اخبار کوتاه


بازدید رئیس جمهور
از فرآیند توزیع کالاها
رئیس جمهور از فرآیند توزیع کالاهای اساسی در تهران بازدید و از نزدیک با مردم حاضر در محل‌های توزیع گفتگو کرد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز جمعه با حضور در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و گوشت جنوب تهران و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرکز شهر ضمن گفتگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع کالاهای اساسی و مشکلات این امر قرار گرفت.



در این بازدید وزیر جهاد کشاورزی دکتر رئیسی را همراهی می کرد.

درگیری نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی
ناوگروه نیروی دریایی ارتش یک کشتی تجاری کشورمان را از حمله دزدان دریایی نجات داد. ناوگروه ۸۰ نیروی دریایی ارتش بامداد روز گذشته با دریافت پیامی مبنی بر حمله دزدان دریایی ناشناس به کشتی تجاری ایرانی در خلیج عدن با دزدان دریایی درگیر شد. با ورود تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش به منطقه و تبادل آتش بین دوطرف دزدان دریایی متواری و کشتی تجاری ایرانی با سلامت کامل در حال عزیمت به سوی مقصد است. با توجه به گسترش دزدی دریایی از سال ۸۷ تاکنون ناوگروه های نیروی دریایی ارتش دائماً در منطقه خلیج عدن، دریای سرخ، اقیانوس هند در حال گشت زنی و اسکورت ناوگان تجاری ایران و کشورهای دیگر بوده اند. هم اکنون ناوگروه ۸۰ نیروی دریایی ارتش در قالب ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر در منطقه خلیج عدن و اقیانوس هند در حال انجام ماموریت است.

صفحه جدیدی در روابط ایران و تاجیکستان گشوده شده است
سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان در آستانه برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، در ملاقات با علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اظهار داشت: روابط بین دو کشور بسیار خوب است، اما در حد انتظارات از دو ملت برادر، هم زبان و هم تاریخ نیست. مهرالدین تاکید کرد صفحه جدیدی در روابط دو کشور گشوده شده است.معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز همکاری‌های کنسولی و توسعه روابط مردم - مردم را پیشران گسترش ارتباطات بین کشور در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست و اظهار امیدواری کرد در دوران پساکرونا و شرایط دشوار منطقه با تسهیل هر چه بیشتر تعاملات مردمی و لغو روادید بین دو کشور به سطح دلخواه و شایسته روابط بین دو ملت خویشاوند دست یافته و از فرصتها بهره برداری شود.

اتهام‌زنی فرمانده سنتکام علیه ایران
فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا) در گفت‌وگویی ایران را «بی‌ثبات‌کننده‌ترین» نیرو در خاورمیانه خواند. اریک کوریلا، فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام در گفت‌وگویی با الجزیره مدعی شد: از نظر من ایران بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه است. موضع آمریکا این است که به ایران اجازه هسته‌ای شدن را ندهد؛ با این حال نگرانی ما درباره ایران از توانایی‌های هسته‌ای‌اش فراتر می‌رود. وی در ادامه ادعا کرد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حمایتش از گروه‌های نیابتی از دیگر نگرانی‌های ایالات متحده محسوب می‌شوند. وی در ادامه گفت: تهدید ایران نیازمند تلاش قاطع از سوی ما و شرکای امنیتی‌مان در منطقه است. سنتکام به این تلاش متعهد است. ادعاهای این مقام آمریکایی درباره نقش ایران در منطقه در حالی مطرح می‌شود که ایران سهم بسزایی در مبارزه با تروریسم منطقه از جمله در مبارزه با داعش داشته است.

دو وزیر کابینه به مجلس می‌روند
وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به منظور پاسخگویی به سوالات چند تن از نمایندگان طی این هفته در صحن محلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت. همچنین طی جلسه این هفته مجلس ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دستگاه قضا پیگیر ذخایر انبارهایی که ارز ترجیحی گرفته‌اند
دادستانی کل کشور در اطلاعیه ای از واحدهای تولیدی که با ارز ترجیحی مواد اولیه وارد یا از سامانه بازارگاه خریداری کرده‌اند و در حال حاضر موجودی دارند خواست تا نسبت به موجودی ذخایر انبارها اقدام به خوداظهاری کنند. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در راستای دستورات رئیس قوه قضاییه مبنی بر «مقابله با گرانفروشی و احتکار» و کمک دستگاه قضایی به دولت در انجام اصلاحات اقتصادی، دادستانی کل کشور هفته گذشته در اطلاعیه‌ای از واحدهای تولیدی که با ارز ترجیحی مواد اولیه وارد یا از سامانه بازارگاه خریداری کرده‌اند و در حال حاضر موجودی دارند و همچنین محصولات نهایی آن‌ها برابر تصمیمات دولت و تنظیم بازار، مشمول افزایش قیمت شده است خواست تا برای پیشگیری از شائبه و تشکیل پرونده احتکار، نسبت به خود اظهاری میزان موجودی ذخایر در انبارهای خود اقدام کنند. در این اطلاعیه آمده است واحدهای تولیدی، گزارش خود را به ادارات کل جهاد کشاورزی مراکز استان‌ها ارائه کنند و در موعد مقرر نسبت به واریز مابه‌التفاوت ارز به حساب هدفمندی یارانه‌ها اقدام و نتیجه را با تسلیم رونوشت به دادستان‌های مراکز استان‌ها و ادارات کل تعزیرات حکومتی اعلام کنند.