فوتی‌های روزانه کرونا از 709 نفر به ۳ نفر رسید


مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از 19 تا۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،
۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، سه بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.


در شبانه‌روز گذشته به جز تهران با ۲ مورد فوتی بیماران کووید۱۹ و البرز با یک مورد، همه استان‌های کشور، مرگ و میر نداشته‌اند.
آخرین بار روز ۶ اسفند۹۸، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در کشور،۳ نفر بود.
تا‌کنون ۶۴ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۷۷ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۳۸۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۳۱۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۲۶۳ هزار
و ۲۷۵ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۶۵ هزار و ۶۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۱۰ هزار و ۶۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا‌کنون ۵۱ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۳۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر چهار شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۱۹ شهرستان در وضعیت‌زرد
و ۱۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»
کارنامه موفق دولت سیزدهم
در کنترل کرونا
بی شک باید مهار کرونا در ایران را یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم دانست چراکه با روی کار آمدن این دولت در تابستان گذشته و در شرایطی که در اواخر مرداد تعداد مبتلایان شناسایی شده در روز به بالای 50 هزار نفر رسیده بود و در دوم شهریور ماه تعداد فوتی‌های روزانه کرونا به بالاترین عدد یعنی 709 نفر رسید، با برنامه‌ریزی صحیح دولت سیزدهم برای واردات و تامین واکسن که به یک مطالبه جدی عمومی تبدیل شده بود و با ورود مستقیم و بدون بهانه رئیس‌جمهور، سیل واکسن‌های وارداتی روانه کشور شد و در کنار تولیدات داخلی سرعت واکسیناسیون افزایش چشمگیری
یافت.
اکنون در شرایطی که برخی کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان شاهد فوت روزانه چند صد نفری بیماران کرونایی هستند، در ادامه روند کاهشی این بیماری در ایران، بعد از 26 ماه و دو هفته تعداد فوتی‌های روزانه به سه نفر رسیده است.
وزیر بهداشت در همین زمینه با بیان اینکه نظام سلامت در اپیدمی کرونا 300 شهید تقدیم مردم و نظام کرده است، اعلام کرد: با تدابیری که صورت گرفت 85 درصد مردم توانستند دو دُز واکسن تزریق کنند.
بهرام عین اللهی اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا یک آزمون بزرگ جهانی بود که جمهوری اسلامی ایران با درخشش کادر سلامت توانست در بالاترین رتبه‌های جهانی قرار گرفته و در آخرین آمار اعلام شده تعداد فوتی‌ها تک رقمی شد که به نسبت کشورهای بزرگ دنیا آمار بسیار بهتر و قابل توجه‌تری است.
وی رمز موفقیت ایران در کاهش چشمگیر آمار کرونا را استقبال و همراهی مردمی از برنامه‌های دولت آیت‌الله رئیسی دانست و با گرامیداشت یاد
3۰۰ شهید مدافع سلامت، گفت: شهدای مدافع سلامت طی این دو سال کرونایی تا آخرین نفس برای نجات جان مردم ایستادند و از هیچ تلاشی برای ارتقای سلامتی مردم و سربلندی نظام دریغ نکردند.
عین اللهی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم با واکسیناسیون بسیار گسترده و در مدتی کوتاه با همراهی و مشارکت مردم، توانستیم اقدامات بسیار بزرگی انجام دهیم، به نحوی که اکنون 85 درصد مردم دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و به رکورد تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار و هفتگی بیش از 8 میلیون دز تزریق واکسن رسیده‌ایم.
مهار کرونا
یکی از پنج اقدام اساسی دولت است
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که وزارت بهداشت با مهار کرونا ظرفیت و توان تخصصی و اجرایی خود را تا حد زیادی به اثبات رساند.
علی نیکزاد گفت: وزارت بهداشت در دوره جدید مدیریتی خود، در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون اقدامات خوبی را به صورت جهادی و شبانه‌روزی انجام داده است.
نیکزاد با اشاره به فداکاری کادر بهداشت و درمان در همه‌گیری کرونا و تجلیل از مقام والای شهدای مدافع سلامت، افزود: این وزارتخانه ظرفیت و توان تخصصی و اجرایی خود را تا حد زیادی به اثبات رساند به نحوی که الان وقتی در افکار عمومی می‌خواهند پنج اقدام اساسی دولت سیزدهم در مدت کوتاه عمر آن را بیان کنند، یکی از سرفصل‌های اصلی مربوط به زحمات کادر بهداشت و درمان در مهار
کروناست.