سوگ سید شیرین سخن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا، خطیب وارسته و استاد برجسته حوزه و دانشگاه، روز گذشته در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.
رهبر معظم‌انقلاب اسلامی، با صدور پیامی درگذشت عالم واعظ درس آموز حجت‌الاسلام آقای حاج سیدعبدالله فاطمی‌نیا را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم


درگذشت عالم واعظ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سید عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه تأسف و اندوه است. از خداوند متعال مسألت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.»

استاد سیدعبدالله فاطمی‌نیا در 76 سالگی دار فانی را وداع گفت
«عالم واعظ درس‌آموز» تعبیر رهبر معظم انقلاب از شأن و شخصیت حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا است که جایگاه این عالم فرهیخته و روحانی شیفته اهل بیت(ع) را نشان می‌دهد. کسانی که پای مجالس وعظ یا کلاس‌های درس مرحوم فاطمی‌نیا حضور می‌یافتند، چند ویژگی را در او برجسته می‌دیدند که شاگردی و تلمذ در مکتب فقه جعفری، عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و در نهایت تلاش برای نزدیکی دل‌های مؤمنان به معبود، از جمله آنها بود. مرحوم حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا، عمر خود را در حوزه و تفقه سپری کرد، شاگرد برجسته فقها و عرفا بود و در عین حال، در مجالس وعظ و خطابه، آموخته‌های خود را به زبانی شیرین برای مردم بیان می‌کرد؛ هرچند پی‌رنگ اصلی همه خطابه‌ها و سخنرانی‌های او، عشق، ارادت و شیفتگی به ائمه اطهار(ع) و ترویج آموزه‌های اخلاقی بود. انس و الفت با کتاب و مطالعه، بویژه ادبیات عرب، جلوه‌های خاصی به سخنان او می‌داد که با لهجه شیرین آذری، شیرین‌تر می‌شد. در کنار همه اینها، هرچند استاد فاطمی‌نیا چهره‌ای سیاسی به معنای رایج آن نبود، اما در بزنگاه‌های سیاسی و در لحظاتی از تاریخ که ضرورت می‌یافت، در دفاع از مقام ولایت، تمام‌قد در میدان حاضر بود. تأکید بر تبعیت از رهبر معظم انقلاب، در کوران فتنه 88 و ضرورت صیانت از مقام ولایت، از جمله نقش‌آفرینی‌های دینی-سیاسی این خطیب برجسته بود.

زندگی در محضر عرفا
حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا، شخصیتی ذوابعاد داشت؛ هم در علوم اسلامی بویژه علم رجال از چهره‌های برجسته بود و هم در عرفان اسلامی نیز، عمری را در شاگردی بزرگان عرفان سپری کرد.
مرحوم استاد فاطمی‌نیا در سال 1325 در تبریز به دنیا آمد. پدر او، مرحوم میراسماعیل، نخستین معلم و استاد او بود و از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. به گزارش تسنیم، سپس نزدیک به 30 سال نزد میرزا حسن مصطفوی از شاگردان سید علی قاضی تحصیل کرد. وی همزمان تحصیلات حوزوی را هم دنبال کرد و پس از مصطفوی از محضر علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچک‌تر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت و علامه جعفری در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد. از مرحوم استاد فاطمی‌نیا آثار ارزشمندی در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی به‌جا مانده است که از آن جمله می‌توان به «نکته‌ها از گفته‌ها»، «فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان(عج)»، «فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی(ره)» به زبان فارسی و اردو، «ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی درباره رویداد غدیر خم»، «شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره» و «نغمه عاشقی» اشاره کرد. در کنار اینها، حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رفت. وی که عمر خود را در فقاهت و عرفان اسلامی، مجالس وعظ و درس و خطابه‌ها و مجلس روضه ائمه اطهار(ع) سپری کرده بود، مدتی پیش به دلیل بیماری، در بیمارستان نیکان تهران بستری شد که سرانجام، روز گذشته در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

دفاع از مقام و جایگاه ولایت
یکی از نقاط برجسته زندگی مرحوم فاطمی‌نیا، دفاع از مقام و جایگاه ولایت، بویژه در زمان فتنه 88 بود. آذرماه 88 رسانه‌ها گزارش دادند که استاد فاطمی‌نیا در پایان یکی از جلسات سخنرانی خود، با توجه به شرایط موجود در جامعه، مطالب مهمی را پیرامون شخصیت رهبر معظم انقلاب و تبعیت از ایشان مطرح کرد.
به گزارش رجانیوز، مرحوم استاد فاطمی‌نیا در این‌باره گفت: «بنده روی منبر امام حسین(علیه السلام)، در خانه خدا، آن هم در مجلس حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید.» وی با بیان اینکه «قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید» اضافه کرد: «این مرد بزرگ عز اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم.»
استاد فاطمی‌نیا ادامه داد: «جوان‌ها یک وقت افکارتان را این‌طرف و آن‌طرف نکنید. فقط حواستان به رهبر باشد، گوشتان به رهبر باشد. فلان کسی همچنین چیزی گفت، فلان روزنامه همچنین چیزی نوشت، گوش ندهید، گوشتان به رهبر باشد. خدایا به حق زهرای مرضیه (سلام‌الله علیها) این رهبر را حفظ کن. خدایا ما را قدردانش قرار بده.»

پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها
به دنبال درگذشت حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا، شخصیت‌های داخلی و خارجی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، این ضایعه را تسلیت گفتند.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در پیام خود تأکید کرد: این استاد برجسته اخلاق با کلام و بیان نافذ و سخنان تأثیرگذار زندگی پرخیر و برکت خود را با اخلاص وقف ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اعتقادی در سطوح مختلف کرد و با تألیف آثار ارزشمند کارنامه درخشانی از خود بر جا گذاشت که همچون چراغی فروزان، الهام‌‏بخش باقی خواهد ماند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، از جمله شخصیت‌هایی بودند که با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، رحلت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.