همه چیز درباره یارانه جدید حمایتی

پرداخت یارانه جدید حمایتی به ۷۲ میلیون ایرانی شب‌گذشته آغاز شد اما مردم سوالاتی در خصوص یارانه‌های جدید دارند که در ادامه به تعدادی از آنها پاسخ می‌دهیم.
پس از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری، روند واریز کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی برای تمام ۹ دهک جامعه به حساب مردم آغاز شد که پرداخت یارانه جدید صبح دیروز به پایان رسید.

  یارانه‌ها چند برابر شد؟
با واریز یارانه جدید به حساب اقشار کم‌درآمد توسط دولت سیزدهم، میزان یارانه دریافتی آنها نسبت به قبل بیش از ۳ برابر می‌شود. خانوارهای تک‌نفره اقشار متوسط جامعه پیش از این ماهانه حدود ۱۰۰ هزارتومان یارانه (نقدی و معیشتی) دریافت می‌کردند با رقم پرداختی توسط دولت سیزدهم (۳۰۰ هزارتومان) رقم دریافتی آنها ۳ برابر خواهد شد.
یارانه خانوارهای دونفره اقشار متوسط پیش از این ماهانه حدود ۱۹۴ هزار تومان بود که هم‌اکنون به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و خانوارهای سه‌نفره هم‌اکنون با افزایش ۳.۳ برابری حدود ۹۰۰ هزارتومان دریافت می‌کنند که قبلا این رقم ۲۷۴ هزارتومان بود.



یارانه خانوارهای چهارنفره پیش از این ۳۵۴ هزار تومان بود که به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رسید و ۳.۴ برابر شد. یارانه خانوارهای پنج نفره به بالا نیز بیش از ۳.۵ برابر شده است. 
  آیا نان و دارو گران می‌شود؟
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی در نرخ نان تغییر ایجاد می‌کند؟ گفت: «نان سنتی با قیمت سابق به دست همه مردم خواهد رسید. دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند و زیرساخت‌های این کار نیز تکمیل و آماده می‌شود.»
رئیسی در تشریح نحوه پرداخت ارز ترجیحی به دارو افزود: «یارانه‌ای که الان واردکنندگان این بخش دریافت می‌کنند، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها، دارو را با قیمتی که الآن وجود دارد به دست مردم می‌رسانند.»
او با تاکید مجدد بر اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی تغییری در قیمت نان سنتی، دارو و بنزین نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: «تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک‌معیشتی به‌صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هروقت کالابرگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به‌عنوان کمک‌معیشتی پرداخت می‌شود، کاملا با مردم در میان گذاشته خواهد شد.» «سیداحسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد هم در مورد یارانه نان و دارو گفت: «مصوبه ستاد اقتصادی دولت این است که همه ایرانیان (یارانه‌بگیران فعلی و کسانی که مشمول یارانه نیستند) مشمول یارانه نان و دارو خواهند بود.»
  آیا ادعا درباره کسری بودجه برای پرداخت یارانه ها صحت دارد؟
رئیس جمهوری گفته است : «دولت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است.رئیس جمهور گفته است : همچنین در بدو تشکیل دولت در زمینه ذخایر ارزی و ریالی کشور مشکل داشتیم. زمانی که هنوز وزیران ما از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند، این نگرانی وجود داشت که حقوق مرداد را چگونه پرداخت کنیم، اما دولت توانست این حقوق را پرداخت کند و فروش نفت هم به دو برابر افزایش یابد، در حوزه تجارت خارجی هم امروز ۱۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با همسایگان داریم که متفاوت از شرایط گذشته است و معتقدیم امکان ارتقای این رقم نیز وجود دارد.”
رئیسی از کسری بودجه به عنوان یکی از معضلات دولت یاد کرد و گفت: «دولت با کسب درآمدهایی که داشته، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است؛ با وجود اینکه بسیاری در آغاز گفته بودند شما می‌خواهید با این کسری بودجه چه خواهید کرد، اما همه این اقدامات انجام شد.”
  آیا با تورم روبرو خواهیم شد؟
بر اساس نظر کارشناسان و تدابیری که دولت تدارک دیده تا کنون با روند کاهشی تورم مواجه بوده ایم.رئیسی  با بیان اینکه برخی در پیش‌بینی‌هایشان می‌گفتند تورم ۴۰ درصدی به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد اما اخیراً این تورم را به سیر نزولی رساندیم، به تبیین اقدامات دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی پرداخت و گفت که بسیاری از اقتصاددانان همواره درباره وضعیت ارز ترجیحی هشدار می‌دادند و اصلاح آن را ضروری می‌دانستند.
  آیا ادعا درباره تشدید کسری بودجه سال جاری به دلیل عدم دسترسی بانک مرکزی به ارزهای حاصل از صادرات نفت درست است؟
اخبار از بهبود وضعیت فروش نفت با آزاد سازی برخی منابع مسدود شده  حکایت دارد.معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این زمینه گفت: با شروع دولت سیزدهم و تلاش‌هایی که صورت گرفت برخی منابع و دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شد و وضعیت فروش نفت بهبود یافت.
  یارانه جدید برای چه کسانی واریز شده است؟
براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و دستور رئیس‌جمهوری، یارانه ۴۰۰ هزارتومانی، خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک‌بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۹ دهک تقسیم می‌شود که براین اساس به مشمولان دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزارتومان و به دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ماهیانه مبلغ ۳۰۰ هزارتومان به حساب سرپرستان واریز شده است.
خاندوزی، وزیر اقتصاد در این مورد نیز گفت که ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزارتومانی، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردار هستند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه‌بگیران نیستند.
  مبلغ واریز شده به حساب سرپرست خانوار برای چندماه است؟
مبالغ اعلام شده برای دوماه به‌صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.
  چه زمانی یارانه جدید قابل برداشت است؟
زمان استفاده از یارانه واریزی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست. در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارایه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام می‌شود.
  تکلیف یارانه نقدی هدفمندی یارانه‌ها و یارانه معیشتی چه می‌شود؟ 
وزیر اقتصاد در این مورد توضیح داده است که یارانه حمایتی واریزی با مجموع یارانه نقدی قبلی و کمک‌های معیشتی است که از این‌پس پرداخت یارانه به‌صورت یکپارچه پرداخت می‌شود و دیگر در یک‌ماه چند یارانه پرداخت نخواهد شد.
او افزود: «از خردادماه امسال تا پایان سال تمام پرداخت‌های یارانه و کمک معیشتی به‌صورت یکپارچه و با لحاظ یارانه‌های قبل است.»
  علت تفاوت ۳۵هزارتومانی مبلغ واریزی با رقم اعلام شده توسط رئیس‌جمهوری چیست؟
 بررسی‌ها نشان می‌دهد این مابه‌التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطاشده در دولت قبل است که توسط بانک‌ها کسر شده است.
در سال ۱۳۹۹ دولت قبل پس از شیوع کرونا تصمیم گرفت، به صورت وام به حساب یارانه‌بگیران که ۲۳ میلیون خانوار هستند، مبلغ یک‌میلیون تومان وام واریز کند.مدت بازپرداخت این تسهیلات ۳۰ ماه است و بر این اساس مقرر شد ماهیانه ۳۵ هزارتومان از رقم یارانه واریزی به حساب سرپرستان خانوار دریافت‌کنندگان وام کسر گردد که بر همین اساس، در جریان مبالغ واریزی جدید نیز این رقم ۳۵ هزارتومانی از دریافت‌کنندگان وام مذکور، کسر شده است.