شهادت «شیرین»

زهره صفاری/ شلیک مرگبار نظامیان رژیم صهیونیستی به سوی خبرنگار زن شبکه خبری الجزیره، سران دولت ائتلافی را چنان مورد هجمه محکومیت‌های بین‌المللی قرار داده است که آنها با وجود شواهد و مدارک در ثبت رد پای اشغالگران در این جنایت، برای تبرئه خود مجبور به انکار شدند و نوک پیکان اتهام این قتل فجیع را به سمت فلسطینیان گرداندند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی-امریکایی این شبکه قطری صبح دیروز در حالی هدف گلوله‌های نظامی اشغالگران صهیونیست قرار گرفت که جلیقه ضدگلوله خبرنگاری و کلاه بر سر داشت و به گفته همکارانش که شاهد این جنایت بودند، برای پوشش اخبار یورش ارتش اسرائیل به جنین به محل اعزام شده بود.
صهیونیست‌ها عزم کشتن خبرنگاران را داشتند
گرچه «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر سران دولت ائتلافی این رژیم، حاضر به پذیرش مسئولیت این جنایت نظامیان اسرائیل علیه خبرنگاران نشدند اما همکاران «ابوعاقله» 51 ساله که یکی از آنها نیز مجروح شده است، بر عزم صهیونیست برای کشتن خبرنگاران حاضر در سرزمین‌های اشغالی صحه گذاشته‌اند. «شذا حنایشه»، همکار «ابوعاقله» که در لحظه این جنایت در کنار او بوده است، گفت: «تک تیراندازهای اسرائیل عزم به کشتن داشتند. ما کنار هم ایستاده بودیم تا خبرنگار بودن‌مان قابل تشخیص باشد. شلیک گلوله‌های جنگی واقعاً ما را نگران کرده بود. به همین دلیل برای رسیدن به جای امنی با هم حرکت کردیم اما آنها اجازه حرکت به ما نمی‌دادند و شلیک می‌‌کردند. هدف‌شان کشتن ما بود وگرنه چرا باید در گذرگاه باریک گرفتارمان می‌‌کردند. این صحنه چیزی جز ترور آشکار خبرنگاران نبود و نظامیان با هدف شلیک کردند.» «علی سمودی»، خبرنگار مجروح در این تیراندازی نیز گفت: «ما برای پوشش حمله نظامیان اسرائیل به محل رفته بودیم و آنها در حالی به ما شلیک کردند که هیچ اخطاری برای ترک محل به ما نداده بودند. شلیک اول آنها به من خورد و دومی به شیرین و حتی یک فلسطینی مسلح نیز در صحنه نبود.» بنا بر گزارش این شبکه، «ابوعاقله» ساعت 6:13 صبح دیروز به وقت محلی، دقایقی پیش از اینکه با شلیک گلوله صهیونیست‌ها کشته شود در آخرین پیام خود برای خبرگزاری‌اش، به یورش صهیونیست‌ها به جنین و محله «جبریت» اشاره و اعلام کرده بود در حال اعزام به محل برای ارسال جزییات بیشتر است. «خالده جرار»، عضو شورای قانونگذاری فلسطین با ابراز تأسف از این جنایت گفت: «شیرین صدای مردم فلسطین بود که قربانی هیولای اشغالگران شد. او صدای من از سلول زندان بود. شیرین را هدفمند کشته‌اند و این کاملاً واضح است.» «ولید العمری»، رئیس دفتر فلسطین شبکه الجزیره نیز قتل ابوعاقله را هدفمند خواند و گفت: «بدون شک تک‌تیرانداز اسرائیل با هدف کشتن ابوعاقله شلیک کرده و این از تصاویر کاملاً مشخص است و شاهدان هم تأیید کرده‌اند که شلیک از محل استقرار صهیونیست‌ها انجام شده است.» دیروز ساعاتی پس از انتقال پیکر «ابوعاقله» به قدس، نظامیان رژیم صهیونیستی در برابر فریاد اعتراض خانواده و بستگان این خبرنگار، به خانه او در قدس شرقی نیز حمله کردند و با جمع‌آوری پرچم‌های فلسطین، مانع از پخش سرودهای حماسی ملی در محل شدند.


محکومیت‌های داخلی و جهانی علیه اسرائیل
جامعه جهانی، خبرنگاران، سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های مقاومت در داخل و خارج فلسطین در برابر این جنایت ساکت نمانده و با صدور بیانیه‌هایی قتل خبرنگار زن شبکه الجزیره را محکوم کردند. شبکه قطری «الجزیره» نیز با صدور بیانیه‌ای این جنایت را نقض قوانین و عرف بین‌الملل خواند و نوشت: «نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی با خونسردی خبرنگار الجزیره را ترور کردند. هدف این جنایت جلوگیری از ادای رسالت رسانه‌ها بود و دولت و نظامیان رژیم صهیونیستی مسئول قتل «شیرین ابوعاقله» هستند. بدون شک عاملان این جنایت تحت پیگرد قرار می‌گیرند و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم این اقدام را محکوم کنند.» تشکیلات خودگران در حالی که دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی را مسئول این جنایت ظالمانه خواند در بیانیه‌ای نوشت: «قتل ابوعاقله بخشی از سیاست اشغالگران برای هدف قرار دادن خبرنگاران است تا صدای حقیقت و تصاویر جنایات آنها در سرزمین‌های اشغالی به گوش جهان نرسد.» جنبش مقاومت حماس نیز اعلام کرد: «این قتل، جرم دیگری به سریال جنایات اسرائیل بویژه علیه خبرنگاران در فلسطین افزود.» جنبش «فتح» نیز در بیانیه‌ای دولت اسرائیل و نخست‌وزیر آن را مسئول این جنایت دانست و سکوت جامعه بین‌المللی در برابر جنایات اسرائیل را مشوق این رژیم برای استمرار جرایم خود بیان کرد.
به نوشته «فارس»، در حالی که فرستادگان سازمان ملل، عفو بین الملل، دیده‌بان حقوق بشر، امریکا، انگلیس، چین، کویت، سوریه، لبنان و بسیاری از کشورهای جهان این جنایت را محکوم کرده‌اند، «لؤلؤه خاطر»، معاون وزیر خارجه قطر در واکنشی شدید اللحن خواستار توقف حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل شد. همزمان گروه‌های مقاومت همچون انصارالله یمن، حزب‌الله، حشدالشعبی و جهاد اسلامی، جنبش المجاهدین فلسطین، اتحادیه روزنامه‌نگاران و اسقف فلسطین نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار پیگیری جنایت صهیونیست‌ها شدند. وزارت خارجه و جمعی از خبرنگاران ایران نیز قتل این خبرنگار را محکوم کردند. با همه اینها طرف اسرائیلی همچنان حاضر به پذیرش این جنایت نیست و در حالی که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر دولت ائتلافی به شلیک نظامیان اسرائیلی به این خبرنگار ابراز تردید داشته و با بیان احتمالات، فلسطینیان را متهم به این قتل کرده، «یائیرلاپید»، وزیر خارجه دولت ائتلافی نیز برای برداشتن سنگینی مسئولیت این جنایت از دوش رژیم صهیونیستی، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک تحقیق اسرائیل و فلسطین را در این پرونده مطرح کرده است. موضوعی که از سوی تشکیلات خودگردان نقض شده و دولت فلسطین تأکید کرده‌ که این پرونده را به دادگاه لاهه خواهد کشاند.
در همین حال رسانه های عبری از حمله گسترده سایبری به زیرساخت های حمل و نقل رژیم صهیونیستی شامل پایگاه ها و سرورهای اینترنت وابسته به این رژیم خبر دادند و منشأ این حمله را از عراق اعلام کردند.