بارش شدید برف و کولاک به مرگ دست کم 3نفر درآبعلی منجر شد زیر آوار بهمن

گروه جامعه: بارش شدید برف و کولاک که ازعصر پنجشنبه در دماوند شروع و باعث سقوط بهمن شد، جاده هراز و فیروزکوه در محدوده رودهن - مبارک آباد تا امامزاده هاشم(ع) – و محور فیروزکوه به تهران را مسدود کرد.  این برف و بوران شدید و بهمن سبب شد تعدادی از مسافران که با مسدود شدن محور هراز، محور فیروزکوه را برای رسیدن به مازندران انتخاب کرده بودند، گرفتار و در خودروها محبوس شوند. وضعیتی که سبب کشته شدن 3 تن و مفقود شدن دو نفر دیگر شد.
تایید مرگ 3 تن در آبعلی
از ابتدای شروع حادثه گفته شد تعداد زیادی از مردم در جاده مانده اند و تعداد بسیاری نیز گرفتار بهمن شده اند. اخباری که به سرعت در فضای مجازی پیچید و حتی گفته شد نیروهای امدادی نتوانسته اند به در راه ماندگان برسند. هادی رحمتی مدیرکل بحران استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره  این حادثه و اقدامات پس از آن گفت: حوالی ساعت 19:45 روز پنج شنبه سقوط بهمن سبب محبوس شدن تعدادی از خودروها در زیر برف شد که با اقدامات انجام شده خوشبختانه دو تن زنده از زیر برف خارج شد. او با بیان اینکه متاسفانه در پی این حادثه سه نفر جان خود را از دست دادند، درباره اینکه گفته می‌شود این افراد مامور راهداری یا پلیس بودند، گفت: آنچه که ما تایید می‌کنیم، مرگ سه تن در پی ریزش بهمن است اما اینکه شغلشان و هویت‌شان چه بوده، هنوز چیزی قابل تایید نیست.
رئیس راهداداری آبعلی در میان جانباختگان


اما پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایسنا  با تایید سه کشته و یک مصدوم در پی حادثه سقوط بهمن در هراز – فیروزکوه گفت: یک تن از جانباختگان، رییس راهداری آبعلی بوده است.
اسکان حادثه دیدگان در مجتمع نفت آبعلی
پس از رسیدن نیروهای امدادی حادثه دیدگان به محل امن منتقل شدند. به گزارش ایسنا، مدیرکل بحران استان تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای در راه ماندگان گفت: از همان دقایق نخست حادثه عوامل راهداری، پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، و... به محل حادثه آمده و عملیات امدادرسانی را آغاز کردند. او با بیان اینکه نسبت به سوخت‌رسانی و توزیع آذوقه میان در راه‌ماندگان اقدام شد، گفت: بیش از 1000 تن از این افراد در شهرستان دماوند و بیش از 250 نفر دیگر نیز در مجتمع نفت آبعلی اسکان داده شدند.
اسکان بیش از 5 هزار مسافر در راه مانده محور هراز و فیروزکوه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز روز جمعه از اسکان پنج هزار و 320 مسافر در راه مانده محور هراز و فیروزکوه از شب پنج شنبه تا ظهر جمعه خبر داد.به گزارش ایرنا، حسین کتابدار با اشاره به اقدامات امدادی انجام شده در محور مسدود شده هراز و فیروزکوه به دلیل کولاک شدید و برف افزود: از شب پنج شنبه هلال احمر استان به بیش از 9 هزار و 800 مسافر در این محدوده امدادرسانی کرده و بیش از 5 هزار نفر از این تعداد نیز در مکان های تعیین شده اسکان داده شدند. او اظهار کرد: با هماهنگی های انجام شده، مسافران در راه مانده محور هراز در مجتمع برف شرکت نفت و محور فیروزکوه نیز در مدارس و مساجد اسکان داده شدد. این مقام مسئول همچنین به مصدومیت 2 نفر از مسافران در راه مانده اشاره کرد و گفت: این دو مصدوم به مراکز درمانی منطقه انتقال داده شدند. به گفته کتابدار، همچنین نیروهای امدادی مستقر در محل 27 مسافران مصدوم در راه مانده را نیز به صورت سرپایی مداوا کردند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در ادامه به توزیع 4 هزار و 500 بسته غذایی و 2 هزار و 700 تخته پتو در شب پنج شنبه بین مسافران در راه مانده اشاره کرد و افزود: شب پنج شنبه و صبح روز جمعه نیروهای هلال احمر بیش از 940 خودرو مانده در میان برف را خارج کردند.
نجات حدود 300 مسافر در جاده هراز و فیروزکوه
به گزارش ایرنا، صادق سکری مدیرکل روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهار نظر در خصوص این حادثه از نجات 300 مسافر جاده هراز و فیروز کوه توسط قطارهای مسیر گرگان و ساری به تهران، خبر داد. او افزود: حدود 300 نفر از مسافران جا مانده در جاده پل سفید به سمت تهران توسط قطارهای گرگان-تهران و ساری-تهران و یک قطار فوق العاده که از زیرآب به فیروزکوه پیش بینی شده بود توسط درزین ها (قطارهای کوچک تندرو) جابه جا شدند. او اظهار داشت: همچنین قطار فیروز کوه به تهران نیز تعدادی مسافران جا مانده را جابه جا کردند. 
احتمال افزایش جانباختگان حادثه ریزش بهمن
حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز روز جمعه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت حادثه بهمن گفت: ۶ ماشین گرفتار در برف شناسایی شده که تاکنون ۴ خودرو رهاسازی شده و تلاش برای بیرون کشیدن سایر خودروها ادامه دارد و از آنجایی که در این خودروها تعدادی سرنشین وجود دارد، افزایش تعداد جانباختگان محتمل است.
تجهیزات ارتش به میدان آمد
معاون عمرانی استاندار تهران بیان کرد: ارتش نیز با تجهیزاتی  که به میدان آورده، به کمک سایر امدادرسانان آمده‌است.
در همین رابطه امیر سرتیپ دوم اسدی، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ تکاور گفت: بلافاصله پس از حادثه ناگوار سقوط بهمن در جاده هراز، ستاد بحران نزاجا به تکاوران نزاجا اعلام کرد که با حضور در منطقه به کمک حادثه دیدگان بشتابند که در کمتر از یک ساعت تکاوران مجرب و امداد رسان با سه دستگاه خودروی کراس (خودروی کشنده)، یک دستگاه آمبولانس به همراه تیم پزشکی، تجهیزات گرمایشی و تعداد ۱۰ نفر از تکاوران امداد رسان و فرمانده گردان در منطقه حضور یافتند.
احتمال محبوس شدن حداقل دو تن زیر برف
اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت منطقه اظهار کرد: طبق برآوردها 66 دستگاه خودرو شامل دو دستگاه کامیون و 4 خودروی سواری در زیر برف و بهمن گرفتار شده‌اند که تاکنون جسد 3 تن خارج شده و یک نفر نیز زنده از زیر برف خارج شده است.او درباره اینکه پیش از این تعداد افرادی که از زیر برف خارج شده‌اند، دو تن اعلام شده بود، گفت: چیزی که در ابتدا به ما گفته شده بود نجات دو تن از زیر برف بود که پیگیری‌های بعدی از امدادگران نشان داد که یک نفر که راننده کامیون بوده است، زنده از زیر بهمن خارج شده است.رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند، ادامه داد: سگ‌های زنده‌یاب از همان ساعات نخست وقوع حادثه در محل حضور داشته و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد.
نجار در پاسخ به این سوال که چه تعداد از شهروندان در زیر برف محبوس هستند؟ گفت: آنطور که شاهدان و آمارها به ما می‌گویند، 6 دستگاه خودرو در زیر بهمن گرفتار شده‌اند که اکثر این خودروها تک سرنشین بوده‌اند. با توجه به اینکه سه جسد از زیر برف خارج شده و یک تن نیز زنده بیرون آمده است، بنابراین حداقل دو تن دیگر در زیر بهمن محبوس هستند که عملیات برای نجات این افراد ادامه دارد و ما امیدواریم که زنده از زیر بهمن خارج شوند.
احتمال سقوط بهمن در هراز
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه جاده فیروزکوه بازگشایی شده است، گفت: اما با توجه به اینکه احتمال سقوط بهمن در محور هراز وجود دارد، این جاده همچنان مسدود است.
مردم به سفرهای غیرضروری نروند
نجار همچنین با هشدار به شهروندان درخصوص ضرورت پرهیز از سفرهای غیرضروری گفت: توصیه ما به شهروندان این است که از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند چراکه با توجه به پیش‌بینی‌ها از برودت هوا و اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های صادر شده از سوی هواشناسی در برخی از محورها دمای هوا تا 13 درجه زیر صفر خواهد رسید.رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: اما اگر سفری حتما باید انجام شود، توصیه ما این است که مسافران و رانندگان حتما تجهیزات زمستانی، خوراک و سوخت کافی به همراه داشته باشند و به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس راه توجه کنند.