منتظر پاسخ آمريكا هستيم

آرمان ملي: سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص نتايج سفر انريکه مورا مسئول هماهنگ کننده مذاکرات وين به تهران و تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي در راستاي عدم حصول نتيجه در جريان مذاکرات وين اظهار داشت: هر موقعي که ابتکار و تحرکي در حوزه ديپلماسي انجام مي‌شود رژيم جعلي اشغالگر قدس تحريکات خود را ضد ديپلماسي انجام مي‌دهد و اين چيز جديدي نيست. سعيد خطيب‌زاده گفت: در ادامه تماس‌ها که بين ايران و هماهنگ کننده مذاکرات وين انجام مي‌شد آقاي اميرعبداللهيان و آقاي بورل در جريان مذاکره تلفني خود توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوري انجام شود و در همين چارچوب آقاي مورا به تهران آمدند. مذاکرات جدي در طول اين سفر و معطوف به نتيجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف ايران انجام شد. در اين سفر آقاي مورا و آقاي باقري چندين دور گفت‌وگوي طولاني داشتند. در مورد برخي راه‌حل‌هايي که پيشنهاد شد اگر طرف آمريکايي پاسخ دهد ما مي‌توانيم در موقعيتي قرار بگيريم که همه طرف‌ها براي انجام توافق به وين برگردند. وي افزود: اگر امروز آمريکا تصميم سياسي خود را بگيرد و اعلام کند مي‌توانيم گام مهمي را در راستاي پيشرفت مذاکرات انجام دهيم. سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ارتباط با سفر اميرقطر به تهران و برخي مباحث مطرح شده در مورد اين سفر از جمله اينکه دو دستور کار مهم سفر اميرقطر به تهران رايزني در ارتباط با تبادل زندانيان بين ايران و آمريکا و همچنين تسهيل آزادسازي بخشي از منابع بلوکه شدن ايران در خارج از کشور بوده بيان کرد: سفر امير قطر به تهران در پاسخ به سفر چندي پيش آقاي رئيسي، رئيس‌جمهور به دوحه بود. در اين سفر چندين پرونده، موضوع دوجانبه و رايزني‌هاي منطقه‌اي مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. ما از تمامي تلاش‌هاي دولت قطر و شخص امير قطر براي حل و فصل موضوعاتي که در منطقه وجود دارد و برخي موضوعاتي که مرتبط با ايران است تشکر مي‌کنيم. از تلاش‌هاي صادقانه اميرقطر قدرداني مي‌کنيم و دوستي با قطر را ارج مي‌نهيم. خطيب‌زاده در ارتباط با اظهارات بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بعد از سفر آقاي مورا به تهران مبني بر اينکه مذاکرات از بن‌بست خارج شده عنوان کرد: در مورد اظهارات ايشان به نظرم بايد بيشتر جنبه ايجابي اين اظهارات مدنظر قرار بگيرد. اينکه در يک يا دو نقطه اختلافاتي در مذاکرات داشته باشيم يک امر غير طبيعي نيست. رفت و آمدهاي پيام‌ها هيچ وقت در هيچ نقطه‌اي متوقف نبوده است و همان‌طور که گفتم مناسب است از منظر ايجابي به اين اظهارات توجه کنيم. وي ادامه داد: ملاقات‌ها در تهران مسير درستي را پيش آورده است حرکت رو به جلو بوده است ابتکاراتي که اعلام شده از سوي ايران قابل اجرا است و به نظر مي‌رسد از نظر اتحاديه اروپا قابل اجراست. تنها منتظر تصميم واشنگتن هستيم. ما اکنون نسبت به قبل از سفر آقاي مورا در تهران در موقعيت بهتري قرار داريم. آن چه که امروز در دسترس است چند قدم جلوتر از قبل از سفر آقاي مورا به تهران است. سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با درخواست‌هاي فرابرجامي و اينکه آيا ايران نيز در خواست‌هاي فرابرجامي دارد، اذعان کرد: اين آمريکا است که به تعهدات خود در برجام بعضا عنوان برچسب فرابرجامي مي‌زد که اين از اساس غلط است.
سخنگوي دستگاه در اين باره که اگر آمريکا به پيشنهادات مطرح شده پاسخ دهد ما به وين برمي‌گرديم آيا اين بازگشت به وين براي ادامه مذاکرات است يا امضاي توافق اذعان کرد: در خصوص وين مذاکرات متوقف نشده است که بخواهد در وين ادامه پيدا کند. همان‌طور که پيش از اين بارها گفته‌ام پيام‌ها بين طرفين به صورت مستمر رد و بدل شده است و سفر اخير آقاي مورا به تهران در اين راستا بود که در رفت و برگشت‌ها تسريع پيدا کند. خطيب‌زاده گفت: در مورد معدود مسائل باقي‌مانده اما مهم، اگر مسائل حل شود به وين براي اعلام توافق مي‌رويم.
هر جا نخواستند توافق کنند برچسب فرابرجامي به آن زدند
وي همچنين درباره اظهارات ميخائيل اوليانوف، سفير روسيه در وين در ارتباط با مذاکرات وين تصريح کرد : نقش روسيه در مذاکرات وين نقش سازنده و مثبتي بود. من درباره توئيت‌هاي پراکنده افراد صحبت نمي‌کنم. صدايي که ما مي‌شنويم صدايي است که در ملاقات آقايان لاوروف و اميرعبداللهيان در مسکو همه شنيدند و هم لاوروف پشت تريبون اعلام کرد که اگر امروز توافق شود روسيه هيچ مشکلي ندارد و تلاش مي‌کند و موضع رسمي دولت روسيه را گفت و هم آقاي اميرعبداللهيان موضع ايران را به صراحت بيان کردند. خطيب‌زاده در مورد سفر انريکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وين به تهران و اين‌که آيا دست خالي آمد و دست پر رفت يا آنها هم ابتکار و پيشنهادي داشتند افزود : آقاي مورا با دستورکار مشخصي به ايران آمدند. مذاکرات در تهران همراه با ابتکارات ويژه خاص ايران بود. ايران از آغاز مذاکرات، چندين بار اين خلاقيت‌ها را به کار برد که کم‌کاري‌ها و عدم تصميمات سياسي طرف مقابل را مرتفع کند. متاسفانه تا امروز توافق، منتظر تصميم سياسي در واشنگتن است. وي اظهار کرد: اصطلاحاتي مانند «فرا برجامي» که بعضا از سوي مقامات آمريکايي مي‌شنويد، موضوعي است که آن‌ها از روز اول مذاکرات هر جايي که نخواستند توافق کنند و به تعهدات‌شان عمل کنند يک برچسب فرابرجامي به آن زدند که به تعهدات‌شان عمل نکنند.