افزایش نسل یک سیاست حیاتی

آیت‌الله رئیسی: مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به‌روشنی برای مردم تبیین شود

گروه سیاسی/ نخستین نشست ستاد ملی جمعیت روز گذشته به مناسبت هفته جمعیت با حضور و ریاست رئیس جمهور برگزار شد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که از سوی دکتر فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت خطاب به فعالان حوزه جمعیت در این نشست قرائت شد، با تشکر از فعالان دلسوز این حوزه، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم
با سلام به همه‌ کسانی که دلسوزانه و عاقبت‌اندیشانه به فعالیت در حوزه‌ جمعیت روی آورده‌اند و با تشکر از مسئولانی که در مجلس و دولت به چاره‌جویی برای نجات کشور از آینده‌ هولناک پیری جمعیت می‌پردازند، بار دیگر تأکید می‌کنم که تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد. این یک سیاست حیاتی برای آینده بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوش‌های صادقانه علمی نشان داده است که این سیاست را می‌توان با پرهیز از همه‌ آسیب‌های محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ کشور را از آن بهره‌مند ساخت. به دست‌اندرکاران این حسنه‌ ماندگار توصیه می‌کنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند.
توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
قرارگاه‌های جمعیت در دستگاه‌های مسئول تشکیل شود
در نخستین جلسه ستاد ملی جمعیت که روز گذشته برگزار شد، روند اجرایی شدن قانون جمعیت و تعالی خانواده و موانع و مشکلات موجود در این زمینه بررسی شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این جلسه، ضمن تشکر از تلاش‌ها و گزارش‌های ارائه شده دستگاه‌های مسئول در اجرای «قانون جمعیت و تعالی خانواده»، گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند طبق مصوبات قانونی اقدامات خود را در راستای عملیاتی کردن این قانون انجام دهند و گزارش فعالیت‌های خود را به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ارائه کنند. رئیس جمهور افزود: در گام اول تمامی دستگاه‌ها و نهادها موظف هستند قرارگاه‌های مربوط به جمعیت را در مجموعه‌های خود تشکیل دهند و هرچه سریع‌تر آیین‌نامه‌های مرتبط با آن را آماده و به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ارسال کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با مرور مشوق‌ها و پیش‌نیازهای فرزندآوری در خانوارها، به موضوع مسکن اشاره و اظهار کرد: دبیرخانه ستاد ملی جمعیت موارد مرتبط با مسکن را که در قانون جمعیت و تعالی خانواده آمده است برای اجرایی شدن پیگیری کند؛ چراکه مسکن از عوامل اصلی تشویق‌کننده خانواده‌ها برای فرزندآوری است.
اجرا شدن آیین‌نامه‌های پرداخت تسهیلات قانون جمعیت
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پرداخت تسهیلات بانکی برای کمک به فرزندآوری گفت: باید آیین‌نامه‌های مربوط به پرداخت تسهیلات برای بانک‌ها آماده و هر چه سریع‌تر اجرایی شود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت برگزاری جلسات ستاد ملی جمعیت از آمادگی خود برای برگزاری منظم این جلسات و پیگیری مصوبات آن در دستگاه‌های دولتی خبر داد. رئیس جمهور کار کارشناسی و علمی را برای تبیین جایگاه خانواده و نیز اهمیت افزایش فرزندآوری ضروری دانست و در این باره گفت: باید برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت کار دقیق انجام و از ظرفیت دانشگاه‌ها در این موضوع استفاده شود و نباید کارهای موازی، اجرای این قانون را از مسیر اصلی خود خارج کند.
وی با اشاره به برخی موانع و مشکلات در مسیر اجرای قانون جمعیت و تعالی خانواده، بر رفع ابهامات این قانون تأکید و اظهارکرد: مجریان قانون اشکالات و تعارضات را به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ارسال کنند تا برای رفع آنها تلاش شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به قرائت پیام رهبر معظم انقلاب در ابتدای نشست، تصریح کرد: پس از انتشار پیام رهبر انقلاب، توقع دلسوزان از دستگاه‌های مسئول در ستاد ملی جمعیت افزایش می‌یابد. همه رسانه‌ها همت کنند تا این قانون بخوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به‌روشنی برای مردم تبیین شود.
رئیس جمهور با تشریح ابعاد مختلف قانون جمعیت و تعالی خانواده، این قانون را یک بسته تشکیل‌شده از اجزای مرتبط با یکدیگر دانست و گفت: اگر تنها برای تحقق یک بعد این بسته تلاش شود، به نتیجه نمی‌رسیم و باید همه ابعاد این بسته اجرایی شود.
آیت‌الله رئیسی با مهم دانستن جایگاه استانداران در اجرای قانون جمعیت و تعالی خانواده، تأکید کرد: افزایش آمار ازدواج و کاهش نرخ طلاق از برنامه‌های مهم استانی است که باید به صورت ملی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.