گرانی گوشت زير دندان مافيای بازار

آرمان ملي: بازار گوشت قرمز اين روزها علاوه بر نوسانات قيمتي با تناقضات زيادي نيز همراه شده است. در واقع همزمان با اصلاح نظام يارانه‌اي و افزايش قيمت 4 کالاي اساسي از سوي دولت که برخلاف انتظار اساسا گوشت قرمز در فهرست اعلامي جايي نداشت با وجود وعده و وعيد‌هايي که از هرگونه تغيير قيمت و برقراري آرامش داده مي‌شد اما نرخ‌ها به سرعت روند افزايشي به خود گرفت به طوري‌که هر کيلوگرم گوشت تازه گوساله به حدود 250 هزار تومان رسيد. البته همچون روال مرسوم بازهم روساي تشکل‌هاي مرتبط دلايل گراني‌ها را مافياي نان آشناي بازار دانسته و در اين بين دولت نيز روند واردات را براي کنترل قيمت‌ها در پيش گرفت اما تمام اين سياست‌ها بازهم نتوانست بازار را کنترل کند حال در شرايطي که قيمت گوشت در برخي واحدها از مرز 270 هزار تومان نيز عبور کرده و با وجودي‌که فعالان بازار دام بارها از مازاد دام زنده خبر داده‌اند اين بار واحدهاي صنفي تقصير گراني‌ها را به گردن خشکسالي و اجبار دامداران براي تامين نهاده‌هاي خوراک با نرخ آزاد عنوان کرده‌اند اين در حاليست که فعالان دامي اين موضوع را تکذيب کرده و با عنوان اينکه ميانگين قيمت هر کيلو دام زنده حدود 73 هزار تومان است از گران فروشي و مهندسي عرضه از سوي مهندسي بازار خبر داده‌اند تا از اين طريق واردات گوشت تنظيم بازاري زمينه خريد ارزان دام‌هاي داخلي را فراهم آورد. در واقع گرفتن انگشت اتهامي فعالان بازار به سمت حوزه‌هاي مختلف زنجيره توليد تا توزيع نشان مي‌دهد شکاف نظارتي به همراه نبود برنامه‌ريزي منسجم مهم‌ترين نقطه ضعفي است که مافياي بازار از آن بهره مي‌گيرد اگرچه تجربه نشان داده اساسا برخلاف اذهان عمومي چيزي به نام مافياي بازار وجود نداشته و تصميم گيري در بازار از سوي شرکت‌ها و اعضاي تاثير‌گذار تشکل‌هاي حوزه صورت مي‌گيرد، بنابراين کافي است يک بار براي هميشه دولت تمرکز نظارتي خود را متوجه بزرگان اتحاديه و انجمن‌هاي صنفي کند .
فشار بر دامدار براي کنترل بازار
در اين رابطه افشين صدر دادرس مديرعامل اتحاديه دام سبک مي‌گويد: قيمت دام زنده در بازار با فشار دستگاه‌هاي نظارتي و بدون پشتوانه قانوني پايين نگه داشته شده‌اند ميانگين فروش دام زنده در ميادين کشور کيلويي 73 هزار تومان است از سوي ديگر واردات گوشت افزايشي شده است در حالي‌که صادرات دام را متوقف کردند. وي با بيان اينکه دستگاه‌هاي نظارتي برنامه‌اي براي کنترل بازار گوشت ندارند، افزود: مافياي گوشت سياستي جز بالا بردن نرخ‌ها در بازار داخلي را دنبال نمي‌کند، چراکه واردات توجيه‌پذير مي‌شود. اينجا اين پرسش مطرح است که آيا وقت آن نرسيده که مديران به جاي فشار روي توليدکنندگان بازار گوشت، را کنترل کند؟ اين فعال اقتصادي تاکيد کرد: قيمت دام زنده کمترين تاثير را بر قيمت گوشت در بازار مي‌گذارد؛ مافياي گوشت به‌دنبال حذف توليد و توليدکنندگان هستند اين در حاليست که امنيت غذايي در کشور با توليد ايجاد مي‌شود نه با واردات. صدر دادرس گفت: پرسش اصلي اين است که چرا ماموران تعزيرات به سراغ مافياي گوشت نمي‌روند؟ ميش زنده کيلويي 25 هزار تومان از دامدار خريداري مي‌شود اين گوشت تبديل به گوشت چرخ‌کرده مي‌شود اما چرا بايد اين گوشت در بازار کيلويي 225 هزار تومان عرضه و بفروش برسد. مديرعامل اتحاديه دام سبک در پايان بيان کرد: دامداران اميدوار بودند در دولت سيزدهم وزارت کشاورزي سياست‌گذاري‌هاي خود را تغيير و در راستاي حمايت از توليدکنندگان قدم بردارد؛ اما متاسفانه تغييري در سياست‌هاي کلان اين وزارتخانه ايجاد نشد و همان روند سابق در پيش گرفته شده است. دولت از توليدکنندگان حوزه دامپروري بايد حمايت عملي انجام دهد.
کاهش تقاضا براي خريد گوشت گوساله!


در حالي‌که دامداران دلايل گراني گوشت را به‌رغم عدم تغيير قيمت دام زنده مهندسي عرضه مافياي بازار عنوان مي‌کند اتحاديه فروشندگان گوشت گاوي رشد قيمت‌ها را ناشي از رفتار هيجاني خريداران دانسته که اين روند در هفته گذشته با کاهش همراه شده است. نيما حبيب‌فر عضو هيات‌مديره اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي، با اشاره به افزايش 10 تا 15 هزار توماني گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته، گفت: گوشت گوساله بدون استخوان در واحدهاي صنفي کيلويي 250 هزار تومان به فروش مي‌رسد اين در حاليست که نرخ گوشت گوساله هفته گذشته 230 هزار تومان بود. وي تقاضاي خريد گوشت گاوي را کاهشي دانست و افزود: هفته اول بعد از اصلاح نظام يارانه‌اي بازار هيجاني شده بود اما در اين هفته هيجان‌ها فروکش کرد و اميدواريم که قيمت‌ها برگردد. قيمت شقه گوشت گوساله با استخوان کيلويي 135 هزار تومان است.
کي بود؟ کي بود؟ خشکسالي
نکته جالب توجه در بازار اظهاراتي است که از سوي فعالان صنفي مطرح مي‌شود، به گونه‌اي‌که رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي از کاهش قيمت در هفته گذشته نيز خبر مي‌دهد که اين اما با آنچه در واقعيت و در واحدهاي صنفي در حال وقوع است در تضاد است. از سوي ديگر تجربه نشان داده هيچ گاه قيمت گوشت گوسفندي از گوشت گاوي ارزانتر نبوده است البته رئيس اين تشکل صنفي براي از بين بردن هرگونه شائبه‌اي تقصير گراني‌ها را به گردن خشکسالي انداخته است. علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي مي‌گويد: قيمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته 10 تا 15 هزار تومان روند کاهشي به خود گرفته است. قيمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله کمتر است، به‌طوري‌که گوشت گوساله کيلويي 240 تا 250 هزار تومان است اما گوشت گوسفند کيلويي 195 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود. به گفته اين فعال صنفي؛ واحدهاي صنفي گوشت گوسفند را کيلويي 175 هزار تومان خريداري و با احتساب سود 10 درصد کيلويي 195 هزار تومان بفروش مي‌رسانند. وي در خصوص احتمال تداوم روند افزايشي قيمت‌ها گفت: بازار رمق قابل توجهي ندارد. قيمت کدام کالا متوقف شده است که انتظار داشته باشيم نرخ گوشت ثابت بماند و به عقب برگردد. آزاد شدن نرخ نهاده روند افزايشي شدن قيمت‌ گوشت در بازار را تشديد کرده است. رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي ادامه داد: خشکسالي ميزان مراتع را کاهش داده است از اين‌رو دامدار ناچار است که به دام خوراک دستي بدهد و از آنجا که قيمت نهاده دولتي کيلويي 11 هزار و 700 تومان شده است پس طبيعتا قيمت دام زنده و به تبع گوشت بالا برود. وي با بيان اينکه واردات در شرايط فعلي نمي‌تواند بازار را متعادل کند، افزود: ممکن است در آينده ميزان واردات افزايش پيدا کند اما در حال حاضر هر مصرف‌کننده‌اي با توجه به توان خريد مي‌کند و از آنجا که قدرت خريد مردم کاهشي شده است در نتيجه ميزان مصرف نيز نزولي شده است.