جبران عقب‌ماندگی صنعت نفت و گاز با شرکت‌های دانش‌بنیان

سال‌های سال است که گفته می‌شود ایران به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در توسعه بخش نفت و گاز در میادین مشترک با کشور‌های همسایه و همچنین صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالا در بازار‌های جهانی، سرمایه قابل ملاحظه‌ای را از دست می‌دهد. هرچند راهبرد دولت پیشین این بود که به کمک جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی عقب‌ماندگی در توسعه نفت و گاز را جبران کند، اما در این مسیر ناکام بود. دولت سیزدهم، اما با میدان دادن به سرمایه و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارد عقب‌ماندگی در توسعه بخش مذکور را جبران کند.
تحریم‌های نفتی بی‌شک روی سرمایه‌گذاری‌های ایران در بخش توسعه نفت و گاز تأثیر منفی گذاشته است و کارشناسان می‌گویند کاهش درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز، بودجه کشور را به شکلی تحت تأثیر داده که رفاه مردم جامعه در دهه گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
تفاوت راهبرد توسعه‌ای دو دولت
هرچند دولت پیشین قصد داشت عقب‌ماندگی صنعت نفت و گاز را در بهره‌برداری از میادین مشترک با همسایه‌ها و همچنین توسعه صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالا با جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی جبران کند، اما در این مسیر ناکام بود و بدتر از همه آنکه از توان تولید داخل برای توسعه صنعت استفاده نکرد، ولی دولت سیزدهم قصد دارد با میدان‌داری متخصصان، شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌های داخلی، عقب‌ماندگی بخش نفت و گاز را جبران کند.


در همین راستا حجت‌الاسلام رئیسی در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت گفت: تأمین ۷۰درصدی تجهیزات و نیازمندی‌های صنعت نفت در داخل کشور مایه خوشحالی است.
به گفته وی در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی می‌تواند به ایجاد اشتغال دانش‌بنیان و ارتقای ظرفیت‌های صادراتی کشور منتج شود.
رئیس‌جمهور در جریان این بازدید از غرفه‌های تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دیدن کرد و با توضیحات مسئولان این شرکت‌ها از روند فعالیت‌ها و تولیدات آنان مطلع شد.
نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که به عنوان بزرگ‌ترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه، سالانه با حضور جمعی از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی در زمینه این صنایع برپا می‌شود، فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت‌های فعال در این صنعت، دستاورد‌ها و محصولات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان صنعت نفت قرار دهند.
نیاز صنعت نفت به سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌ها از یک‌سو و نیاز روزافزون به استفاده از توان شرکت‌های فنی و دانش‌بنیان برای حل مسائل و افزایش بهره‌وری از سوی دیگر باعث شده در نمایشگاه بیست و ششم، آخرین پیشرفت‌ها و پیشنهاد‌های شرکت‌های توانمند بخش خصوصی برای کمک به صنعت نفت مطرح و ارائه شود.
از نکات قابل توجه در این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به صورت اختصاصی در سالن‌های متعدد است.
آغاز بیش از ۴۰ پروژه جدید نفتی
به گزارش تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد‌های نفت و گاز جهان به‌شمار می‌آید و امسال بیش از هزار و ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی دانش‌بنیان در این نمایشگاه حاضر شدند.
وی افزود: در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته بسیار پرشورتر بود، قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌های زیادی امضا شد.
وزیر نفت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازدیدی که در آخرین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی داشت، اظهار کرد: تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این سال‌ها بسیار توانمند شده‌اند. از این‌رو باید گام‌های بلندی برای صدور خدمات خود بردارند.
اوجی با تأکید بر اینکه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، به‌ویژه در بخش کشور‌های واقع در امریکای لاتین بسیار فعال شده است، افزود: امسال وزارت نفت بیش از ۴۰ پروژه جدید به ارزش ۳۰ میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد که تکیه اصلی ما برای تأمین تجهیزات این پروژه‌ها شرکت‌های داخلی هستند.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت برنامه‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های داخلی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد.