توليد واكسن‌هاي نوين ضدسرطان

تفاهمنامه جديد همكاري‌ چهارساله بين ستاد اجرايي فرمان امام و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي كشور در حوزه‌هاي مختلف به امضا رسيد.
صبح‌امروز باحضور وزير بهداشت، سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام و معاونان دو نهاد تفاهمنامه ۴ساله همكاري طرفين درحوزه‌هاي مختلف توليد واكسن‌هاي نوين، ساخت مراكز درماني و بيمارستان، مشاركت در افزايش نرخ باروري و جمعيت، ارتقاي سلامت جامعه و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه سلامت و درمان به ويژه درمناطق محروم كشور به امضا رسيد. سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام با بيان اينكه در سال‌هاي اخير ستاد اجرايي در حوزه بهداشت و درمان گام‌هاي خوب و بزرگي برداشته است، گفت: آنچه امروز تعهد ما را به حوزه بهداشت و درمان بيشتر مي‌كند اين است كه افراد ضعيف و محروم احتياج به خدمات درماني دارند و با بار سنگين و تعهد زيادي كه وزارت بهداشت برعهده دارد ايفاي اين نقش به تنهايي راحت نيست و ستاد اجرايي كه در ايفاي مسووليت‌هاي اجتماعي و محروميت‌زدايي پرچمدار است به اين عرصه ورود پيدا كرده است. 
عارف نوروزي افزود: هرجا وزارت بهداشت و دستگاه‌هاي اجرايي اعلام نيازي كردند، ستاد با تمام قوا به كمك اين دستگاه‌ها آمد كه در سال‌هاي اخير به عنوان بازوي وزارت بهداشت حدود ۲۸۰ مركز بهداشتي و درماني و ۱۷ بيمارستان در نقاط مختلف كشور احداث و افتتاح يا درحال تكميل داريم كه تمام اين مراكز براساس نيازسنجي وزارت بهداشت و عمدتا در مناطق محروم كشور بوده است.
نوروزي تصريح كرد: تا امروز حدود ۶۰ ميليون دوز واكسن كرونا توليد كرده‌ايم كه مقدار قابل توجهي از آن به وزارت بهداشت تحويل شده و بخشي نيز در مسير صادرات قرار گرفته و با ايجاد زيرساخت لازم در كارخانه شفافارمد به عنوان يكي از كشورهاي واكسن‌ساز جهان شناخته شديم و از يك سايت كاملا مدرن براي توليد واكسن برخوردار هستيم.


سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام ادامه داد: در دوران كرونا ۶ قلم داروي ضدكرونا را توليد كرديم و اولين توليدكننده رمدسيوير با ظرفيت ۳۰ تا ۴۵ هزار ويال در ماه بوديم كه اين ظرفيت پس از مدتي به ۲۰۰ هزار ويال در ماه افزايش يافت.
وي با اشاره به ساير اقدامات ستاد اجرايي در حوزه كرونا بيان كرد: داخلي‌سازي دستگاه‌هاي ضروري درمان كرونا مانند اكسيژن‌ساز و توليد انواع كيت‌هاي تشخيص كرونا از ديگر اقدامات ستاد بوده است‌.
وي ادامه داد: ما تامين داوي بيماران سرطاني به ارزش سالانه ۲۰۰ ميليارد تومان را برعهده داريم. همچنين توليد انواع داروهاي استراتژيك با هدف داخلي‌سازي در دستور كار ستاد است و اقدامات ما درسال گذشته منجر به صرفه‌جويي ۸.۵ ميليون دلاري در زمينه ۴۷ قلم ماده اوليه دارويي شده است.
نوروزي تصريح كرد: دانش فني توليد ۶ آنزيم دارويي مورد تحريم با ارزبري سالانه ۴۳ ميليون دلار براي بيماران خاص را ايجاد كرديم و به زودي از كارخانه توليد واكسن جديد ضدسرطان رحم نيز بهره‌برداري مي‌كنيم.
وي اعلام كرد: تله‌مديسين و خدمات دوراپزشكي را در نقاط محروم كشور اجرا كرديم كه در اين طرح ۳۵۰ هزارنفر از مردم اين مناطق تحت پوشش ارايه خدمات تخصصي درماني قرار گرفتند.
نوروزي با اشاره به تفاهمنامه جديد گفت: هدف از اين تفاهمنامه، فعاليت‌ در ساخت مراكز درماني و تجهيز آنها، فرهنگ‌سازي سلامت براي جامعه، غربالگري بيماري‌هاي چشمي كودكان، درمان زوجين نابارور، مباحث مربوط به اجراي سياست‌هاي رشد جمعيت، كاشت حلزون شنوايي براي كودكان ناشنوا است. 
وي درباره جزييات اين تفاهمنامه بيان داشت: در يك دوره چهار ساله اين تفاهمنامه را پيش مي‌بريم‌ و در اين تفاهمنامه علاوه بر توليد داروهاي شيميايي، هاي‌تك، انواع واكسن‌هاي موردنياز جامعه از قبيل واكسن سرطان دهانه رحم، توليد و توسعه داروهاي گياهي و توسعه فرهنگ طب سنتي، براي كمك به وزارت بهداشت نيز گنجانده شده است.
در ادامه مراسم وزير بهداشت نيز اظهار كرد: ستاد اجرايي فرمان امام بدون توجه به فراز و نشيب‌هاي مختلفي كه در دولت‌هاي مختلف وجود داشته همواره يكي از نهادهاي انقلابي بسيار مفيد و موثر در كشور بوده و در قسمت‌هاي مختلف توانسته به خوبي وظايف خود را انجام بدهد و دركنار مردم بايستد.
بهرام عين‌اللهي افزود: مساله كرونا در دنيا امتحان بين كشورها بود زيرا تمام كشورها با اين پديده مواجه شدند اما از نظر مقابله با كرونا، شرايط يكسان نبود. كشورهاي پيشرفته از تحريمي كه ايجاد كرده بودند، عقب‌نشيني نكردند و كارشكني‌هاي‌شان ادامه داشت و به رغم اينكه در كوواكس ميليون‌ها دلار هزينه شده بود در ابتدا حتي يك واكسن نيز به ما ندادند.
وي ادامه داد: ستاد اجرايي فرمان امام در شرايط تحريمي وارد عرصه مقابله با كرونا شد كه اين اقدامات عظيم و گسترده و راهبردي بايد در تاريخ به خوبي منعكس و ثبت شود.
وزير بهداشت تأكيد كرد: ما در موج دلتا روزانه ۵۰ هزار مراجعه به مراكز درماني، ۱۸ هزار بستري و بالاي ۷۰۰ مرگ و مير داشتيم كه در بحث درماني، ستاد اجرايي فرمان امام با ساخت دستگاه‌هاي اكسيژن‌ساز و داروهايي مانند رمدسيوير به داد جامعه سلامت رسيد. در توليد واكسن كرونا نيز موفق عمل كرديم و توليد واكسن در شرايط تحريم قدرت ما را اثبات كرد. الان به جايي رسيده‌ايم كه تقريبا بيش از يك هفته است كه آمار مرگ و مير ما تك رقمي است و اين درحالي است كه كشورهاي اروپايي و آمريكايي آمارهاي سه و چهار رقمي را گزارش مي‌كنند. مقابله با كرونا در ايران به گونه‌اي موفق بود كه مقاله‌اي نيز با عنوان موفقيت جمهوري اسلامي ايران در مقابله با كرونا در آمريكا منتشر شده است.
وزير بهداشت ادامه داد: توليد نخستين واكسن ايراني كرونا، فضاي تحريمي دنيا براي ارسال واكسن و دارو به ايران را شكست.
وي افزود: اين قدرت جمهوري اسلامي است كه به رغم همه تحريم‌هاي ناجوانمردانه مي‌تواند به‌طور موفق عمل كند و نقش تمام ارگان‌ها به ويژه ستاد اجرايي فرمان امام در اين زمينه بسيار پررنگ بود.
وي با بيان اينكه ميزان تلفات ما در كرونا بيشتر از سال‌هاي جنگ بود، گفت: بايد تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي ستاد اجرايي در اين چندسال براي مقابله با كرونا را از طريق ساخت سريال و روش‌هاي هنري براي عموم مردم به نمايش گذاشت تا به دستاورد دانشمندان نخبه كشور خود افتخار كنند. وزير بهداشت خاطرنشان كرد: ظرفيت ايجاد شده توسط ستاد در شهرك دارويي بركت بي‌نظير است‌ كه مي‌توان از اين ظرفيت براي ارتقاي شركت‌هاي دانش‌بنيان استفاده كرد.
در ادامه اين مراسم تفاهمنامه همكاري به امضاي بهرام عين‌اللهي و عارف نوروزي رسيد.