رئیس جمهور فردا در رأس هیأتی بلندپایه راهی عمان می‌‌شود

گروه سیاسی/ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فردا به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در رأس هیأتی بلندپایه به این کشور سفر می‌کند.
این نخستین سفر رئیسی به عمان از زمان آغاز به کار و همچنین اولین دیدار رئیس جمهور اسلامی ایران و سلطان عمان است. چه آنکه پس از درگذشت سلطان قابوس، سلطان فقید این کشور دیداری در این سطح میان دو کشور صورت نگرفته است. روابط دیپلماتیک با پادشاهی عمان، یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. رفت و آمد مکرر مقامات عمانی به ایران نیز از رویکرد مثبت متقابل مسقط نسبت به تهران حکایت دارد، چراکه حاکمیت سیاست توازن در روابط خارجی و اهتمام دو کشور به توسعه روابط دوجانبه و مهار مشکلات و بحران‌های موجود و قرار گرفتن آن در مسیر توسعه انجامیده است. عمان در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم ذیل پیگیری سیاست مبتنی بر تدبیر در رابطه با مسائل منطقه‌ای و رابطه با پیشبرد اهداف همکاری با ایران و هم از منظر پیشینه تاریخی که محصول دیروز و امروز نیست، نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد.
پیامدهای دیدار مهم سران دو کشور
فارغ از وجه پیوندهای موجود دو کشور در عرصه سیاسی، ایران و عمان که تنگه استراتژیک هرمز در بین آنها قرار گرفته است براساس تفاهمنامه‌های موجود، خود را به همکاری مشترک با یکدیگر در مواجهه با هرگونه اخلال یا خرابکاری که امنیت دو کشور را به خطر اندازد، متعهد می‌‌دانند. حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با استراتژیک خواندن رابطه ایران و عمان تأکید کرده است که گفت‌وگوی مقام‌های بلندپایه این دو کشور درباره مدیریت مشترک در تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین شاهراه کشتیرانی، حمل و نقل و انرژی جهان می‌‌تواند اهمیت بسیار بسزایی در تحقق منافع ایران و عمان و همچنین سایر کشورها داشته باشد.


 ابعاد موافقتنامه‌های احتمالی
در همین چهارچوب یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری تهران و مسقط در زمینه ترانزیت و حمل و نقل مطرح است و از همین طریق همکاری‌های تجاری و اقتصادی افزایش یافته است. به گفته رضا نجفی، سفیر ایران در عمان در همین زمینه ساختارهای حقوقی و قراردادی قابل ملاحظه‌ای در روابط دو کشور و همچنین میان ایران و عمان و سایر کشورهای منطقه به وجود آمده که از مهم‌ترین آن، کریدور حمل و نقلی موسوم به موافقتنامه عشق آباد است که میان عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان منعقد شده است. توجه به ظرفیت حمل و نقل میان دو کشور ذیل شرایط نوظهور در حوزه همسایگان شمالی ایران و تحولات فی‌مابین روسیه و اوکراین اهمیتی دوچندان یافته است. همچنین مسیر همکاری‌های اقتصادی در سال گذشته رکورد جدیدی در حجم مبادلات تجاری ایران و عمان را تجربه کرده است چنان که که برای اولین بار حجم مبادلات تجاری در سال گذشته به یک میلیارد و 350 میلیون دلار رسید و رشد بالایی را در مقایسه با قبل تجربه کرد.
سفر وزیر نفت به عمان
ذیل چنین تجربه‌ای در روابط دو کشور، رایزنی‌های سیاسی و منطقه‌ای و امضای چند سند همکاری اقتصادی و امنیتی از جمله موضوعات مهم در دستور کار رئیسی در سفر یک روزه خود به عمان است. پیش از این، جواد اوجی، وزیر نفت و انرژی کشورمان با همراهی هیأتی به مسقط سفر کرده است. اوجی در این سفر با وزیر انرژی و معادن عمان ملاقات و درخصوص توسعه همکاری دوکشور در زمینه انرژی و پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کرد. همچنین در آستانه سفر رئیس جمهوری کشورمان به عمان، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هفته گذشته در رأس هیأتی بلندپایه تجاری و بازاریابی متشکل از ۳۰ شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات به عمان سفر کرد و با مدیرکل تجارت وزارت صنایع، بازرگانی و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان دیدار کرد.