تسهیل وصول ارزی درآمدهای نفتی


گروه انرژی: وزیر نفت با تبیین مهمترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم و با مثبت ارزیابی کردن فروش نفت عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود. به گزارش «تجارت»، در طول سه سال جنگ اقتصادی، درآمد نفتی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت اما طبق گفته های وزیر نفت دولت در این شرایط تلاش کرد در کنار استفاده از روش‌های غیرمتعارف در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، وابستگی به نفت را در بودجه کشور کاهش دهد و آن را به زیر ۱۰ درصد برساند. از سال ۱۳۹۷ با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و آغاز جنگ اقتصادی ترامپ علیه ملت ایران، با اعمال سیاست ارعاب و تهدید دولت آمریکا مشتریان نفتی کشور، تقاضای خود را کاهش دادند و این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها از جمله بودجه دولت تأثیر گذاشت. در سال ۱۳۹۹ نیز افزون بر تحریم‌های آمریکا و شرایط ویژه شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا، پایین آمدن قیمت نفت، این موضوع را تشدید کرد، به‌نحوی که طبق اعلام بیژن زنگنه - وزیر نفت در مجموع در سه سال جنگ اقتصادی، درآمد نفتی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. به گفته وی دولت در این شرایط تلاش کرد در کنار استفاده از روش‌های غیرمتعارف در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، وابستگی به نفت را در بودجه کشور کاهش دهد تا آنجا که وابستگی ۴۲ درصدی بودجه به نفت در ابتدای دولت قبل در لایحه بودجه ۹۹ به کمتر از ۱۰ درصد رسید و برای نخستین بار در کشور، بودجه بدون اتکا به درآمدهای نفتی تدوین شد. اما جواد اوجی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های نفت و گاز در جهان است، گفت: در این نمایشگاه بیش از هزار و ۲۰۰ شرکت معتبر داخلی و خارجی حضور داشتند و در طول برگزاری این نمایشگاه مقام‌های بلند پایه کشورمان همچون رئیس جمهوری، رئیس قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از فعالان عرصه بین‌المللی از دستاوردهای عرضه شده در نمایشگاه بازدید کردند. وی با بیان اینکه یک سالن مجزا برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اختصاص داده شد و تا حد امکان از آنها حمایت‌های لازم صورت گرفت؛ به عنوان مثال هزینه غرفه‌های آنها رایگان محاسبه شد، تصریح کرد: در این بخش از نمایشگاه‌های شرکت‌های خوبی در بخش‌های مختلف همچون بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزایش بازدهی چاه‌های نفت و تأمین کالاهای وارداتی حضور داشتند که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می کرد.

تأمین ۷۰ درصد از نیازهای صنعت نفت از داخل کشور
وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود و ۲۵ تا ۳۰ درصد آن وارداتی است، گفت: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت پیش از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در حین برگزاری آن به شرکت‌های داخلی اعلام شد و بر این اساس در ایام برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه و قرار داد با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف منعقد شد. اوجی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تقریبا شرکت‌های داخلی نیاز صنعت نفت را در زمینه توربوکمپرسورها تأمین می‌کنند، افزود: هم اکنون خوشبختانه برخی شرکت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها افزون بر تأمین نیاز بخش داخل به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی رفته‌اند. وی به دستاوردهای شرکت‌های داخلی در زمینه تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم اکنون علاوه بر این دستاورد ما در بخش تجهیزات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت‌های دانش بنیان دست یافته‌ایم؛ وزارت نفت باید به گونه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند که بخش مهمی از درآمدها ارزی کشور از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی باشد.

امضای قراردادهای جدید برای فروش نفت
وزیر نفت با تأکید بر اینکه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل خوب شده است، گفت: تا به امروز پول نفت فروخته شده در سررسید های خود وصول شده است؛ هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود. اوجی تصریح کرد: وزرات نفت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توانسته هم زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، مشتریان و قرار دادهای جدید فروش نفت خام با سایر کشورها را منعقد کند.