هراس به جان امریکایی ها

لاله مهرزاد/ شکسته شدن رکورد 40 ساله تورم در امریکا، حمایت صد‌ها میلیارد دلاری کاخ سفید از کی‌یف برای تقابل با روسیه و ناتوانی دولت در مهار کرونا و ادامه تبعات کرونا بر اقتصاد، مردم امریکا را بیش از هر زمان نسبت به آینده اقتصادی‌شان بدبین کرده است. این در حالی است که آنها سال گذشته احساس بسیار بهتری نسبت به آینده اقتصادی خود داشتند.
به گزارش سایت مؤسسه نظرسنجی «گالوپ»، یکی از جدیدترین نظرسنجی‌های این مؤسسه که نتایج آن دوشنبه شب منتشر شد، نشان می‌‌دهد نگرانی‌های مردم امریکا برای پرداخت هزینه‌های ماهانه زندگی‌شان نظیر قبوض و... بشدت افزایش پیدا کرده است و 40 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که نگران آن هستند در آینده توانایی پرداخت قبوض خود را نداشته باشند. این در حالی است که 52 درصد از مردم امریکا نگران از دست دادن سطح استاندارد‌های زندگی‌شان هستند و 35 درصد نیز نگران آن هستند که در آینده‌ای نه چندان دور حتی پول رهن و یا اجاره خانه نداشته باشند. 63 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز گفته‌اند که نگران آن هستند در دوره بازنشستگی از پول کافی برای گذران زندگی برخوردار نباشند. هزینه‌های درمان نیز بخشی دیگر از نگرانی مردم امریکا را به خود اختصاص داده و 43 درصد گفته‌اند نگران آن هستند نتوانند از پس هزینه‌های درمان‌های ساده خود برآیند. 56 درصد نیز نگران آن هستند که اگر یک بیماری و یا جراحی جدی برای‌شان پیش آمد نتوانند هزینه‌های آن را بپردازند. این در حالی است که 36 درصد نیز می‌‌گویند نگران آن هستند توان پرداخت شهریه کالج فرزندان‌شان را نداشته باشند.
آمار جهشی
اما نکته‌ای که مهم نشان می‌‌دهد این است که آمار نگرانی‌های مردم امریکا درباره وضعیت اقتصادی‌شان، جهشی قابل‌توجه در طول یک سال گذشته داشته است.  آمار نگرانی امریکایی‌ها درخصوص وضعیت اقتصادی‌شان از سال 2020 به این سو در حال افزایش است. یعنی از زمانی که پاندمی کرونا راه به امریکا گشود. با این حال سال 2021 بعد از بسته‌های کمکی که دولت به مردم پرداخت، واکسیناسیون و بازگشت مردم به کارها و مشاغل خود، این نگرانی‌ها تاحدودی برطرف شد، اما همه اینها مانند یک مسکن، موقتی بود و بعد از اینکه تورم در امریکا رکورد 40 ساله خود را شکست، نگرانی‌ها با قدرتی بیش از قبل بازگشت.


زندگی بر لبه پرتگاه سقوط
به اعتقاد ناظران افزایش این نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های اخیر دولت «جو بایدن» در مواجهه با مسأله اوکراین در شرایطی برمی‌‌گردد که در ماه‌های اخیر رسانه‌ها چندین بار خبر از شکسته شدن رکورد 40 ساله تورم در این کشور داده‌اند و اکنون امریکایی‌ها بیش از هر زمان خود را در آستانه رکود اقتصادی جدیدی می‌‌بینند و کارشناسان و تحلیلگران و حتی سیاستمداران نیز نسبت به چنین چیزی هشدار داده‌اند. یکی از این افراد «تام کول»، عضو مجلس نمایندگان امریکا است که دیروز در مقاله‌ای نوشت: «مردم امریکا تنها چند سانتیمتر با رکود اقتصادی فاصله دارند.» او در این مقاله تأکید کرده: «در حالی که جو بایدن و دموکرات‌ها به طور مداوم نشانه‌های رکود اقتصادی را نادیده می‌‌گیرند و تلاش می‌‌کنند تا انتقادهای رسانه‌ای در مورد این دست مسائل را فراموش کنند، گزارشی که اخیراً دفتر تحلیل اقتصادی مجلس نمایندگان امریکا منتشر کرده، نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی امریکا به‌طرز قابل‌توجهی در حال کاهش است. این به آن معنا است که اقتصاد امریکا در حال کوچک شدن و حرکت به سمت رکود است. شاید به‌خاطر تزریق واکسن و کند شدن شیوع کرونا مردم به سر کارهای خود بازگشته باشند اما تورم بی‌سابقه باعث شده مردم برای خواربار و هزینه‌های معمول زندگی پول بیشتری بپردازند. ضمن اینکه برآورد می‌‌شود تورم همچنان روند صعودی داشته باشد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، خانواده‌ها مجبور خواهند بود بسیاری از مخارج خود را کاهش دهند. همان طور که ممکن است بازار کار، میزان جذب نیرو را کاهش داده و یا کارفرماها نیروهای خود را اخراج کنند بویژه که بر اساس گزارشی که اخیراً اتحادیه بازرگانی‌های خصوصی منتشر کرده بود، تورم بزرگ‌ترین نگرانی مشاغل خرد است. طوری که 62 درصد آنان گفته‌اند که تورم تأثیر مستقیم بر کار تجاری آنها دارد. 86 درصد آنها نیز گفته‌اند که به‌خاطر تورم مجبور به افزایش بهای کالاهای خود شده‌اند که همین باعث افزایش نارضایتی عمومی است. زیرا آنچه مسلم است دستمزد امریکایی‌ها افزایش نیافته است و از زمان روی کار آمدن «بایدن» تاکنون، یعنی در نزدیک به 18 ماه گذشته، دستمزدها بیش از 3 درصد کاهش داشته‌اند. این روند اقتصادی حاکی از آن است که رکود اقتصادی در امریکا امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اما بایدن و دموکرات‌ها به جای تلاش برای رفع آن و غلبه بر چالش‌های اقتصادی، به سیاست‌هایی ادامه می‌‌دهند که تنها باعث فاجعه‌های بیشتر برای اقتصاد امریکا می‌‌شوند.»