تشکیل دولت با نسخه مقاومت

زهره صفاری/ شمارش آرای انتخابات لبنان درحالی به پایان رسید که با مشارکت حدود 41درصد مردم، هیچ یک از سه لیست رقیب این کشور موفق به کسب اکثریت پارلمان نشدند اما با افزایش کرسی‌های حزب‌الله در میان احزاب شیعی و پیروزی نمایندگان حزب امل، ائتلاف 8مارس همچنان با 68 کرسی قدرتمندترین فراکسیون‌ در مجلس خواهد بود. با این نتایج انتظار می‌‌رود تشکیل دولت در لبنان کاری دشوار باشد.
این نتایج درحالی به دست آمده که با کناره‌گیری «سعد حریری»، برای نخستین‌بار انتخابات پارلمان بدون حضور نمایندگان حزب المستقبل برگزار شد و با وجود مشارکت نه‌چندان پایین اهل تسنن، خروجی این انتخابات، 128کرسی را عمدتاً میان مسلمانان و مسیحیان لبنانی تقسیم کرده است. در این دوره 16کاندیدای مستقل نیز به پارلمان راه یافتند که این رقم نسبت به انتخابات سال 2018، 15کرسی رشد را نشان می‌‌دهد.
به اذعان ناظران لبنانی از اتحادیه‌های دموکراتیک و سازمان‌های مردم نهاد، نخستین انتخابات پس از اعتراضات سال 2019 که طی آن 718نفر در قالب 103فهرست برای 128کرسی رقابت کردند، با کمترین آمار خشونت و اغتشاش برگزار شد و در جمع‌بندی آمارها دست‌کم 3هزار و 600مورد ثبت شده که با کمترین بحران رفع شده‌اند؛ اما در این میان به‌رغم وعده‌های دولت برای تأمین برق، به نوشته المیادین در برخی حوزه‌ها اختلالاتی ایجاد شد و مردم مجبور شدند با استفاده از نور تلفن‌های همراه‌شان، فضا را روشن کرده و نام کاندیداهایشان را روی کاغذ بنویسند. این در حالی است که هفته گذشته لبنانی‌های خارج از این کشور در 58حوزه خارجی به کاندیداهای مورد‌نظر خود رأی داده بودند.
واکنش ها به نتایج انتخابات


«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با تبریک برگزاری این انتخابات گفت: «بی‌صبرانه در انتظار تشکیل سریع دولت فراگیر به منظور توافق با صندوق بین‌المللی پول و تسریع در اجرای اصلاحات لازم و قرار گرفتن لبنان در مسیر پیشرفت اقتصادی هستیم.» به نوشته العالم، دولت امریکا نیز در نخستین واکنش به این انتخابات در بیانیه‌ای از رهبران لبنان خواست تعهدات خود نسبت به تصویب و اجرای قوانین و اصلاحات برای نجات اقتصاد این کشور را از سر بگیرند.
در همین حال «محمد رعد»، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان پس از تثبیت کرسی خود در مجلس، با هشدار به جریان 14مارس به المنار گفت: «اگر دولت ملی نمی‌خواهید، لبنان را به ورطه نابودی خواهید کشید. مراقب باشید هیزم جنگ داخلی نشوید. ما مخالفت شما در پارلمان را قبول داریم اما نمی‌توانیم بپذیریم که سپر رژیم صهیونیستی باشید. ما خواهان همزیستی هستیم وگرنه به انزوا خواهید رفت. مراقب باشید دشمن ما نشوید زیرا صلح مدنی خط قرمز ما است. ما به دنبال رفع بحران اقتصادی هستیم که دشمنان برایمان ایجاد کرده‌اند بنابراین درباره ما اشتباه محاسباتی نداشته باشید.»
شکاف در پارلمان
پارلمان لبنان تنها مسئولیت قانونگذاری را ندارد بلکه نقشی حیاتی در تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید را برعهده خواهد داشت. به باور کارشناسان سیاسی، در شرایط فعلی که بیش از دو‌سوم جمعیت این کشور زیر خطر فقر بوده و برای تأمین غذا نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، همچنین بحران انرژی گریبان مردم این کشور را گرفته و ارزش پوند لبنان تا 90درصد سقوط را نشان می‌‌دهد، پارلمان جدید برای تعیین نخست‌وزیر و تشکیل دولت چالش‌های بزرگی پیش‌رو دارد و نمایندگان منتخب موظفند از همان نخستین جلسه، مذاکرات برای تشکیل دولت جدید و تعیین جانشین «میشل عون»، رئیس‌جمهور این کشور را که دیروز نیز راهی بیمارستان شد آغاز کنند. این در حالی است که به نوشته «فارس»، تحلیلگران معتقدند ساختار پارلمان جدید شکاف سیاسی را محسوس نشان می‌‌دهد و به‌رغم آنکه ائتلاف تحت رهبری حزب‌الله با کسب کمی کمتر از نیمی از کرسی‌ها منسجم به نظر می‌‌رسد اما بقیه کرسی‌های پارلمان را چهار تجمع حزبی و فردی دیگر تشکیل می‌‌دهند و این موضوع می‌‌تواند پارلمان لبنان را در مسائل و برهه‌های مختلف با آزمون‌های دشوار ائتلاف‌های محدود یا گسترده همراه کند که در نتیجه آن احتمال تأخیر افتادن روند تشکیل دولت نیز وجود دارد.