باز شدن قفل پادگان؛ هفته جاری

محمد حسام مسلمی/ پروژه انتقال پادگان را که  می‌شود یکی از پروژه های مهم مشهد  طی دو دهه گذشته دانست بالاخره با دستور رهبر انقلاب و پیگیری های رئیس دستگاه قضا در بهار ۱۴۰۱ به سرانجام رسید.اینک از تفاهم سه جانبه شهرداری، ارتش و آستان قدس و  وعده 10 روزه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی انتقال پادگان مشهد می گذرد ولی خبری از شروع پروژه و تحقق وعده امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش برای بازگشایی مسیر مردم و سامان دهی اراضی پادگان لشکر ۷۷ نیست ! وضعیت انتقال پادگان مشهد همچنان قفل است و آن طور که از مصاحبه با متولیان مشخص شده، شاید این هفته این قفل باز شود؛ البته شاید! به گزارش «خراسان رضوی»، 19 اردیبهشت تصویب انتقال پادگان لشکر 77 ارتش از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور پس از 17 سال کش و قوس بازتاب زیادی داشت، مسئولان با توافقی که همان روز بین شهرداری، ارتش و آستان قدس انجام شد و در شورای شهر نیز به تصویب رسید وعده دادند تا 10 روز آینده عملیات اجرایی انتقال پادگان انجام و مسیرها بازگشایی شود، یعنی روز پنج شنبه هفته گذشته که البته هیچ خبری از تحقق این وعده نبود، بعضی از بروز برخی اختلاف ها گفته اند و آن را دلیل آغاز نشدن عملیات اجرایی انتقال نیافتن پادگان اعلام کرده اند، هر چند که متولیان و مسئولان سکوت را به پاسخ گویی ترجیح داده اند! با وجود اطلاع رسانی های پیش از این درباره زمان آغاز عملیات اجرایی که توسط فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام شده بود اما  روز گذشته مسئول روابط عمومی قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش در گفت و گو با «خراسان رضوی» اظهار کرد که روز دقیق عملیات اجرایی انتقال پادگان مشخص نشده بود. از طرفی با پیگیری خراسان رضوی برای بررسی چرایی اجرایی نشدن این وعده مشخص شد که اعضای مرتبط شورای شهر از اجرایی نشدن این وعده ها بی اطلاع بودند و شهرداری نیز در این باره سکوت کرد و تماس ها برای پیگیری ها بی پاسخ ماند.
برگزاری جلسه برای پیگیری دلیل اجرایی نشدن انتقال پادگان
موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که چرا وعده آغاز عملیات اجرایی انتقال پادگان محقق نشد؟ به «خراسان رضوی» گفت:   من از موضوع مطلع نیستم ، روز شنبه باید جلسه ای با دوستان شهرداری، آستان قدس و ارتش داشته باشیم و بررسی کنیم که چه اتفاقاتی افتاده است.ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز در خصوص چرایی انتقال نیافتن پادگان ارتش اظهار بی اطلاعی کرد و به «خراسان رضوی» افزود:  یک شنبه پیگیری می کنم و اطلاعات دقیق را به شما می دهم.
طبق توافق باید بعد از ابلاغ مصوبه ،عملیات اجرایی آغاز شود


موضوع را از حقیقی، معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی پیگیری کردیم که او نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی»، اطلاعی از چرایی اجرایی نشدن این وعده ها نداشت و گفت: تا روز چهارشنبه هفته گذشته بر اساس پیگیری هایی که کرده بودیم مصوبه انتقال پادگان هنوز ابلاغ نشده بود. وی افزود: چون خارج از مشهد ماموریت بودم اطلاعی ندارم، این حوزه را دوستان در شهرداری پیگیری می کردند، به هر حال شورای عالی شهرسازی و معماری انتقال پادگان را تصویب کرده ،  نمی دانم که مصوبه این شورا برای پادگان و اراضی آبشار ابلاغ شده است یا نه. وی اظهار کرد: بر اساس توافقی که صورت گرفته قرار شد عملیات اجرایی انتقال پادگان  و میدان تیر  بعد از ابلاغ شورای عالی شهرسازی و معماری صورت بگیرد، تا روز چهارشنبه که من در مشهد بودم فکر می کنم که ابلاغ نشده است.
هم تصویب و هم ابلاغ شده است
البته به گفته بزرگمهر، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی درباره اراضی پادگان هم تصویب و هم ابلاغ شده است. وی در این زمینه گفت: انتقال پادگان از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری هم تصویب و هم ابلاغ شده است، ضمن این که من از عملیات اجرایی پادگان مطلع نیستم، چرا که ما بعد از تصویب از عملیات اجرایی آن خبری نداریم.
ارتش: ان شاءا... این هفته
سرهنگ نبوی نژاد، مسئول روابط عمومی قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» به چرایی محقق نشدن وعده فرمانده نیروی زمینی ارتش برای آغاز عملیات اجرایی انتقال پادگان مشهد پاسخ داد و روز جمعه به «خراسان رضوی» گفت: چه کسی اطلاع رسانی کرده است؟ روز مشخص نکرده و گفته بودند به زودی انجام می شود. ان شاءا... هفته آینده (این هفته). وی تصریح کرد: به هر حال بازگشایی مسیرها و انتقال پادگان انجام می شود، باید مسئولان بیایند و هماهنگی های لازم شود، ان شاءا... این هفته این کار انجام و اطلاع رسانی می شود و از رسانه ها هم دعوت خواهیم کرد.
شهرداری سکوت کرد!
این بار هم برای پیگیری اجرایی نشدن وعده انتقال پادگان با ارجائی، شهردار مشهد و هم با نعمتی، مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد تماس گرفتیم که هر دو پاسخ گوی تماس خبرنگار ما نبودند.