ثبت نام یارانه بگیران جدید به زودی آغاز می شود

گروه اقتصادی/ دو روز پس از واریز نخستین دور از یارانه نقدی 300 یا 400 هزار تومانی برای 9 دهک جامعه، افرادی که به عدم واریز یارانه اعتراض داشتند در جست‌و‌جوی مرجعی برای طرح اعتراض خود بودند و تنها مرجعی که تاکنون معرفی شده سایت مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تلفنی از وزارتخانه بود.
به گزارش «ایران»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز با صدور اطلاعیه‌ای مجدداً شماره‌های تماس پاسخگویی به سؤالات مردم در خصوص دهک‌بندی یارانه‌ها را اعلام کرد.
راهی برای ثبت اعتراضات
بر این اساس افرادی که به هر نحو به دهک بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس


https://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تأیید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد. طبق این اطلاعیه شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.
علاوه بر این افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده و یا از قلم افتاده بودند، لازم است در سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار دهد ثبت‌نام کنند؛ جزئیات بیشتر در این زمینه در اختیار سازمان هدفمندی قرار دارد.
حجم بالای مراجعه به سایت باعث شد هم در روز نخست و هم دیروز برای ساعاتی سامانه از دسترس خارج شود. علاوه بر تلفن‌های وزارتخانه، دیروز عده‌ای نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه حضوری داشتند و کارشناسان و مدیرانی از وزارتخانه شیوه اعتراض را برای آنها تشریح کردند.
یاسین طاهری، مقام مسئول در معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره از دسترس خارج شدن سایت برای دقایقی طی دو روز گذشته گفت: به علت مراجعه زیاد به سامانه، برای دقایقی اختلال پیش آمد اما با تقویت فنی سایت و پهنای باند این مشکل در حال بر طرف شدن است.
دو گروه از کسانی که اعتراض دارند
وی درباره معترضان توضیح داد: به‌طور کلی دو گروه معترض هستند؛ اول کسانی که در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از دریافت یارانه حذف شده‌اند و گروه دیگر کسانی هستند که یا در سال 93 از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا از ابتدا مشمول دریافت یارانه نشده‌اند و یا طی یکی دو سال گذشته یارانه آنها حذف شده است. گروهی که پیش از این یارانه دریافت می‌کرده و حالا در طرح جدید دریافت نکرده‌اند در واقع در دهک دهم قرار گرفته‌اند و الان نسبت به دهک‌بندی خود معترضند می‌توانند در سایت معرفی شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند و اعتراض آنها بررسی و دهک آنها مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول تأکید کرد: کسانی که پیش از این هم یارانه دریافت نمی‌کردند و نسبت به عدم دریافت آن اعتراض دارند باید منتظر معرفی سامانه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها باشند و اعتراض خود را در آنجا ثبت کنند.
طاهری در پاسخ به اینکه چه تعداد یارانه‌بگیر در دهک‌بندی جدید در دهک دهم قرار گرفتند و یارانه آنها حذف شده است، گفت: پیش از این 76 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند و اکنون 72 میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌کنند و حدود 4 میلیون نفر در دهک دهم قرار گرفته و از دریافت یارانه حذف شدند.
وی مبنای دهک‌بندی جدید را اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و مواردی همچون اموال، گردش حساب بانکی، حقوق، تراکنش‌های بانکی، مالیات و خودرو برشمرد.
کدام خانوارها معترضند؟
این مقام مسئول همچنین درباره عمده دلایل معترضان برای اعتراض به قطع یارانه گفت: عمده افراد مثلاً خانوارهایی هستند که فرزند آنها ازدواج کرده اما از خانوار آنها جدا نشده است و بعد از گشایش سامانه سازمان هدفمندی باید مراجعه و خانوار را جدا کنند، یا افرادی که فردی دیگر یا شرکتی با حساب آنها کار کرده و میزان گردش حساب آنها بالا بوده است در حالی که بارها در این مورد به مردم اطلاع‌رسانی و تأکید شده که این کار انجام نشود و یا در موارد دیگر معترضان کسانی هستند که خودرویی را فروخته‌اند اما تعویض پلاک نشده است.
مشکل فنی در سایت ثبت اعتراض
عصر دیروز برخی مراجعه‌کنندگان به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اینکه هیچ گزینه‌ای برای بازبینی و اعتراض وجود ندارد گلایه‌مند بودند. گزینه‌ای که تا دقایقی قبل از مراجعه آنها در این سامانه در دسترس بود. طاهری درباره این مشکل در سامانه به خبرنگار «ایران» توضیح داد که سامانه در حال به روز‌رسانی است و به دلیل مراجعات زیاد با برخی مشکلات فنی مواجه شده که پشتیبانی سامانه مشغول رفع این ایرادات است و بزودی مشکلات فنی سایت که البته پایدار هم نیست به‌طور کامل رفع خواهد شد. دیروز همچنین معاون رفاه اجتماعی و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه پاسخ به ابهامات خانوارها در زمینه پرداخت یارانه‌ها با مردم گفت‌و‌گو کردند.
در این نشست آنلاین با عنوان «همه چیز درباره توزیع عادلانه یارانه ها»، «داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون در صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پرسش‌ها و ابهامات مردم  درباره طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پاسخ داد.

بــــرش
افزایش حقوق بازنشستگان در فیش حقوقی اردیبهشت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الله عبدالملکی در خصوص ثبت‌نام افراد واجد شرایط دریافت یارانه اظهار کرد: بعضاً ممکن است افراد، متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی‌شان خوب است، آنها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد ولی کارگران اگر یارانه بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.
افزایش حقوق بازنشستگان کی اعمال می‌شود؟
وی در بخش دیگری همچنین از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در فیش حقوقی اردیبهشت خبر داد و گفت: اگر هم به هر دلیل به اردیبهشت نرسد، قطعاً معوقات از ابتدای فروردین پرداخت خواهد شد و حتماً در حقوق خرداد لحاظ خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۵ مدل قرارداد کار داریم که بخشی از آن قراردادها سفیدامضا هستند، گفت:همه این قراردادهای سفیدامضا قانوناً ممنوع است. در پی راهکار عملیاتی هستیم که این چیزی که قانون روی آن صحه گذاشته بتوانیم با ضمانت اجرایی عملیاتی کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر راهکار قراردادهای موقتی و سفیدامضا احتیاج به مصوبه هیأت وزیران داشته باشد پیگیری می‌کنیم، اگر احتیاج به قانون داشته باشد لایحه تنظیم خواهد شد، اگر مقررات داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدنی باشد یا مصوبات شورای عالی کار که بلافاصله تصویب و اجرا می‌کنیم.