سفر به انتهای شب

برندگان مسابقه سالانه عکاسی از کهکشان که تصاویری شگفت‌انگیز و خاص از عرصه کیهان ثبت کرده‌اند مشخص شدند. تصاویری که هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند. شاید وقتی نقاش‌های فرمالیست در نکوهش کار با دوربین یعنی ثبت عینی لحظات می‌گفتند: «ثبت ساده واقعیت هنر نیست»، روح‌شان هم خبر نداشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور به مدد فناوری، جلوه‌های آسمان در اعماق سیاهی شب به یکی از زیباترین جنبه‌های هنری عکاسی و طبیعت بدل می‌شود. این مدل عکاسی که به «عکاسی نجوم» معروف شده‌است؛ دارای دسته‌بندی‌های مختلف در سبک‌های گوناگون از اجرام آسمانی است. در این مدل از عکاسی شما باید از نظر موقعیتی جایی خارج از فضای شهری و نور‌های مصنوعی، در آسمان صاف و بدون ابر و آلودگی، در هلالی‌ترین حالت ممکن ماه، باشید. برای تهیه این مدل عکس‌ها علاوه بر دوربین(ترجیحا فول فریم) به امکاناتی از جمله سه‌پایه، لنز‌های واید، ریموت کنترل یا حتی استارترکر (به منظور چرخاندن دوربین همزمان با سرعت زمین برای ثبت ایستای ستاره‌ها) نیاز دارید. بعد از فراهم آوردن امکانات لازم و فضای مناسب، دوربین را روی سه‌پایه تنظیم و با دیافراگم باز(عدد کم)، ایزو پایین و سرعت شاتر کم(مثلا 30 ثانیه) به کمک ریموت عکاسی کنید. هرچند که این توضیحات صرفا جنبه مقدماتی آموزش را دارد اما بهانه‌اش، اعلام برگزیدگان مسابقه سالانه عکاسی کهکشان راه شیری سال ۲۰۲۲ است. برندگان امسال، ۲۵ عکاس از ۱۴ ملیت مختلف هستند و مناظری از ۱۲ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، چین، آرژانتین، شیلی، مصر، فرانسه، اسپانیا، اسلوونی و اسلواکی را به نمایش گذاشته‌اند. کهکشان راه‌شیری یکی از باشکوه‌ترین سوژه‌های آسمان شب برای عکاسی است بنابراین جای تعجب نیست که وب‌سایت Capture the Atlas، رقابتی سالانه برای برجسته کردن آن برگزار می‌کند. داوران این جشنواره نه تنها کیفیت خود تصویر بلکه داستان پشت عکس و تاثیر آن در الهام بخشیدن و ترغیب سایر عکاسان نجومی احتمالی برای عکاسی و رفتن به مکانی تاریک و ساکت و امتحان شانس خود را در نظر می‌گیرند. در پرونده امروز زندگی‌سلام، تعدادی از این آثار برگزیده را خواهیم دید.
 
زندگی روی زمین، با نگاه به آسمان
ما برای این‌‌که بهتر زندگی کنیم، برای این‌‌که در ‌‌زندگی‌‌مان که گاهی پر از رنج و حسرت است معنای بهتر ی پیدا کنیم، برای این‌‌که بدانیم قلمرو زندگی محدود به‌‌روزمرگی‌‌ها نیست لازم است گاهی به دنیا نگاه کنیم، از ابر و باران گرفته، تا جنگل و دریا و هر آن‌‌چه که باعث می‌‌شود ما قشنگ‌‌تر دنیا را ببینیم تا به‌‌خودمان یادآور شویم مرکز کائنات نیستیم، زندگی بدون ما جریان دارد و برابر این همه زیبایی و بزرگی ما فقط بخش کوچکی هستیم که زیادی دنیا را جدی گرفته‌‌ایم، آن‌‌قدر که فراموش می‌‌کنیم کوچک تر از آنیم که با نبودمان پای زندگی لنگ بزند. آن‌‌قدر سرگرم خودمان شده‌‌ایم که دنیای زیبا را کمتر می‌‌بینیم و لطافت‌‌مان را از دست داده‌‌ایم، وقتی زمخت و بی‌‌روح باشیم راحت تسلیم می‌‌شویم، هرجا کم می‌‌آوریم دروغ می‌‌گوییم، هرجا منافع‌‌مان به‌‌خطر بیفتد چیزی جز خودمان را نمی‌‌بینیم، چون همه چیز در ما و برای ما خلاصه می‌‌شود طاقت رنج را نداریم، تجربه‌‌های سخت را سازنده نمی‌‌دانیم، فراتر از امروز و زندگی در لحظه‌‌ را نادیده می‌‌گیریم اما به آسمان که نگاه کنی می‌‌بینی عمری چند میلیارد ساله دارد که در برابر زندگی ما درکش دشوار است. می‌‌فهمیم اگر بخواهیم در این دنیای بزرگ و پرقدمت ماندگار شویم به‌‌چیزهایی بیشتر از توجه به روزمرگی‌‌ها و مادیات نیاز داریم. به‌‌اتفاقاتی که نام ما را ماندگار کند، امضای ما را پای زندگی بگذارد، چیزی که بعد از ما باشد و زندگی خودمان و دیگران را یک گام به جلو ببرد. پس نباید از کنار عکس‌‌های این چنینی راحت رد شویم. زیبایی خیره‌‌کننده‌‌شان نگاه ما را به زیبایی تغییر می‌‌دهد، وقتی فکر می‌‌کنیم تصویری که از یک ستاره می‌‌بینیم نوری است که میلیاردها سال قبل حرکت کرده و به ما رسیده پی به عظمت دنیا می‌‌بریم و این‌‌که به‌‌عنوان تنها موجود هوشمند در تمام کیهان به این بزرگی، وظیفه‌‌ای جدی داریم.
پانورامای کهکشان راه‌شیری
عکاس: Trevor Dobson

شکوه کهکشان راه شیری، در این عکس که یک پانورامای 180 درجه‌ای است، خودنمایی می‌کند. کهکشان در حال شروع به سمت افق غربی در صحرای پینکلز در غرب استرالیاست و عکاس درباره این عکس گفته است: «این منطقه مملو از هزاران سنگ آهکی است، به این معنی که امکانات ترکیب تقریباً بی پایان است».
 


 
 
 
تلاقی کهکشان و سنگ‌های عجیب‌و‌غریب
عکاس: Spencer Welling

این عکس از منطقه بدلندز در صحرای نیومکزیکو گرفته شده که شکل و حالت سنگ‌ها در آن بسیار عجیب است. عکاس درباره لحظات ثبت این عکس گفته: «شاید باورکردنی نباشد اما ستارگان در این منطقه به اندازه‌ای می‌درخشند که سایه‌های محسوسی روی زمین می‌اندازند. به‌نظرم تلاقی این ویژگی عجیب ستاره‌های این منطقه با کهکشان راه‌شیری در جای دیگری از زمین قابل دیدن نیست.»
 
 
 
فوران کهکشان
عکاس: Meghann Davis

این عکس آخرالزمانی کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد که انگار از کوه Bachelor در اورگان آمریکا می‌تابد. عکاس درباره این عکس می‌گوید: «یک شب در زیر ستاره‌ها تجربه‌ای باورنکردنی است که هرکسی باید حداقل یک بار در طول عمرش داشته باشد. هیچ چیز مثل نگاه کردن به ستاره‌ها و این‌که احساس کنید تمام نگرانی‌هایتان از بین می‌رود، وجود ندارد.»
 
 
 
 
کهکشان در ضیافت برف
عکاس: Nick Faulkner

این عکاس پس از شنیدن خبر بارش برف در جزیره جنوبی نیوزیلند با دوربین خود به دل جاده می‌زند. او می‌گوید: «پس از رانندگی طولانی و عبور از چندین روستا که حدود تنها 10 خانه و خانواده دارد، به این آسمان تاریک اما زیبا در منطقه‌ای می‌رسید که از مکان‌های مورد علاقه من برای عکاسی از ستارگان است. این منطقه، سوژه‌های باورنکردنی را برای عکس‌برداری ایجاد می‌کند، بارش برف اواخر زمستان را هم به آن اضافه کنید از این بهتر نمی‌شود.
 
کهکشان از میان طاق سنگی
عکاس: Burak Esenbey

عظمت و شگفت‌انگیز بودن کهکشان در کنار طبیعت، دلیلی شده است تا عکاس آلمانی رنج سفر به مصر و صحرای سفید را به جان بخرد. او درباره این عکس می‌گوید: «این منطقه که حدود پنج ساعت با ماشین از قاهره فاصله دارد، دارای «شن‌های ریز و سبک صحرا» و صخره‌های منحصربه‌فرد است.»
 
 
 
 
 
سرزمین هیچ‌کس
عکاس: Jinyi He

عکسی درخشان که در صحرای دورافتاده داهایدو(معروف به سرزمین هیچ‌کس) در منطقه سین کیانگ  چین گرفته شده است. عکاس می‌گوید: «باد شدید این منطقه، سازه‌های سنگی منحصربه‌فردی را در بین کوه‌ها ایجاد کرده که می‌توان از آن‌ها برای کادربندی عکس‌ها استفاده کرد.»
 
مسیری به گذشته
عکاس: Jose Manuel Galvan Rangel

این عکس در یک شهر دورافتاده در غرب اسپانیا گرفته شده، جایی که یک قلعه خصوصی از قرن پانزدهم میلادی زیر نور میلیون‌ها ستاره ایستاده است. عکاس این منطقه را به عنوان یک «بهشت طبیعی» با آسمان‌های شبانه دیدنی توصیف می‌کند که بدون آلودگی و نورهای مزاحم شهرهای بزرگ است.
 
 
مرکز کهکشان راه‌شیری وسط یک غار
عکاس: Cari Letelier

عکاسی نجومی به برنامه‌ریزی، صرف زمان کافی برای تحقیق درباره محل مدنظر و آب‌وهوای آن نیاز دارد، با این‌حال این عکس لحظه‌ای رویایی است چراکه نمایی ازپیش برنامه‌ریزی‌نشده است از قرار گرفتن مرکز کهکشان راه‌شیری درست وسط قابی از دیواره‌ یک غار. این عکس در حومه «سن پدرو د آتاکاما» در شمال شرقی شیلی ثبت شده‌است.
 
 
 
 
 
یک نیمه شب‌ِ ارغوانی
عکاس: Benjamin Barakat

رنگ ارغوانی استوقودوس ها و هارمونی آن با رنگ نیمه‌شب یک تصویر شگفت‌انگیز را خلق کرده است. این عکس در تابستان سال 2020 در جنوب شرقی فرانسه گرفته شده است. بنجامین درباره ترکیب رنگ و عطر در این عکس می‌گوید: «بو و فضای این مزارع استوقودوس غیر قابل باور و ایستادن در میان آن‌ها در نیمه‌شب خوشحال کننده است.»
 
 
 
 
 
کهکشان سرد می‌شود
عکاس: Alvin Wu

«در این شب جادویی، صدای ترک خوردن یخ را می‌شنیدم ». این روایت عکاس از احوالات خود در شب ثبت این عکس مسحور کننده است. او برای ثبت این عکس که بر فراز دریاچه یخ زده تبت در ارتفاع 5070 متری گرفته شده دمای منفی 20 درجه را تحمل کرده است.
 
 
در ساعت آبی غروب آفتاب
عکاس: Gonzalo Javier Santile

عکاس برای ثبت این تصویر از کهکشان راه‌شیری، به منطقه‌ «هرم» در استان «لا ریوخا»ی آرژانتین سفر کرده‌ است. پنج‌ روزی در منطقه کاوش کرده و درنهایت در ساعت آبی غروب آفتاب (موقعی از روز که آسمان رنگ آبی تیره به خود می‌گیرد؛ قبل از طلوع و پس از غروب) تصویر را ثبت کرده ‌است.