سیف الرضا شهابی لغو برنامه‌ای بدون توجیه

به مناسبت سالگرد تولد مرحوم دکتر محمد مصدق در ۲۹ اردیبهشت ۱۲۵۸ و شصت و یکمین سال تاسیس جمعیت نهضت آزادی ایران اعضای جمعیت مزبور که از تعدادشان بی‌اطلاع هستم قرار گذاشته بودند در دورهمی خصوصی و خودمانی در منزل قدیمی‌ترین عضو زنده نهضت جناب مهندس هاشم صباغیان در روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ گرد هم بیایند و بزرگداشتی برگزار کنند. با اطلاعیه‌ای که جمعیت مزبور در روز ۲۹ اردیبهشت داد اعلام کرد: در تماس تلفنی از آنان خواسته شد برنامه مذکور را لغو کنند و از اجتماع خودداری بورزند ظاهرا جمعیت نهضت آزادی برای جلوگیری از هر شائبه ای لغو برنامه را اعلام کرد.
نگارنده هیچگونه ارتباط ارگانیک و تشکیلاتی با جمعیت مزبور ندارد و خود را موظف به دفاع از تشکیلات مزبور نمی‌دانم ولی به عنوان یک شهروند ایرانی متعجبم در حالی که جمهوری اسلامی اعلام می‌دارد ثبات و امنیت بر کشور حاکم است و اکثریت قاطع مردم با حاکمیت هستند تشکیل یک جمع کوچک حداکثر چند صد نفره و آنهم در حریم شخصی و منزل یکی از اعضا چه خطری برای جمهوری اسلامی می‌تواند در بر داشته باشد؟ مگر در چنین جمعی چه مطلب گفته خواهد شد یا چه حرکتی انجام خواهد گرفت که برای کشور خطرناک و خطر آفرین باشد. هر مطلبی گفته شود از پست هائی که در کانال‌ها و گروه‌های مجازی بارگذاری می‌شود شدیدتر نیست با توجه به اینکه اعضای جمعیت با تجربه‌ای که دارند هرگز سخنانی نخواهند گفت و یا حرکتی انجام نخواهند داد که در آن شائبه توطئه ملاحظه شود.
تعطیل چنین مراسمات در داخل نارضایتی از حاکمیت را افزایش می دهد و در خارج فضای بسته حاکم بر کشور را به نمایش می گذارد و هر دو به نفع دولت و حکومت نمی تواند باشد.
اگر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خیلی نگران بودند می‌توانستند با دعوت از دبیر کل نهضت‌، هشدارهای لازم را می‌دادند با استقرار نیروهای انتظامی در حراست از مراسم می‌کوشیدند.


چقدر خوب بود در این شرایط مقامات مسئول اجازه مراسم فوق و مراسمات مشابه را بدهند تا روحیه اتحاد در بین افراد جامعه شکل بگیرد.
بستن فضا با جلوگیری از مراسمات فوق ممکن است در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد ولی در دراز مدت به رویایی بیشتر مردم با حاکمیت منجر خواهد شد و دشمن تراشی بی علت و توجیه به نفع کشور نخواهد بود.