سیف الرضا شهابی پایان تلخِ شیرین

خانم شیرین ابو عاقله، خبرنگار ۵۱ ساله مسیحی – فلسطینی آمریکایی متولد در شهر قدس که حدود ۲۵ سال برای شبکه الجزیره در ارتباط با فلسطینی‌ها و حملات پلیس اسرائیل خبر و گزارش تهیه می‌کرد در روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اثر تیراندازی تک‌تیراندازان اسرائیلی در منطقه جنین واقع در ساحل غربی رود اردن در حالی که مشغول فیلمبرداری از حمله پلیس اسرائیل به فلسطینیان بود به شهادت رسید. خانم شیرین هم جلیقه خبرنگاری بر تن داشت و هم کلاه خود آبی مخصوص خبرنگاران بر سر گذاشته بود و به عنوان خبرنگار به راحتی قابل تشخیص بود به اضافه اینکه سابقه طولانی او در اسرائیل چهره او برای بسیاری از نظامیان اسرائیلی شناخته شده بود بنابراین شخصی که به سوی او تیراندازی کرد آگاهانه دچار قتل عمد شد.
شهادت این خبرنگار با سابقه با تاثر و تاسف عمیق در بین سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان و مردم فلسطینی از مسیحی و مسلمان همراه شد به طوری که همزمان با مراسم تشیع جنازه او در کلیسای کاتولیک رومی‌، مسلمانان در مساجد فلسطین نماز میت اقامه کردند همچنین بسیاری از دولتمردان در کشورهای مختلف در محکومیت قتل خانم ابو عاقله عکس العمل نشان دادند از جمله دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان شهادت این خبرنگار با سابقه را محکوم کردند.
مطابق اصل پذیرفته در سطح جهانی خبرنگاران حاضر در صحنه‌های جنگ و درگیری‌های اعتراضات داخلی در کشورها اگر از جلیقه نوشته شده و کلاه خود آبی استفاده کنند به عنوان شخصیت‌های غیر نظامی از مصونیت و امنیت برخوردارند نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی حق تیراندازی به سوی آنان را ندارند اگر چه در بعضی مواقع در جبهه‌های جنگ و یا درگیری داخلی در درون کشورها خبرنگاران به عمد یا سهو و اشتباه آماج گلوله‌ها قرار می گیرند و کشته می شوند ولی در مورد خانم شیرین ابو عاقله همانطور که اشاره شد با داشتن جلیقه و کلاه مخصوص، تیراندازی به سوی او عمدی بود .
حادثه‌ای تلخ‌تر که می تواند شاهدی بر قتل عمد او باشد مخالفت اسرائیل با تشیع او از بیمارستان فرانسوی بیت المقدس به سوی کلیسا و درپی آن حمله نیروهای امنیتی اسرائیلی به تشییع جنازه کنندگان است. اگر عمدی در قتل او وجود نداشت علی الاصول دولت اسرائیل باید ضمن اظهار تاسف از شهادت خانم ابو عاقله، تک تیراندازی که به سوی او شلیک کرد را بازداشت و در دادگاهی محاکمه می کرد و اجازه می داد در کمال احترام جنازه اش تشییع شود. دولت اسرائیل، مشایعت کنندگان در مراسم حمل جنازه را ملزم و محدود کرد باید جنازه را با خودرو حمل کنند؟! و به این ترتیب مراسم تشییع جنازه را آزاد نگذاشت تا خانواده و دوستان و مردم عادی از مسلمان و مسیحی با طیب خاطر شرکت کنند.


برخورد خشن و غیر انسانی نیروهای امنیتی اسرائیلی با مراسم تشییع خانم شیرین ابو عاقله با خشم و اعتراض جهانیان از جمله رهبران غربی که از هم پیمانان استراتژیک تل اویو می باشند روبرو شد از جمله معترضین می توان از : رئیس جمهور آمریکا، وزیر خارجه این کشور، تعدادی از سناتورها و نمایندگان مجلس قانونگذاری آمریکا، نماینده آمریکا در سازمان ملل، وزارت خارجه ایتالیا، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده ایرلند و اسکاتلند در فلسطین، سفارت فرانسه در اسرائیل، اعضای گروه ائتلاف کشورهای در حال توسعه موسوم به گروه ۷۷ و ... را نام برد. بار دیگر اسرائیل را در فشار محکومیت جهانی قرار گرفت.
به امید آنکه همه کشورهای جهان برای خبرنگاران که شجاعانه در صحنه های خطرناک حضور پیدا می کنند تا اخبار واقعی را گزارش کنند احترام قائل بشوند و در حفظ جان آنان بکوشند.