زمینه رسانه‌ای و کارشناسی است. البته همان‌طور که می‌گویند کار سختی است، ولی شأن ما خدمتگزاری است و از تصمیم سخت فرار نمی‌کنیم و به ساحت‌های مختلف موضوع توجه می‌کنیم. الحمدلله دستگاه‌های مختلف معتقدند که باید این اصلاح انجام شود، هرچند در ابعاد و شکل اجرای آن اختلاف هست.»
رئیسی گفت: «کسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت می‌کرد، حالا باید با ارز آزاد تهیه کند که همه این‌ها و چگونگی‌اش در قانون پیش‌بینی شده است. ما مردم را در جریان می‌گذاریم و اعلام می‌کنیم که اقدام ما قرار است حالت واکنش و انفعال نداشته باشد و قرار است فعالانه و با اراده خود کار را پیش ببریم.
ما اولاً قانون را اجرا می‌کنیم و هم اینکه کاری خواهیم کرد که به مردم و به‌ویژه قشر ضعیف فشاری وارد نشود. جزئیات این اقدام ما آن است که دیگر یارانه را که قبلاً به واردکننده- که اول زنجیره بود- پرداخت می‌شد پرداخت نمی‌کنیم و تصمیم گرفته‌ایم که با مردمی‌سازی یارانه‌ها آن را به بخش آخر زنجیره، یعنی به خود مردم که مصرف‌کننده کالا هستند، پرداخت یارانه مستقیم داشته‌باشیم.»
رئیس‌جمهور با تشریح جزئیات این اقدام گفت: «فعلاً یارانه‌ای با عنوان «کمک معیشتی» به این شکل که یارانه دو ماه را برای سه‌دهک اول نفری ۴۰۰ هزارتومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم نفری ۳۰۰ هزار تومان واریز می‌کنیم که به عنوان اعتبار در کارت آنان خواهد بود و یک‌ماه آن قابل برداشت است. در واقع برای یک خانواده پنج‌نفره دهک‌های اول هر ماه ۲ میلیون و فعلاً ۴ میلیون برای دو ماه واریز می‌کنیم؛ و در یک دوره دو‌ماهه که کالابرگ الکترونیک و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، این روش کامل خواهد شد و البته قابل اصلاح و بازبینی است و در آینده نیز در این‌باره با مردم سخن خواهم گفت و این غیر از یارانه نان است که پس از شکل‌گیری زیرساخت‌ها و کامل شدن طرح به این یارانه کمک معیشتی اضافه خواهد شد.