يارانه صداوسيما را بدهيد به مخاطبان

آرمان ملي – مطهره شفيعي: «بودجه صداوسيما را به مردم بدهيد» اين پيشنهاد يک نماينده مجلس است که روز گذشته در توئيتي مطرح کرد. جليل رحيمي جهان‌آبادي نايب‌رئيس فراکسيون مستقلين مجلس در توئيتي نوشت: «الآن که يارانه‌هاي آرد و نان هدفمند و به خود مردم پرداخت مي‌شود، بودجه صدا و سيما را هم بين مردم تقسيم کنيم هرکسي دوست داشت اشتراک بخرد و برنامه‌هاي متنوع صدا و سيما را تماشا کند. هر کس دوست نداشت پولش را صرف امورات زندگي کند.» نمي‌توان انکار کردکه تعداد مخاطبان صداوسيما در سال‌هاي اخير روند کاهشي داشته اما بودجه اين سازمان وضعيت متفاوتي دارد. در سال 1400 انتقادات زيادي به افزايش بودجه صداوسيما شد و از سوي ديگر دلواپسان در تلاش براي کمرنگ کردن اين موضوع در اذهان عمومي مي‌کردند. 21 آذر سال گذشته بود که تسنيم نوشت: «در جزئيات منتشر شده اين لايحه بودجه، سهم صدا و سيما هم مشخص شده است؛ 5289 ميليارد و 237 ميليون تومان در نظر گرفته شده که از اين ميزان، 270 ميليارد تومان به جمع کل منابع عمومي سازمان اختصاص دارد. اين در حالي است که بودجه سال 1401 رسانه‌ملي نسبت به سالِ قبل، بيش از 50 درصد رشد، نشان مي‌دهد.» از سوي ديگر طبق لايحه بودجه سال 1401، ميزان بودجه تخصيص يافته به سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، 5 هزار و 289 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. ميزان بودجه اين سازمان در سال 1400، برابر با 3 هزار و 384 ميليارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشدي 56 درصدي است. همچنين در بند ط از همين تبصره درباره صداوسيما صحبت شده است: «به استناد بند پ ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مکلف‌اند درآمدهاي تبليغاتي ناشي از پخش مسابقات ورزشي را به رديف درآمدي شماره 140184 نزد خزانه‌داري کل کشور واريز نمايند. وجوه واريزي از محل رديف 47- 530000 مندرج در جدول شماره 9 اين قانون به نسبت سي درصد در اختيار وزارت ورزش و جوانان و هفتاد درصد در اختيار سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌گيرد. اگر بخواهيم اين بودجه را با بودجه‌اي که سال گذشته در همين روزها دولت دوازدهم به مجلس داد، مقايسه کنيم، خواهيم ديد که بر اساس جدولي که اعلام شده بود براي بودجه کل کشور در سال 1400، بودجه مصوب نهايي سازمان صداوسيما در سال 99، مبلغ 1915 ميليارد تومان بوده است ضمن اينکه دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي طي گزارشي پيرامون لايحه بودجه سال 1401 در حوزه رسانه و ارتباطات جمعي، اعلام کرد: کل اعتبارات فصل رسانه حدود 876/5 ميليارد تومان است که با ترکيب 90 درصد صداوسيما و 9/4 درصد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقسيم شده است، همچنين از اعتبارات 314 ميليارد توماني حمايت از توليد محتواي فرهنگي و هنري در فضاي مجازي 81 درصد به صداوسيما و 7/8 درصد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعلق گرفته است.
افزايش بودجه با چه هدفي؟
کاربراني در فضاي مجازي از ميزان افزايش بودجه صداوسيما انتقاد کردند. اما برخي در مقام حمايت از افزايش بودجه برخاستند مانند عضو کميسيون برنامه و بودجه که با اشاره به عدم تناسب بودجه سالانه صدا و سيما با نيازهاي روزافزون رسانه گفت: نبايد بخش عمده زمان برنامه‌هاي رسانه‌ملي به تبليغات اختصاص يابد براي همين مجلس و دولت بايد از آن حمايت کنند. جعفر قادري در واکنش به اخبار برخي رسانه‌ها درباره افزايش بودجه سازمان صداوسيما در لايحه بودجه 1401 با اشاره به توسعه روزافزون شبکه‌هاي تلويزيوني و هزينه‌‌هاي بالاي توليد و عدم تناسب بودجه سالانه سازمان با نيازهاي روزافزون رسانه در ابعاد مختلف فعاليت‌هايش، اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترين راه براي تامين هزينه‌‌هاي جاري و بودجه برنامه‌‌هاي توليدي رسانه‌ملي جذب تبليغات است که در لايحه بودجه 1401 هم تعهد رسانه‌ملي براي فروش تبليغات بيشتر شده است. عضو کميته اصلاح ساختار بودجه مجلس با بيان اينکه استقلال رسانه‌ملي از نگاه‌هاي سليقه‌‌اي ديگر قوا در کسب اعتبار و جلب اعتماد مخاطب بسيار مهم است، افزود: اگر بودجه‌‌اي در اختيار صداوسيما گذاشته مي‌شود بايد تخصيص و محقق شدن آن از نگاه‌‌هاي سليقه‌‌اي دور شود و به رسانه‌ملي اجازه داده شود تا بدون توجه به نگاه‌هاي سليقه‌اي افراد و يا مشاوران سران قوا برنامه‌ سازي کند تا نيازي به فروش آنتن نداشته باشد. غلامرضا منتظري، نايب‌رئيس کميسيون فرهنگي مجلس افزايش 50 درصدي بودجه صدا و سيما را منطقي مي‌داند و معتقد است که همه اين بودجه را دولت نمي‌دهد و بخشي از آن از طريق تبليغات تامين مي‌شود.
سهم مردم را بدهيد


اما نکته قابل توجه آن است که سايت مشرق در جايگاه يک سايت حامي دولت نوشت: «فعال رسانه‌اي در توييتر نوشت: ‏برخلاف ادعاي رسانه‌ها، طبق قانون بايد 5/10 همت (هزار ميليارد تومان) بودجه به صداوسيما تعلق بگيره درحالي که الآن که حدود 8 همت بهش دادند! يعني در سال آينده ماهانه به ازاي هر ايراني 8300 تومن به صداوسيما بودجه ميدن! در طنز ماجرا همين بس که اشتراک ماهيانه نماوا و فيليمو تقريبا ماهي 100 هزار تومن هست!» آنچه شرق منتشر کرده با آنچه نايب‌رئيس فراکسيون مستقلين مجلس روز گذشته در توئيتي يادآور شد را مي‌توان در يک راستا ارزيابي کرد و آن هم سهم مردم از بودجه صداوسيماست. سهمي که به نام مردم داده مي‌شود اما بسياري از اين مردم جز براي تماشاي برنامه‌هايي مانندعصرجديدو خندوانه و.. تمايلي به تماشاي آن ندارند .