«رویا» و «رحیم»: احیای دریاچه ارومیه‌ آرزوی ماست

15 روزی می‌شود که سفر پیاده و داوطلبانه خود را دورتادور دریاچه ارومیه آغاز کرده‌اند. تماس که می‌گیریم در مسیر شبستر حرکت می‌کردند. صدای بوق ممتد خودروهای عبوری از کنار جاده ارتباط ما را سخت می‌کند، اما این زوج حسابی سرحال‌وبشاش هستند و ردی از خستگی در صدایشان شنیده نمی‌شود. رویا محمدی در روایت قصه این بوق‌های ممتد می‌گوید: «راننده‌های عبوری با بوق زدن و دست تکان دادن به ما خسته نباشی می‌گویند و این حال ما را خوب می‌کند.»

رویا و رحیم روزهاست پیاده می‌روند تا شهربه‌شهر و روستابه‌روستا قصه غمگین در

یاچه ارومیه را روایت کنند و از مسئولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه محیط‌زیست بخواهند تا برای احیای این دریاچه زیبا آستین بالا بزنند: «در روزگاری نه‌چندان دور تا چشم کار می‌کرد دریاچه زیبای ارومیه پرآب بود و محل تفریح گردشگران و مردم بومی منطقه اما حالا سال‌های سال است که با خشک شدن بخش اعظم این دریاچه و نمکی‌شدن بستر آن نه‌تنها از آن همه زیبایی چیزی به یادگار نمانده بلکه این سطح نمکی دریاچه امروز تهدید بزرگی برای منطقه است. گرچه نمی‌توانیم کار خاصی برای احیای دریاچه ارومیه انجام بدهیم اما به‌عنوان یک داوطلب هلال‌احمر می‌توانیم با انتقال پیام خود ضمن حساس کردن مردم، مسئولان و کارشناسان زیست‌محیطی به این موضوع مانع از تخریب سرمایه‌های زیست‌محیطی دیگر شویم.»



از قهرمانی ورزشی تا پیادهروی داوطلبانه

رویا، زاده تهران است، اما بعد از ازدواج با پسرخاله‌اش راهی مراغه می‌شود: «بعد از مهاجرت به مراغه در پی ازدواج، در دوره‌های آموزشی تزریقات جمعیت هلال‌احمر این شهرستان شرکت کردم و این مقدمه‌ای شد برای ورود من به جمعیت هلال‌احمر. الان حدود 20 سال است عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمرم، همسرم نیز حدود 6 سال سابقه عضویت در جمعیت را دارد اما هیچگاه فرصت شرکت در ماموریت‌های امدادی مثل سیل‌وزلزله و .. را پیدا نکردیم البته علتش هم این است که در چنین مواقعی به نیروهای متخصص آموزش‌دیده بیشتر نیاز است. وقتی دیدیم امکان حضور در این عرصه را نداریم تصمیم گرفتیم در یک حوزه خاص فعالیت‌های داوطلبانه را دنبال کنیم که محیط‌زیست انتخابمان شد.»

این زوج داوطلب توجه به محیط‌زیست و جلوگیری از تهدید آن را از کانون خانواده خود شروع کرده‌اند و حالا می‌کوشند تا در سفرهای پیاده خود این پیام را به مردم سراسر کشور و دنیا برسانند که رفتارهای ناآگاهانه بشریت می‌تواند تهدیدکننده زمین و محیط‌زیست باشد.

رحیم قهرمان دوومیدانی  است. او با شرکت در مسابقات قهرمان کشوری دوومیدانی در سال‌های 59 و  67 مجموعا 22 مدال ارزشمند قهرمانی این رقابت‌ها را کسب می‌کند و همین خلق‌وخوی ورزشکاری اوست که طی مسیرهای پیاده‌روی طولانی را برای او خسته‌کننده نمی‌کند: « عشق بی‌حدوحسابی که به محیط‌زیست داریم و دغدغه و نگرانی از بابت آینده این مهم در کشور ما باعث شد تا همراه همسرم سفرهایی از این جنس را در پیش بگیریم.»

آنها حالا در کنار دریاچه ارومیه نگران وضعیت تالاب‌ها، جنگل‌ها و دریاچه‌های باارزش دیگری هستند که هرکدام به بهانه‌ای در حال خشک‌شدن و فراموشی هستند: «نجات همه این سرمایه‌های ارزشمند محیط‌زیستی در گرو آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه است.»

700 کیلومتر پیادهروی تا کرمانشاه

رویا و رحیم اولین سفر داوطلبانه و پیاده خود را سال 96 با شعار ورزش، تندرستی و زندگی سالم انجام دادند. در این سفر رویا اولین بانویی بود که 700 کیلومتر مسافت را به‌صورت پیاده در ایران طی می‌کرد: «سفر به کرمانشاه اولین سفر پیاده ما بود که به‌عنوان داوطلبان هلال‌احمر با شعاری از جنس ورزش‌وتندرستی در میان مردم شهرهای مختلف دنبال شد.»

این زوج داوطلب توجه به محیط‌زیست و جلوگیری از تهدید آن را از کانون خانواده خود شروع کرده‌اند و حالا می‌کوشند تا در سفرهای پیاده خود این پیام را به مردم سراسر کشور و دنیا برسانند که رفتارهای ناآگاهانه بشریت می‌تواند تهدیدکننده زمین و محیط‌زیست باشد.

آنها حالا بعد از عبور از مراغه، بناب، ملکان، میاندوآب، مهاباد، ارومیه، سلماس و تسوج به شبستر رسیده‌اند و بعد از آن راهی سوفیان، تبریز، ایلخی‌چی، آذرشهر، عجبشیر، بناب و مراغه خواهند شد تا در جشن سوم خرداد در شهر خود حاضر باشند. برنامه بعدی آنها طی مسیر مراغه تا شیراز و مراغه تا پاریس پایتخت فرانسه در سال 2024 است.

فعالیتهای داوطلبانه اولویت زندگی ما

این زوج هلال‌احمری معتقدند فعالیت‌های داوطلبانه در اولویت زندگی‌شان قرار دارد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. آقا رحیم میوه‌فروش است و یکی از کارهایی که این روزها دلش را کمی آرام می‌کند کمک به نیازمندان شهرش است بی‌آنکه مطالبه وجهی کند: «یکی از فعالیت‌های داوطلبانه‌ای که باید حواسمان به آن باشد دستگیری از نیازمندان هر محله‌وخیابان است و با ترویج این فعالیت‌های داوطلبانه باید مهربانی را ترویج کنیم. ماموریتی که جمعیت هلال‌احمر می‌کوشد به اشکال مختلف در مناطق نیازمند احیا کند.»

احیای دریاچه ارومیه همدلی می‌خواهد

غفاری، رئیس جمعیت هلال‌احمر مراغه نیز در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این داوطلبان گفت: «سفر این داوطلبان از جمعیت تا جمعیت هر شهر است و اداره جمعیت هلال‌احمر هر شهر میزبان آنها خواهد بود.»

به گفته او، مراغه از شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه است. با کاهش آب این دریاچه و نمکی شدن بستر آن علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و تولید گردوغبار، معیشت مردم منطقه را هم تحت‌تاثیر قرار داده است: «وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه امروز نیازمند توجه داوطلبان و طلب کمک‌خواهی آنها از مسئولان برای احیای این دریاچه است.»

او اظهار امیدواری کرد تا در سایه این فعالیت‌های داوطلبانه و آگاهی‌بخشی آنها در احیای دریاچه ارومیه نقش داشته باشیم و این مهم در گرو همدلی همه با هم است.