7هزار واحد تا رکورد سالانه بورس

خودرویی ها و بورسی ها ترمز شاخص کل را کشیدند

گروه اقتصادی -  طی معاملات اولین روز هفته، شاخص کل بازار سهام توانست با افزایش 13هزارو 961واحدی، به سطح بالاترین رقم از شهریور 1400 بازگردد. به این ترتیب شاخص کل با ثبت رکورد یک میلون و 578 هزار واحدی، تنها 7هزارو 300واحد تا بالاترین رکورد سالانه فاصله دارد. در این روز شاخص کل هموزن نیز 6هزارو 238واحد رشد کرد و به ارتفاع 444هزارو 647 واحد رسید.
 


در بازار چه گذشت؟
معاملات سهام در روز شنبه، 24اردیبهشت ماه 1401، در حالی آغاز می‌شد که عواملی چون اصلاح ارز ترجیحی و پیش‌بینی برای ورود پول‌های داغ به بازار سهام، انتظارات سرمایه‌گذاران را برای تداوم روند صعودی بازار مثبت کرده بود. همچنین آمارها نشان می‌داد که اصلاح ارز ترجیحی می‌تواند بر روند درآمدها و سودسازی شرکت‌های صادراتی نیز تأثیر به مراتب بیشتری بگذارد که این موضوع با افزایش EPS شرکت‌ها، سهامداران بنیادی را نیز به بازار فرامی خواند.  معاملات، با فشار تقاضای حقیقی در نماد‌های کشت و صنعتی، سیمانی و دارویی آغاز شد. به طوری که از همان ابتدا افزایش قیمت در تمامی نهادهای این گروه‌های معاملاتی مشاهده می‌شد. این روند در ساعات بعد با افزایش قیمت در اکثر نمادهای کوچک در بازار ادامه یافت تا در نهایت ورود پول‌های حقیقی به برخی نمادهای شاخص‌ساز مانند «شستا» و «وغدیر»، در کنار افزایش حجم معاملات در نماد آسیاتک بتواند شاخص کل بورس را با 0.98درصد افزایش روبه‌رو کند.
در این روز درمقابل 438نمادی که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند 199نماد منفی وجود داشت که از این تعداد 226نماد در صف خرید و 34 نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند.
میزان معاملات خرد به بالاترین سطح خود از ابتدای زمستان 1400رسید
روز شنبه، معاملات خرد در بازار با افزایش یک هزارو 629میلیارد تومانی (معادل 24درصد) به ارزش 8هزارو 294 میلیارد تومان رسید که بیشترین میزان از ابتدای زمستان 1400را نشان می‌دهد. در این روز در حدود 130میلیارد تومان نیز از طرف کد‌های حقیقی به بازار تزریق شد و تعداد خریداران حقیقی نیز در حدود 27 درصد افزایش یافت. آمارهای مذکور نشان می‌دهد که پول‌های جدید در حال روانه شدن به بازار هستند که می‌تواند در سرنوشت آتی بازار نقش بسزایی را ایفا کند.

خیانت خودرویی‌ها و بورسی‌ها به شاخص کل
این روز‌ها خبرهای خوبی از صنایع خودرویی به گوش نمی‌رسد، اعلام افزایش زیان عملیاتی خودروسازان و همچنین گام‌های نهایی برای آزادسازی واردات خودرو حاکی از شکست انحصار چند ساله این شرکت‌ها بر بازار ایران است. افزایش زیان انباشته خودرویی‌ها با وجود افزایش چند باره قیمت‌ها در کنار پیش‌بینی از کاهش تعداد فروش خودروسازان داخلی، نقطه روشنی برای سهامداران این گروه از نمادهای بورسی باقی نگذاشت تا در روز شنبه شاهد خروج سهامداران از سهام آنها باشیم.
آمارها نشان می‌دهد روز شنبه گروه خودرویی با حدود 57میلیارد و 800میلیون خروج پول حقیقی روبه‌رو شده و از این نظر رکوددار معاملات روزانه بوده است. شاخص صنعت خورو نیز در این روز با ثبت 4 درصد بازدهی منفی، بیشترین کاهش قیمت را در میان گروه‌های مختلف بورسی به خود اختصاص داد.
گروه فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط (متشکل از نمادهای «بورس»، «فرابورس»، «بورس کالا» و «بورس انرژی») نیز روز شنبه با کاهش قیمت در اکثر نمادهای خود روبه‌رو شد. آمارها نشان می‌دهد که با وجود عرضه‌های مستمر، حجم و ارزش معاملات در بورس‌های کالا و انرژی کاسته شده که این موضوع در کنار افزایش بیش از 10برابری قیمت نمادهای این گروه، از سال 98 تا کنون، سهامداران را در مورد افزایش بازدهی‌ها دچار تردید کرده است. لازم به ذکر است که نسبت قیمت به سود محقق شده فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط در حدود عدد 17قرار دارد که بالاتر از میانگین بازار است.

عرضه یک میلیون و 526 هزار تن انواع محصول در بورس کالا
تالارهای مختلف بورس کالای ایران روز شنبه 24اردیبهشت‌ماه، میزبان عرضه یک میلیون و 526هزار و 541تن انواع کالا بود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، 137هزار و 800تن آهن اسفنجی، 101هزار و 518تن شمش بلوم، 474هزار و 500تن گندله سنگ‌آهن، 6هزار تن ورق گالوانیزه، یک هزار و 95تن ناودانی و 4هزار و 692تن تیرآهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.
تالار حراج باز بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 300هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، 5هزار تن وکیوم باتوم و 295هزار تن کنسانتره سنگ آهن بود.
تالار فرآورده‌های نفتی وپتروشیمی میزبان عرضه 153هزار و 543تن لوب کات، وکیوم باتوم، قیر، مواد پلیمری، مواد شیمیایی و PDA TAR بود.
تالار صادراتی نیز عرضه 45هزار تن قیر را تجربه کرد.
براساس این گزارش 4هزار و954تن میلگرد کلاف و تایر خودرو نیز در بازار فرعی عرضه شد.