قتل عام به سبک بازی‌های کامپیوتری

قانونگذاران امریکایی خواستار از سرگیری بررسی لایحه کنترل سلاح شدند

زهره صفاری/ یک جوان سفیدپوست افراطی که با پست‌های تند صفحه مجازی‌اش، خود را از پیروان نظریه نژادپرستانه «جایگزینی» معرفی کرده بود، در حالی که لباس ارتشی و کلاه دوربین‌دار بر تن داشت با در دست داشتن مسلسلی به فروشگاه بزرگ محله سیاه پوست نشین «بوفالو» یورش برد و با قتل 10 نفر، یکی از مرگبارترین قتل عام‌های 5 سال اخیر امریکا را رقم زد.
به گزارش نیویورک تایمز به نقل از پلیس منطقه «بوفالو»، «پیتون اس جندرون» 18 ساله ساعت


2 و 30 عصر به وقت محلی پس از ساعت‌ها رانندگی از روستایی در جنوب نیویورک خود را به فروشگاه بزرگ شهر «بوفالو» رساند و در حالی که فالوورهایش را با پخش زنده اینترنتی با خود در این جنایت همراه کرده بود وارد پارکینگ این مرکز خرید شد و 4 نفر را در آنجا به قتل رساند و با ورود به سالن اصلی به سمت مشتری‌ها تیراندازی کرد. براساس آخرین خبرها دست کم 10 نفر که بیشتر آنها سیاهپوست بودند کشته و سه نفر نیز روانه بیمارستان شدند. پلیس فدرال امریکا با توجه به شواهد و مدارک موجود و سابقه ضد نژادی «جندرون»، انگیزه این جنایت را نفرت و نژادپرستانه عنوان کرد.
متهم پس از این جنایت هولناک در محاصره پلیس قصد خودکشی داشت که دستگیر شد. سلاح مورد استفاده توسط «جندرون» قانونی بوده اما بررسی‌های اولیه نشان می‌‌دهد متهم با استفاده از اطلاعات مجله‌های غیرقانونی آن را تقویت کرده بوده است. این جنایت که در آن، رفتار متهم تنفر نژادپرستانه متهم را کاملاً آشکار کرده است کمتر از یک سال پس از تیراندازی مارس 2021 در کلرادو رخ داد که در آن تیراندازی نیز 10 نفر کشته شدند. یکی از قربانیان افسر پلیس زن بازنشسته‌ای بود که به عنوان نگهبان فروشگاه استخدام شده بود. به گفته شاهدان بیش از 70 گلوله در این جنایت شلیک شده است و پلیس پس از دستگیری متهم 9 اسلحه را کشف و توقیف کرد. با توجه به ابعاد گسترده این جنایت در امریکا، دادستان کل ایالات متحده دستور انتقال فوری متهم به دادگاه و تفهیم اتهام به او را داد و «جندرون» در حالی که حاضر به پذیرش اتهام قتل عام از نوع درجه اول نبود بدون قرار وثیقه برای تکمیل تحقیقات به بازداشتگاه انتقال یافت.
اصرار قانونگذاران به تصویب قانون کنترل سلاح
در شرایطی که «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا این جنایت را «منزجرکننده» خواند و خواستار قوانینی برای کنترل این فجایع شد، قانونگذاران ایالات متحده نیز با محکوم کردن این جنایت خواستار
ازسرگیری جدی‌تر بررسی لایحه کنترل سلاح شدند. به نوشته «الجزیره»، «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا در حالی که یکی از درخواست کنندگان از سرگیری بررسی لایحه قانون منع سلاح بود، گفت: «ما در کنار مردم بوفالو هستیم.» براساس آخرین آمارها امریکا در سال 2020 حدود 19هزار و 350 مورد تیراندازی را ثبت کرده است که این رقم نسبت به یک سال قبل تر 35 درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. اما به رغم این آمار تصاعدی و ایجاد موج کنترل خشونت‌های مسلحانه، کنگره امریکا هنوز موفق به تصویب لایحه ای در این باره نشده است و قوانین کنترلی در برخی مناطق به صورت شورایی اعمال می‌‌شود. این در حالی است که در این جنایت نیز به گفته پلیس محلی از صفحه شخصی و خانه «جندرون» مقاله‌ای 150 صفحه‌ای پیدا شده که جلد آن شعار «سفیدهای امریکا در خطر جایگزینی با سیاهان و رنگین پوستان هستند» است. او در جریان این جنایت نیز جملاتی را تکرار می‌‌کرد که در سال‌های اخیر از سوی سیاستمداران راست افراطی و یک برنامه تلویزیونی بارها تکرار شده است. طوری که اکنون این روند به جریانی ضدنژادی بدل شده است. «گابریل گیفوردز»، از اعضای سابق کنگره و از حامیان قوانین کنترل سلاح که خود در تیراندازی سال 2011 هدف قرار گرفته بود، با انتقاد از تکرار بسیار این تراژدی در سال‌های اخیر خواستار اقدامی اصولی در این باره شد: «دسترسی به سلاح برای کسانی که نفرت نژادی دارند، راحت تر از آن است که بتوانید تصور کنید و بدون شک در این شرایط آنها براحتی می‌‌توانند چنین فجایعی را با این وسعت رقم بزنند.»
با توجه به نوع این جنایت و پخش زنده اینترنتی آن، پلیس در حال بررسی همدستان احتمالی یا افرادی است که ممکن است قصد تکرار این نوع جرم‌ها را داشته باشند و در این راه عملیات مقابله با تروریسم و گشت‌های ویژه را در مناطق مختلف بویژه زادگاه متهم آغاز کرده‌اند. گفته شده است که ساعاتی پیش از این جنایت، یک تیراندازی نیز در میلواکی رخ داده که دست کم 17 نفر مجروح شده‌اند اما بررسی‌های پلیس رابطه‌ای میان این دو جنایت پیدا نکرده است.