نماینده مجلس یا مامور شناسایی مقصر ایربگ؟

آرمان ملي – مطهره شفيعي: سياست دنياي عجيبي است؛ دنيايي که چارچوب مشخصي ندارد و مي‌توان در همه حوزه‌ها ردي از آن يافت. دراين ميان آنچه سبب ابهام شده، اظهارات برخي سياستمداران درباره موضوعات تخصصي است و اين مقوله با حضور سياست در برخي عرصه‌ها هم‌معني نيست. به عنوان نمونه روز گذشته بود که يک سياستمدار قديمي درباره باز نشدن ايربگ خودروها به اظهار نظر جالبي پرداخت. اين سياستمدار که نماينده مجلس هم هست مصطفي ميرسليم نام دارد. در روزمه او وزارت ارشاد، عضويت در مجمع تشخيص مصلحت، دبيري شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مشاور امور تحقيقاتي رئيس‌جمهور ، مشاور عالي رئيس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري درج شده است و البته مدتي عضو هيات‌مديره شرکت دسا و رئيس هيات‌مديره ايپکو هم بوده است و ظاهرا از اين جايگاه به اظهار نظر مي‌پردازد.
آمار متفاوت ميرسليم!
ماجرا از 20 دي سال گذشته آغاز شد که در نتيجه تصادف زنجيره‌اي در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بيش از 50 نفر مصدوم و کشته شدند. آن چيزي که در اين سانحه موجب حيرت همگان شد، باز نشدن ايربگ‌هاي خودروهاي توليد داخل بود. اما ميرسليم اينچنين مدعي مي‌شود که «بازنشدن ايربگ 100 خودرو بين 900 هزار خودروي توليد شده، آماري ناچيز است.» اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود که سردار هاديانفر رئيس پليس راهور فراجا پس از اين حادثه گفت: «از 100 تصادف، ايربگ 93 خودرو باز نمي‌شود. خودرو‌هاي ما نه زيباست نه ايمني دارد نه کيفيت دارد، خيلي هم گران است.»
سياستمدار يا متخصص ايربگ خودرو؟


ميرسليم مدعي علم در زمينه خودرو سازي است و مي‌گويد: «هيچکس به اندازه من نمي‌تواند خودروسازي را نقد کند. من نزديک به 50 سال است که در صنعت خودروسازي هستم و هيچکس به اندازه من نمي‌تواند به اين حوزه نقد کند؛ کما اينکه بيش‌ترين نقد را به حوزه خودروسازي انجام داده‌ام اما با افرادي مخالفم که گول وارداتچي‌ها را مي‌خورند. درحال حاضر 14 خانواده وارداتچي در کشور داريم که داراي نمايندگي هستند و اقدام به واردات خودرو مي‌کنند؛ آن هم خودروهايي که به هيچ وجه به درد توده مردم نمي‌خورد بلکه به درد پولدارها و ثروتمندان مي‌خورد.» عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «توليد خودروهاي داخلي در طول اين چندسال ساخته شده، لج خودروسازان خارجي و واردکنندگان را در آورده است. سمند، رانا، دنا و تارا جزو خودروهاي بسيار خوبي بودند که در طول اين سال‌ها توليد شدند که نزديک به 60هزار دستگاه از اين خودروها به خارج از کشور صادر مي‌شود. صنعت خودروسازي کشور در طول ساليان گذشته رو به پيشرفت بوده است و وارداتچي‌ها براي اينکه بر سر اين پيشرفت بزنند، مدام درحال لگد پراکني به اين صنعت هستند. آن‌ها بزرگنمايي چند ضعف، عليه صنعت خودرو سياه‌نمايي مي‌کنند.» ميرسليم در واکنش به ادعاي بازنشدن ايربگ خودروهاي داخلي در تصادفات جاده‌اي اظهارکرد: اين ادعا به هيچ وجه صحت ندارد و کساني مدعي بازنشدن ايربگ خودروها هستند، خودشان در اين تصادفات مقصرند. پليس راهنمايي و رانندگي در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگيري نمي‌کند و بعد مدعي بازنشدن ايربگ‌ها مي‌شود. حتي به فرض اينکه ايربگ خودروها هم باز نشود، يک نقص فني است که بايد برطرف شود. بازنشدن ايربگ 100 خودرو بين 900 هزار خودروي توليد شده، آماري ناچيز است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسائل مالي صنعت خودروسازي گفت: اغلب کارخانه‌هاي خودروسازي به دليل اينکه قيمت تمام شده محصولاتشان، بيشتر از قيمت فروششان است، درحال ضرر هستند و به ناچار بايد از بانک وام بگيرند. همچنين بعد از گرفتن وام، بايد 20 الي 25 درصد بهره وام را پرداخت کنند که با اين اوصاف چاره‌اي جز گران کردن محصولاتشان ندارند. درحال حاضر صنعت خودروسازان کشور نزديک به 200 هزار ميليارد تومان است. ميرسليم با بيان اينکه گراني خودرو هيچ ارتباطي با خودروسازان ندارد، بيان کرد: گراني کنوني قيمت خودرو به دليل اشکال در سيستم توزيع و وجود واسطه‌هاست؛ به همين دليل دولت بايد سيستم توزيع خودرو را اصلاح کند. کارخانه‌هاي خودروسازي تمام محصولاتشان را با ضرر در بازار مي‌فروشند؛ به عنوان مثال قيمت پژوي 206 در کارخانه 160 ميليون تومان است که در بازار، بالاي 300 ميليون تومان به فروش مي‌رسد؛ اما مشخص نيست که ما به تفاوت اين قيمت، به جيب چه کساني مي‌رود.
درخواست متخصصان از سياسيون
ورود ميرسليم به موضوع ايربگ‌ها در حالي است که متخصصان اين حوزه بارها درخواست عدم سياسي کردن موضوع را داشتند مانند محمدرضا نجفي‌منش رئيس انجمن قطعه‌سازان خودرو که گفته بود: درخواست قطعه‌سازان از نمايندگان محترم مجلس، نهاد پليس و مردم اين است که در صنعت خودرو سياسي‌کاري نشود ، زيرا خودرو همچون ساير کالا‌هايي که در کشور به توليد مي‌رسد، يک کالاي توليدي است. علت حساسيت ويژه بر روي کالاي خودرو اين است که برخي هدف‌هايي نظير واردات خورو‌هاي خارجي را دنبال مي‌کنند و ابزار آن را تخريب خودروي داخلي مي‌دانند. بر همين اساس براي رفع اين مشکل در جلسه وزارت صمت پيشنهاد موافقت با صدور مجوز واردات خودرو مطرح شد.
ماشين برقي چه شد؟
گفتني است ماشين برقي، ارديبهشت 96 موضوع حاشيه‌اي مناظره سوم، به يکي از موضوعات داغ توئيتر بدل شد و جايگاه پنجم پرمخاطب‌ترين توئيت ايراني‌ها را به خود اختصاص داد. يکي از بحث‌هاي فرعي در مناظره آخر انتخابات رياست جمهوري، درباره علم و فناوري بود. هرچند موضوع مهمي است، اما آنقدر بحث‌هاي سياسي و افشاگري‌ها حاشيه براي مناظره ايجاد کرد که موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه و شرکت‌هاي دانش بنيان به چشم نيامد. اما يکي از سخنان مصطفي ميرسليم، واکنش توئيتري پررنگي داشت. او در جايي از مناظره گفت: خودروي برقي را برديم آقاي روحاني سوار شد بعد مجوز واردات از ژاپن داد! اما جالب اينکه يکي از مديران پروژه خودروي برقي که ميرسليم به آن اشاره کرد، با انتشار عکسي، واکنش سريعي به حرف‌هاي اين نامزد انتخابات داشت. محمدحسين انصاري در توئيتر نوشت: «اين خودرو رو ما (#پاراکس- موتور) ساختيم و الان هم با حمايت دولت داره مراحل پلاک‌گذاري و راه اندازي خط توليد رو ميگذرونه.»