باید حضور دولت در بازار احساس شود

نظارت‌ها باید به شکل محسوس انجام شود تا حضور دولت در بازار احساس شود

گروه سیاسی/  در ادامه تلاش‌ها و نظارت میدانی چهره‌های ارشد دولت برای مدیریت بهینه بازار کالاهای اساسی در کشور، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته از بازار مواد پروتئینی و میدان میوه‌و‌تره‌بار شهرستان اسلامشهر بازدید کرد. علاوه بر این، معاون اول رئیس‌جمهور در این بازدید که استاندار تهران نیز وی را همراهی می‌کرد، نحوه توزیع و قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را بررسی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی، معاون اول رئیس‌جمهور، در این بازدید که بیش از 2ساعت به‌طول انجامید، ضمن گفت‌و‌گوی صمیمانه با مردم و کسبه این بازار به‌طور مستقیم از چگونگی تغییر قیمت‌ها و فراوانی و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بویژه لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه مطلع شد.محمد مخبر پس از شنیدن مشکلات و درد دل‌های مردم و اصناف مختلف با اطمینان‌بخشی نسبت به توزیع و فراوانی کالاها در سطح کشور، دستورات لازم را برای حل مشکلات و درخواست‌های آنان صادر کرد.
یارانه‌ها، بیشتر از هزینه خانوار است


وی در حاشیه این بازدید در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران با اشاره به اثرات اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بر زندگی مردم تأکید کرد: یارانه‌ای که به بخش زیادی از مردم داده شده، بیشتر از هزینه خانوار است و البته دولت در تلاش است تا با فراهم کردن تمهیدات لازم هیچ هزینه اضافه‌ای به اکثریت مردم تحمیل نشود. وی درخصوص وضعیت توزیع و فراوانی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اظهارکرد: برای تأمین کالاهای اساسی مردم مشکلی وجود ندارد و البته تغییر قیمت‌ها باعث شده که تقدم و تأخر در توزیع کالاها به‌وجود آید، اما ظرف روزهای آینده به نقطه مطلوب خواهیم رسید.
کالاهای اساسی به وفور در دسترس مردم خواهد بود
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر در توزیع مرغ مشکلی نداریم و روغن نیز در سطح کشور در حال توزیع است و کالاهای مورد نیاز مردم با فوریت در دسترس ایشان خواهد بود.گفتنی است مخبر عصر جمعه گذشته نیز، پس از حضور در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور و ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شده بود، به شهرستان رباط کریم رفت و از مجتمع انبارهای کالاهای اساسی و سیلوی ۱۲۰ هزار تنی شهید مدرس شرکت بازرگانی دولتی ایران بازدید کرد.
تأکید بر فراوانی کالا برای رفع دغدغه مردم
ظهر روز گذشته نیز جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و طی آن، محمد مخبر با تأکید براینکه فراوانی کالا باید به نحوی باشد که اقلام و کالاهای اساسی به سهولت در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، تأمین و توزیع کالا را علاوه بر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های محله‌های شهری با جدیت در دستور کار خود قرار دهند تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین نیازشان نداشته باشند.وی تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها در سطح بازار را مورد تأکید قرار داد و اظهارکرد: نظارت‌ها باید به شکل محسوس انجام شود تا حضور دولت در بازار احساس شود و مردم نسبت به نظارت بر بازار اطمینان پیدا کنند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تقویت سامانه پاسخگویی۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گامی پراهمیت برای ایجاد آرامش در جامعه است تا با سرعت هر چه بیشتر به موارد گرانفروشی و تخلفات صورت گرفته در بازار رسیدگی شود. وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست بستر‌های لازم را فراهم کند تا سامانه‌های پاسخگو به مردم نظیر سامانه هدفمند‌سازی یارانه‌ها، وزارت تعاون و تعزیرات تقویت شده و ضعف‌ها و اشکالات موجود در اسرع وقت مرتفع شود.
اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به مردم
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا پاسخ به درخواست و مطالبه کسانی که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند در اسرع وقت انجام شود تا زمان انتظار مردم برای دریافت پاسخ تا حد امکان کاهش پیدا کند.مخبر بر لزوم استمرار اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به مردم در خصوص طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها تأکید و در ادامه از همراهی خوب مردم با دولت برای اجرای این طرح بزرگ تقدیر کرد. در این نشست، تصمیمات لازم برای فراوانی کالا در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های محله‌های شهری در استان‌های مختلف کشور اتخاذ و مقرر شد نظارت و بازرسی‌ها برای مقابله با گرانفروشی در سطح بازار تشدید شود. در ادامه پس از ارائه گزارش درباره افزایش قیمت نامتعارف کرایه‌های یکی از تاکسی‌های اینترنتی، مقرر شد سازمان تعزیرات این موضوع را بررسی کرده و به‌طور جدی با تخلفات صورت گرفته برخورد شود.