آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در 21 شهر جدید

در جلسه شورای‌ عالی مسکن که دیروز (سه‌شنبه) به ریاست رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر راه و شهر‌سازی برگزار شد‌، فرمان آغاز ساخت کشور ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در ۲1 شهر جدید در ۱۱ استان از سوی آیت‌الله رئیسی صادر شد.
طرح‌های کلنگ‌زنی شده نهضت ملی مسکن در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان انجام گرفت.
از جمله در استان تهران در شهر جدید پرند ۴ هزار و ۴۹۷ واحد، در پردیس ۲ هزار و ۵۰۰ واحد و در ایوانکی ۴ هزار واحد مسکونی کلنگ‌زنی شد. بیشترین واحدهایی که با دستور رئیس‌جمهوری کلنگ‌زنی شد مربوط به شهر جدید هشتگرد در استان البرز است که ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد کلنگ‌زنی شد.
دیروز هم چنین در فولادشهر اصفهان ۱۴ هزار و ۷۵۰ واحد و در شهر جدید گلبهار خراسان رضوی نیز ۱۰ هزار و ۸۲۹ واحد کلنگ‌زنی شد.


آیت‌الله رئیسی در این جلسه طی سخنانی با بیان اینکه ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال و رفع دغدغه مردم در این زمینه هم نیاز جدی جامعه، هم وعده دولت و هم تکلیف قانونی است، گفت: امکانات و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن کاملا فراهم است اما این ظرفیت‌ها باید به شکل صحیح مدیریت شود و به فعلیت برسد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قانون جهش ساخت مسکن همه دستگاه‌ها و نهادها را موظف به همکاری در زمینه تحقق اهداف نهضت ملی ساخت مسکن کرده است، افزود: در حدود ۸ ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه اجرای این قانون انجام شده که لازم بوده اما کافی نیست.
رئیسی با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه از سوی وزیر راه و شهر‌سازی درباره میزان پیشرفت اجرای قانون جهش ساخت مسکن و میزان عملیاتی شدن تعهدات تعیین شده برای دستگاه‌های مختلف، اظهار داشت: با وجود آنکه این روزها بدنه دولت به شدت درگیر اجرای قانون مردمی‌‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها است، اما بنا به درخواست وزیر راه و شهر‌سازی و نظر به اهمیت موضوع مسکن برای بنده، این جلسه برای بررسی و حل و فصل مشکلات پیش‌روی اجرای قانون جهش ساخت مسکن برگزار شد.
همه دستگاه‌ها رفع دغدغه‌های خانوارها
در زمینه مسکن را جزو اولویت‌های اصلی خود بدانند
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات این جلسه باید با جدیت پیگیری و اجرایی شود، ادامه داد: مسئولان وزارت راه و شهر‌سازی، استانداران، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و همه دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون جهش ساخت مسکن، ایجاد جهش واقعی در ساخت مسکن را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهند و تلاش کنند دغدغه خانوارها در زمینه هزینه‌های مسکن تا حد قابل قبولی رفع
شود.
رئیسی با بیان اینکه برنامه دولت سیزدهم برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نیازمند جدیت و اهتمام همه اجزای دولت است، تصریح کرد: کسانی باید مسئول عمل به این وعده شوند که از روحیه انقلابی و جهادی برخوردار باشند؛ کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند یا خدای ناکرده نمی‌خواهند این برنامه عملیاتی شود، قطعا برای اجرای این برنامه مضر بوده و باید کنار گذاشته شوند.
تلاش برای رفع عقب‌ماندگی‌ها
در نهضت ملی مسکن
رئیسی گفت: عقب‌ماندگی‌های اجرای طرح در زمینه تحقق خط اعتباری تامین منابع صندوق ملی مسکن، واریز درآمدهای مالیاتی حوزه زمین و مسکن به این صندوق، واگذاری زمین‌های مستعد اجرای طرح از سوی دستگاه‌ها به وزارت راه و شهر‌سازی و استانداری‌ها، تسریع در صدور مجوزهای لازم از جمله از سوی شهرداری‌ها، تمهید خدمات شهری و زیربنایی و هر گونه تاخیر و عقب‌ماندگی دیگر در کوتاه‌ترین زمان باید رفع شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستگاه‌ها و اداراتی که زمین در اختیار دارند در هماهنگی با وزارت راه و شهر‌سازی می‌توانند از آنها برای ساخت مسکن مورد نیاز کارمندان ثبت‌نام کرده خودشان بهره بگیرند،‌ افزود: هماهنگی کامل دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون جهش ساخت مسکن ضرورت دارد و بنده هم این آمادگی را دارم تا هر زمان که نیاز بود جلسات شورای‌عالی مسکن را برای رفع مشکلات و موانع اجرای سریع‌تر نهضت ملی مسکن برگزار
کنم.
فرصت یک ماهه استانداران برای تعیین تکلیف اراضی مدنظر برای نهضت ملی مسکن
آیت‌الله رئیسی همچنین استانداران را موظف کرد ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف نموده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهر‌سازی اعلام نمایند.
رئیس‌جمهور همچنین در این جلسه دستور آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید را در قالب نهضت ملی مسکن با الگوی ایرانی و اسلامی و بهره‌گیری از روش‌های صنعتی انبوه‌‌سازی مسکن صادر کرد و در این رابطه تصریح کرد: یکی از عرصه‌های جدی تحقق اشتغال دانش‌بنیان، بخش ساخت مسکن به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد کشور است.
استفاده از تجارب صنعتی‌‌سازی و دانش‌بنیان
در عرصه ساخت مسکن
رئیسی خاطرنشان کرد: امروز علاوه‌بر تجریبات خوبی که در دنیا در زمینه صنعتی‌‌سازی مسکن وجود دارد، در داخل کشور نیز شرکت‌های پیش‌رو در زمینه صنعتی‌‌سازی ساختمان و به کارگیری دستاوردهای دانش‌بنیان فعال هستند که باید از این توانمندی‌ها و تجارب در جهت رونق صنعت پیشران مسکن، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه ساخت و ارتقای شاخص‌های کیفی بهره گرفته شود.پیش از سخنان رئیس‌جمهور، مهندس رستم قاسمی وزیر راه و شهر‌سازی نیز در سخنانی نهضت ملی مسکن را طرحی فراوزارتخانه‌ای توصیف و تصریح کرد: برنامه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی شاید بزرگ‌ترین پروژه دولت است که روند اجرا و نتایج آن نیز کاملا شفاف و قابل بررسی و ارزیابی
است.
در این جلسه وزارت راه و شهر‌سازی مصوباتی در سه حوزه زمین، تسهیلات و مصالح ارائه کرده بود که پیشنهادات مطرح شده در حوزه‌های زمین و تسهیلات بررسی و به تصویب رسید و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادات بخش مصالح به جلسه آتی موکول شد.
افزایش منابع و الزامات اجرایی
برای برخورد با پدیده‌های گرانفروشی و احتکار
همچنین در جلسه دیروز سه‌شنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد پیرو افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی با تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی، گزارشی از عملکرد این سازمان در هفته اخیر ارائه شد.
در این گزارش اقدامات سازمان تعزیرات در برخورد با پدیده‌های گرانفروشی و احتکار مطرح و مقرر شد برای برخورد مؤثرتر با تخلفات اقتصادی منابع و الزامات اجرایی در اختیار این سازمان قرار گیرد. همچنین در این جلسه گزارشی از وضعیت بازار پس از اجرای قانون مردمی کردن و توزیع عادلانه یارانه‌ها ارائه شد و رئیس‌جمهور دستور داد کالا به وفور در بازار تامین شده و موانع موجود در این زمینه برطرف شود.
روابط عمومی‌ها و اصحاب ارتباطات،
مشعل‌داران توسعه آگاهی و جهاد تبیین در جامعه
رئیسی بعد از ظهر سه‌شنبه نیز در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گفت: جهان امروز بیش از همیشه به گردش آزاد اطلاعات، اطلاع‌رسانی صادقانه و صیانت فعالانه از افکار عمومی نیازمند است.
رئیس‌جمهور افزود: در روزگار تکثر فزاینده پیام‌های رسانه‌ای، پی‌ریزی ارتباط سالم و موثر با مردم و نخبگان دشوارتر از همیشه است و تحقق این مهم جز با بکارگیری روش‌ها و راهبردهای عالمانه در حوزه روابط عمومی امکان‌پذیر نیست.
رئیسی با تبریک روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات به همه فعالان دغدغه‌مند این عرصه، اظهار داشت: روابط عمومی‌ها و اصحاب ارتباطات، مشعل‌داران توسعه آگاهی و جهاد تبیین در جامعه به شمار می‌روند و به همین مناسبت، از جایگاهی مهم در تحقق اقناع عمومی که پیش‌شرط توفیق نظام حکمرانی در همه عرصه‌ها است، برخوردارند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتباط مستمر با مردم خصوصاً در دولتی که داعیه عدالت‌محوری و مردمی بودن دارد، از اهمیتی بنیادین برخوردار است، اظهار داشت: تحقق این ارتباط مستمر در گروی توانمندی حرفه‌ای و ایفای نقش مسئولانه همه روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور است.
رئیسی تصریح کرد: در روزهایی که مهم‌ترین نیاز کشور احیای امید و ترمیم سرمایه اجتماعی است، مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش همه روابط عمومی‌ها قرار دارد و لذا از درگاه خداوند متعال برای یکایک فعالان و متخصصان این عرصه در ایفای این مسئولیت مهم آرزوی توفیق مسألت می‌کنم.
در این جلسه بررسی طرح الزامات و اقدامات کلان چهارساله دولت برای فضای مجازی در دستور قرار گرفت و با تصویب شورای‌عالی فضای مجازی مقرر شد رسیدگی به این موضوع به شورای معین واگذار شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب بر پیکر حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا نماز میت اقامه کردند آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در 21 شهر جدید نگاهی به روند انتخابات لبنان (یادداشت روز) اخبار ویژه گزارش سفیر آمریکا در سازمان ملل از جنگ اوکراین و بحران مواد غذایی در غرب کشف 2700 تن انواع کالای اساسی احتکار شده طی 24 ساعت ایجاد آشوب و سوءاستفاده از مطالبات مردم مأموریت جاسوس‌های فرانسوی و محکومین امنیتی گزارشی از پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت کارخانه تولید پهپاد «ابابیل ۲» در تاجیکستان افتتاح شد از دوران تاریک رضاخانی تـا روزگـار شکوفـایی انقلاب جریان مقاومت با کسب بیشترین آراء پیروز قطعی انتخابات سرنوشت ساز لبنان شد دغدغه مجلس برای مایحتاج مردم مورد تمسخر اصلاح‌طلبان آیا شورای برون مرزی به این تور تفریحی توجه دارد؟ (نکته ورزشی) گزارشی از پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت گزارشی از پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت