همزمان با اجرای اصلاحات اقتصادی افزایش رفت و آمدهای مقامات برای توسعه تجارت خارجی

همزمان با تلاش دولت برای اصلاح اقتصاد داخلی، تلاش‌های خارجی برای افزایش تجارت خارجی و گسترده کردن حوزه تعاملات اقتصادی ایران نیز وارد فاز جدیدی شده که سفر امیر قطر به ایران را می‌توان در چارچوب این سیاست خارجی تحلیل کرد.
به گزارش ایرنا، امیر قطر در حالی وارد تهران شد و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند که دولت سیزدهم همزمان با اجرای طرح بزرگ اصلاح اقتصادی در داخل به استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی همه توان خود را به کار گرفته است.
در حالی که انریکه مورا، مسئول هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای برای پیگیری‌ها مذاکرات وین در تهران حضور دارد، همزمان حضور امیر قطر در ایران نیز حاکی از تلاش‌ها برای فعال سازی ظرفیت اروپا و منطقه برای توسعه اقتصادی کشور است.
پیام حضور امیر قطر و انریکه مورا همزمان با اجرای طرح هدفمندی پرداخت یارانه ارز ترجیحی


در همین زمینه امروز امیر قطر به تهران سفر کرده و با رئیس جمهوری کشورمان دیدار می کند. یکی از موضوعات مورد بحث در گفت‌وگوهای تهران توسعه روابط دوجانبه به ویژه در حوزه اقتصادی خواهد بود.
این سفر همچنین در پاسخ به سفر سه ماه پیش رئیس جمهور کشورمان به دوحه انجام می شود که در جریان آن 14 سند همکاری امضا شد. در این گفت‌وگوها قرار است اجرای اسناد امضا شده و همچنین توافقات جدید پیگیری شوند.
ایران و قطر همچنان قرار است در زمینه میزبانی جام جهانی 2022 با هم همکاری کنند.
پس از این سفر، قرار است رئیس جمهوری کشورمان در راستای سیاست حسن همسایگی و توسعه همکاری های منطقه ای به یکی از کشورهای خلیج فارس سفر کند.
این سفر که در ادامه‌ رویکرد جدید دولت سیزدهم در حوزه‌ی دیپلماسی است، به منظور پیگیری تسهیل روند دیپلماسی اقتصادی کشور صورت می‌گیرد.
پیش از این هم عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای، تفاهم راهبردی برای سوآپ گازی، اجرای قرارداد راهبردی 25 ساله با چین و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه، با هدف ایجاد بستر مناسب برای حمایت سیاست خارجی از اصلاحات اقتصادی داخلی، از سوی دولت سیزدهم اجرایی شده بود.