کارخانه تولید پهپاد «ابابیل ۲» در تاجیکستان افتتاح شد

در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی بین دو کشور، کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه این کشور در دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد.
به گزارش فارس، سرلشکر باقری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانسته در تمام ابعاد نظامی و دفاعی به ویژه هواپیما‌های بدون سرنشین رشد قابل توجهی داشته باشد، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی به کشور‌های هم‌پیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افتتاح کارخانه ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: انشاءالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهدا گردید.
در ادامه سرلشکر باقری در راستای همکاری‌های دوجانبه پیرامون مسائل امنیتی و مرزبانی دو کشور، با سپهبد سیمومین یتیم‌اف، رئیس کمیته امنیتی دولتی جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.


تقویت توان دفاعی و نظامی در راستای هم‌افزایی و همکاری هرچه بیشتر در مرز‌های مشترک و همچنین موضوعات و تحولات منطقه و افغانستان از مهم‌ترین محور‌های این گفت‌وگو بود.
طرفین بر ادامه تعاملات و رایزنی‌ها و نشست‌های تخصصی پیرامون مسائل منطقه‌ای و فی‌مابین تاکید کردند.
پهپاد ابابیل - ۲ از تولیدات سازمان صنایع هواپیمایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. این پهپاد جزو پهپادهایی است که به صورت انبوه در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد.
این پهپاد جزو پهپادهایی با ارتفاع پروازی پایین و مداومت پروازی کوتاه با ماموریت هدف و شناسایی هوایی از مواضع دشمن عنوان شده است. روش پرتاب آن نیز به شکل پرتاب از روی پرتابگر ریلی Jato، نیوماتیکی و خودرویی است.
بیشینه برد عملیاتی این پهپاد ۲۰۰ کیلومتر و بیشینه سرعت کروز آن نیز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که ارتفاع پروازی ابابیل - ۲ را می‌تواند حداکثر به ارتفاع پروازی ۱۱ هزار پا برساند. هدایت و ناوبری آن نیز GPS/INS بوده و به دو روش کنترل از راه دور و خودکار هدایت می‌شود.
موتور پیستونی دو سیلندر ابابیل - ۲ با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوخت ۵ لیتر بر ساعت را داراست. محموله اپتیکی این پهپاد نیز یک دوربین نیکون با کیفیت تصویر ۱۲ مگاپیکسل و وزنی بالغ بر ۷۰ کیلوگرم است.
خبر دیگر اینکه، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بعد از استقبال رسمی توسط سپهبد شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان و همچنین شرکت در مراسم باشکوه نظامی و سان از یگان‌های نمونه و تشریفات نیرو‌های مسلح تاجیکستان در یک نشست تخصصی ضمن بررسی راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه و مبارزه با تروریسم در منطقه آسیای مرکزی، با تاکید بر اینکه نیرو‌های مسلح دو کشور باید علاوه بر برقراری امنیت در مرز‌ها با یکدیگر تعامل و تبادل نظر داشته باشند، تصریح کرد: توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه و همچنین تبادل آموزش و توسعه همکاری نظامی پیرامون مبارزه با تروریسم، باید در اولویت نیرو‌های مسلح دو کشور قرار گیرد.
سپهبد شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار از طرح‌های نیرو‌های مسلح ایران برای مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته و مواد مخدر با کمک و همکاری دو کشور استقبال کرد و گفت: برگزاری رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی از اولویت‌های نیرو‌های مسلح کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران است.
موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد‌
و تبادل دانش با کشورهای دوست
یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران پرداخت و نوشت، ایران با توجه به رشد ساخت پهپادهای بومی نیازی به خرید پهپاد از چین ندارد، اما در عین حال دو کشور می‌توانند برای ارتقا پهپادهای خود به تبادل دانش بپردازند.
به گزارش فارس، اندیشکده «میدل ایست» در مطلبی به قلم توویا گرینگ که روز دوشنبه منتشر شد نوشت، نمایندگان چین در سفر اخیر به تهران با مقامات ارشد ایران از جمله «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع ایران دیدار کردند. این دیدار در حالی صورت گرفت که چین بر تعهد خود به صلح و امنیت در خاورمیانه و خلیج فارس تاکید کرده در عین حال، ایالات متحده را به دلیل تحریم یکجانبه ایران مورد انتقاد قرار داده است.
تامین‌کنندگان تسلیحات چینی که نسبت به تحریم‌ها محتاط هستند، به‌دلیل تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که تا اکتبر ۲۰۲۰ برقرار بود، با احتیاط با ایران برخورد کردند. با رفع محدودیت‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی ممکن است به‌دنبال تنوع بخشیدن به مجموعه‌‌های خود با فروش فناوری های نظامی باشند. این در حالی است که چین در بیشتر دهه ۱۹۸۰ یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات برای هر دو طرف در جنگ ایران و عراق بود.
این اندیشکده در بخش دیگری با اشاره به موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد بومی پیشرفته نوشت، چین، برخلاف سایر تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات در منطقه، از جمله ایالات متحده این امکان را دارد تا به بزرگ‌ترین تامین‌کننده پهپادهای مسلح در منطقه تبدیل شود، اما نکته قابل توجه این است که ایران قادر است پهپادهای خود را در داخل تولید کند.
شبکه فاکس‌نیوز گزارش کرد که ماهواره ایرانی «نور ۲» که اوایل سال جاری میلادی در مدار قرار گرفته بود، به عنوان بخشی از اولین دسته از تصاویر با وضوح بالا، تصویری از مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین ارسال کرد.
خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش کردند که ماهواره نور۲ که در ماه مارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب شده بود، همچنین تصاویری از استان‌های جنوبی فارس و بوشهر گرفته است.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی ماهواره‌ای ایرانی که در مدار ۳۱۱ مایلی قرار دارد، بتواند از تمام سطح زمین تصویربرداری رنگی انجام دهد و تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که توسط جوانان ایرانی ساخته شده است ارسال کند. این اولین بار است که یک ماهواره بومی تصاویری با وضوح بالا با رنگ واقعی ارسال می‌کند.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب بر پیکر حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا نماز میت اقامه کردند آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در 21 شهر جدید نگاهی به روند انتخابات لبنان (یادداشت روز) اخبار ویژه گزارش سفیر آمریکا در سازمان ملل از جنگ اوکراین و بحران مواد غذایی در غرب کشف 2700 تن انواع کالای اساسی احتکار شده طی 24 ساعت ایجاد آشوب و سوءاستفاده از مطالبات مردم مأموریت جاسوس‌های فرانسوی و محکومین امنیتی گزارشی از پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت کارخانه تولید پهپاد «ابابیل ۲» در تاجیکستان افتتاح شد از دوران تاریک رضاخانی تـا روزگـار شکوفـایی انقلاب جریان مقاومت با کسب بیشترین آراء پیروز قطعی انتخابات سرنوشت ساز لبنان شد دغدغه مجلس برای مایحتاج مردم مورد تمسخر اصلاح‌طلبان آیا شورای برون مرزی به این تور تفریحی توجه دارد؟ (نکته ورزشی) گزارشی از پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت گزارشی از پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت