دیپلماسی فرهنگی از مسیر کتاب محقق می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در  سالن یاس مصلی برگزار شد ضمن تشکر از متولیان برپایی این رویداد بین‌المللی حوزه نشر گفت: «تا همین چند ماه قبل که در پی اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه کتاب از ستاد ملی مبارزه با کرونا بودیم یک تردید جدی وجود داشت که آیا کرونا اجازه برپایی نمایشگاه را می‌دهد یا نه! هم‌اینک خدا را شاکر هستیم که با کار جهادی دولت انقلابی و مردمی این بیماری در کشورمان به خفیف‌ترین شکل خود درآمده و فرصت برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی کشورمان در قالب نمایشگاه کتاب را پیدا کردیم.»
وزیر فرهنگ با تأکید بر اینکه تلاش شده تا در این دوره شاهد تمایز برگزاری نمایشگاه سی‌و‌سوم با دوره‌های قبل باشیم، گفت: «کرونا در کنار همه تلخی‌ها، درس‌ها و فرصت‌هایی هم برای ما ایجاد کرد؛ از جمله تجربه برگزاری شکل مجازی نمایشگاه کتاب. بی‌نیازی علاقه‌مندان کتاب از سفر به تهران برای خرید کتاب از نکات مثبت فروش در بخش مجازی نمایشگاه به شمار می‌آید. شعار دولت برقراری عدالت فرهنگی است که یکی از مهم‌ترین مصادیق آن را امروز در حوزه کتاب شاهد هستیم. امیدوارم این تجربه به عنوان کاری همیشگی در دستور کار متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود کتاب و فرهنگ کتابخوانی را مهمترین ابزار گسترش دیپلماسی فرهنگی خواند و گفت: «تعداد بسیار آثار تألیفی خودمان که به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌‌اند را می‌توان از سیاست‌های بارز در این زمینه دانست. از سوی دیگر برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای گسترش دوستی‌ها میان ملل مختلف است؛ فرصتی که به خوبی در حال بهره‌گرفتن از آن هستیم.» او در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات حوزه نشر نیز اشاره کرد و افزود: «بحث کاغذ از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که اهالی نشر مرتب درباره آن با ما سخن می‌گویند که البته حق هم دارند. در دولت به شکلی ویژه ضرورت تأمین کاغذ برای ناشران و اهالی رسانه را دنبال می‌کنیم، پیش از حضور در این مراسم جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهورداشتیم تا در شرایطی که کشور با مشکلاتی در تأمین ارز مواجه است تمهیداتی در نظر گرفته شود که نیاز کاغذ در کوتاه مدت برطرف شود. البته در دراز مدت نیز به دنبال تولید کاغذ و حتی صادرات کاغذ به دیگر کشورها هستیم.» اسماعیلی تلاش برای گسترش کتابخانه‌های عمومی را از دیگر سیاست‌های مهم دولت خواند و تأکید کرد که امروز شاهد فعالیت بیش از 3 هزار کتابخانه عمومی هستیم. وی در پایان گفته‌های خود از عزم این وزارتخانه برای حمایت از گسترش و ایجاد کتابفروشی‌ها در نقاط مختلف کشورمان، اعم از شهرها و  مناطق مرزی و کم‌برخوردار نیز خبر داد تا فرموده
مقام معظم رهبری در زمینه نهضت کتابخوانی محقق شود.


گفتنی است،  سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.