بهار کتاب؛ شکوفایی گعده‌گاه اهالی فرهنگ و ادب

بعد از دو سال عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بطور فیزیکی، انتظار علاقه‌مندان به مطالعه و دوستداران کتاب به سر رسید و درهای این باغ کاغذی از پنجشنبه هفته گذشته گشوده شد. جدایی دو ساله عاشقان کتاب با بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور باعث شد تا از همان روز اول، شاهد استقبال قابل توجهی از نمایشگاه باشیم؛ طوری که به گفته قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران مطابق آمار، 415 میلیارد ریال تا پایان روز سوم از نمایشگاه کتاب تهران خرید شده است. هر چند که همزمان با برگزاری نمایشگاه فیزیکی، نمایشگاه مجازی هم برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را در سایت مربوطه هم ببینند و خریداری کنند که آثار خریداری شده، به‌طور رایگان به دستشان برسد.
هر روز که به پایان نمایشگاه کتاب نزدیک می‌شویم، حضور چهره‌های سیاسی و فرهنگی نیز در آن بیشتر می‌شود.
صبح روز گذشته - یکشنبه 25 اردیبهشت- نیز تعدادی از مسئولان، فعالان سیاسی و فرهنگی و اهالی شعر و ادب از سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما یکی از این مسئولان بود که با حضور در نمایشگاه کتاب از برنامه‌های رسانه ملی برای حمایت از کتاب و فرهنگ مطالعه سخن گفت. وی در مصاحبه با رسانه‌ها از راه‌اندازی شورای عالی کتاب در صداوسیما خبر داد و افزود: با حضور، هم‌افزایی و هم‌فکری ناشران متعهد و موثر و بزرگ، قاعده جدیدی را برای معرفی کتاب و آثار فاخر انجام خواهیم داد.


وی گفت: صداوسیما برنامه‌های متعددی برای معرفی کتاب دارد؛ چه در قالب برنامه‌های روتین و چه در قالب برنامه‌های سرگرمی، تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند.
رئیس رسانه ملی همچنین ابراز امیدواری کرد که از محتوای کتاب‌های امسال نمایشگاه برای تولید محتوا و سریال در صداوسیما استفاده شود.
جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با حضور در نمایشگاه کتاب، ضمن ابراز امیدواری از حضور چشمگیر مردم گفت: با توجه به اینکه ادعاهایی مبنی بر گران بودن قیمت کتاب و کتابخوان نبودن مردم ایران به گوش می‌رسد، تعداد باسوادان و علاقمندان مطالعه به کتاب در ایران بیش از دیگر کشورها است. خوشبختانه برگزاری نمایشگاه امسال حرکت کاملاً بجا و خوبی بوده، خصوصاًً در حال حاضر که پس از دو سال تعطیلی شاهد استقبال خوب مردم هستیم.
نظرات فعال سیاسی اصلاح‌طلب
و فعال فرهنگی اهل تسنن
سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با حضور در نمایشگاه کتاب تهران به تحسین آن پرداخت و اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه، نکته مثبتی است و باید از مدیران فرهنگی کشور بابت برگزاری آن تشکر کرد.
وی به ایرنا گفت: باید مواظب آسیبی که فضای مجازی به فرهنگ مطالعه وارد می‌کند باشیم. چرا که مطالب اینترنت معمولا سطحی و گرته‌برداری از فضای واقعی است. این فضا به تدریج دارد جایگزین کتاب می‌شود. خطر این روند برداشت‌های بسیار سطحی خوانندگان فضای مجازی از مسائل مختلف است. شاهدیم کمتر کسی دیگر اهل مطالعه عمیق است و اغلب به خواندن مطالب در فضای مجازی بسنده می‌کنند.
مولانا بهزاد فقهی، مدرس اهل تسنن حوزه علمیه احناف نیز از چهره‌های حضور یافته در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است. وی در بازدید از نمایشگاه پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه به‌طور گردشی در سایر شهرها را مطرح کرد و اظهار داشت: متمرکز شدن فعالیت‌های فرهنگی در پایتخت آسیب‌های جدی به بخش‌های دیگر جامعه وارد می‌کند. در این شرایط اقتصادی، بسیاری از مردم قصد حضور در نمایشگاه را داشتند، اما این امکان به دلیل مسافت راه یا کمبود زمان برایشان فراهم نبود. فکر می‌کنم اگر امکان گردشی شدن این رویدادها حداقل در شهرهای فرهنگی و بزرگی مثل مشهد فراهم باشد، اقدام مهمی برای ایجاد عدالت فرهنگی محسوب می‌شود و فرصتی برای همه مردم فراهم می‌شود تا بتوانند از نزدیک این فضا را تجربه کنند. از طرفی به برطرف شدن خطر پایین آمدن سرانه مطالعه که جامعه ما را تهدید می‌کند و رواج مطالعه نیز کمک خواهد کرد.
راضیه تجار نویسنده نیز دیروز با حضور در این نمایشگاه گفت: در شرایطی شاهد استقبال مردم هستیم که بحث نان و روغن جزو دغدغه‌های معیشتی افراد است و از این جهت حضور پرشور مردم در نمایشگاه کتاب نویدبخش است.
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوانان و ... نیز از دیگر چهره‌های حضور یافته در روز چهارم برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بودند.
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در محل برگزاری این رویداد فرهنگی با یاسر احمد‌وند، رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
نمایندگان در ادامه با همراهی علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کردند.
نمایندگان در آئین رونمایی از کتاب «آیین کشور‌داری در تمدن اسلامی» نوشته غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش بین‌الملل نمایشگاه حاضر شدند.
حضور بزرگ‌ترین ناشر روسیه
در نمایشگاه کتاب تهران
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران از حضور ناشران روسیه از جمله بزرگ‌ترین انتشاراتی این کشور (نشر اکسیمو) در این نمایشگاه خبر داد.علی رمضانی در نشست خبری چهارمین روز نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: این انتشارات سال گذشته 60 میلیون نسخه کتاب داشته و با حضور در نمایشگاه کتاب فرصت‌های همکاری مشترک بررسی شد.
وی به حضور سخنگوی دولت در نمایشگاه‌ اشاره کرد و افزود: علاوه بر این راه‌اندازی غرفه اتحادیه ناشران افغانستان، بازدید سفیر قطر از بخش بین‌الملل و برگزاری نشست‌های متنوع دیگر برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه در روز چهارم بوده است.
گفتنی است، سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
همه یارانه‌بگیران قبلی یارانه ماه اول را دریافت می‌کنند سرمایه اجتماعی دولت پای کار اصلاحات اقتصادی (یادداشت روز) اخبار ویژه بعید است روسیه شکست بخورد حتی اگر با خسارات سنگین مواجه شود کاهش چشمگیر نرخ مرغ وتخم مرغ‌ و برچیده ‌شدن صف‌ها‌ کشورهای تحت تحریم خواستار دانش خنثی‌‌‌سازی تحریم از ایران هستند نوجوان 18 ساله آمریکایی در منطقه سیاه‌پوستان حمام خون به راه ‌انداخت بهار کتاب؛ شکوفایی گعده‌گاه اهالی فرهنگ و ادب سیاست‌­های غلط اقتصادی در گذشته باعث هدر‌رفت منابع و منتفع‌شدن دلالان می‌شد برخورد با اخلالگران در بازار کالاهای اساسی با شدت و سرعت ادامه یابد ۱۵ کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دنیا برگزار می‌شود نتایج انتخابات لبنان جهان را غافلگیر خواهد کرد لکه‌های تاریک در کارنامه حقوق بشر جهانی کشورهای تحت تحریم خواستار دانش خنثی‌‌‌سازی تحریم از ایران هستند کشورهای تحت تحریم خواستار دانش خنثی‌‌‌سازی تحریم از ایران هستند